خطر ورشکستگی در شرکت مادر کی.تی.ام؛ ضرر ۱.۲ میلیارد یوروی در سال گذشته

با پایان ماه آوریل، در بحبوحه فصل گزارش‌های مالی سه‌ماهه و سالانه از سوی تولیدکنندگان مطرح قرار داریم. طبق تقویم گزارش‌دهی شرکت مادر کی.تی.ام، این شرکت معمولاً گزارش سالانه خود برای سال مالی ۲۰۲۴ را تا پایان آوریل منتشر می‌کرد. اما امسال این اتفاق نیفتاده است. چرا؟ برای سال ۲۰۲۵، پیرر اعلام کرده که انتشار گزارش را به تعویق می‌اندازد تا برنامه‌های تأمین مالی و بازسازی خود را نهایی کند. تا تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۵، این جزئیات هنوز به‌طور رضایت‌بخش نهایی نشده‌اند. اما چرا این موضوع بر گزارش سال مالی ۲۰۲۴ تأثیر دارد؟ در اینجا، توضیح رسمی پیِرِر را نقل شده است:

به گزارش موتورسیکلت نیوز، نتیجه مثبت فرایند جذب سرمایه‌گذار، از جمله، پیش‌شرطی برای سازماندهی مجدد شرکت و در نتیجه تداوم فعالیت گروه محسوب می‌شود. مهم‌ترین مسئله حسابداری معوق، تأیید فرض تداوم فعالیت شرکت است. تعهدات مالی الزام‌آور سرمایه‌گذاران در این فرایند، پیش‌شرطی برای حسابداری بر مبنای ارزش‌های تداوم فعالیت و تأیید گزارش مالی سالانه است. اگر فرایند جذب سرمایه‌گذار شکست بخورد، که هیئت مدیره در حال حاضر چنین انتظاری ندارد، شرکت باید به دلیل عدم وجود پیش‌بینی مثبت برای تداوم فعالیت، ارزش‌های نقدشوندگی را شناسایی کرده و گزارش مالی سالانه جدیدی برای سال ۲۰۲۴ تهیه کند.

به‌جای آن، در صورتی که بتواند مسائل معوق را به‌طور رضایت‌بخش حل کند، پیرر موبیلیتی اعلام کرده که «در تلاش است تا گزارش مالی سالانه ۲۰۲۴ را تا ۳۰ مه ۲۰۲۵ منتشر کند.»  این موضوع مانع از انتشار ارقام اولیه نمی‌شود.   به‌جای یک گزارش مالی کامل و نهایی برای سال ۲۰۲۴، پیرر برخی ارقام اولیه و اطلاعاتی را منتشر کرده است. این شرکت هشدار داده که این ارقام بر اساس این فرض بنا شده‌اند که فرایند تأمین مالی و سازماندهی مجدد گروه کی.تی.ام به‌موقع انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است این اعداد تأثیر منفی بیشتری داشته باشند.  این هشدار به‌ویژه قابل توجه است، چراکه برآوردهای اولیه پیرر موبیلیتی نشان می‌دهند که میزان فروش در سال مالی ۲۰۲۴ حدود ۲۹٪ کاهش یافته و از ۲.۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۳ به ۱.۹ میلیارد یورو در ۲۰۲۴ رسیده است. بدهی خالص شرکت ۱.۶۴۳ میلیارد یورو گزارش شده، در حالی که ارزش حقوق صاحبان سهام نیز منفی و برابر با منفی ۱۹۹ میلیون یورو است.

وضعیت مالی تنها جنبه منفی گزارش اولیه نبود. این شرکت اعلام کرد که در سال ۲۰۲۴ تعداد ۸۷۴ نفر از کارکنان خود را کاهش داده و همچنین از ژانویه تا مارس ۲۰۲۵، تعداد ۷۵۰ نفر دیگر را تعدیل کرده است.  در سال ۲۰۲۴، فروش موتورسیکلت‌ها به ۲۹۲,۴۹۷ دستگاه رسید که از این تعداد، ۶۰,۰۰۰ دستگاه توسط باجاج فروخته شده است. در پی تحولات چند سال اخیر، پیرر موبیلیتی همچنین اعلام کرد که در سال مالی ۲۰۲۵، به‌طور کامل از کسب‌وکار دوچرخه خارج خواهد شد. برندهای هوسکوارنا و گس گس از حوزه دوچرخه‌سازی کنار گذاشته خواهند شد و این شرکت دیگر فعالیتی در زمینه‌ای نخواهد داشت که معمولاً با نام  «جنبش» شناخته می‌شود. 

سال ۲۰۲۵ چه در پیش دارد؟ 

با توجه به شرایط نامطمئن اقتصادی جهانی و چالش‌های داخلی این شرکت، ممکن است انتظار داشته باشید که این گروه اعلام کند نمی‌تواند پیش‌بینی خاصی برای سال ۲۰۲۵ ارائه دهد یا حتی راهنمایی‌های مالی قبلی خود را پس بگیرد. اما چنین نیست!  برعکس، پیِرِر موبیلیتی اعلام کرده که «به‌دلیل شرایط دشوار اقتصاد کلان، فرایند سازماندهی مجدد در جریان، و افزایش تدریجی تولید، انتظار می‌رود که نتیجه عملیاتی منفی (قبل از سود ناشی از بازسازی) برای سال مالی ۲۰۲۵ نیز ادامه داشته باشد.» 

سود ناشی از بازسازی؟ بله، این نکته‌ای دیگر است که پیرر در گزارش اولیه خود مطرح کرده است. در صورتی که سهمیه برنامه بازسازی ۳۰٪ محقق شود و تا ضرب‌الاجل ۲۳ مه ۲۰۲۵ حدود ۶۰۰ میلیون یورو به مدیر بازسازی پرداخت شود، حدود ۱.۳ میلیارد یورو سود ناشی از این بازسازی پیش‌بینی می‌شود. بنابراین، پیِرِر اعلام کرده که اگر این اتفاق بیفتد، شرکت مجدداً دارای حقوق صاحبان سهام مثبت در محدوده چندصد میلیون یورویی خواهد شد. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد و این مسائل چگونه پیش خواهند رفت. اما با توجه به اینکه اکنون اول ماه مه ۲۰۲۵ است، حداقل کمتر از یک ماه باقی مانده تا مشخص شود که آیا کی.تی.ام به شکل کنونی باقی خواهد ماند یا خیر. 

در رابطه با اتفاقات اخیر شرکت کی.تی.ام، باید گفت که اوضاع این شرکت واقعاً آشفته است. به‌طور خلاصه، این شرکت همچنان با خطر ورشکستگی مواجه است و باید تا پایان ماه ۶۰۰ میلیون یورو تأمین کند. اما این موضوع را کنار بگذاریم، چراکه یک نزاع در اتاق هیئت مدیره در حال آشکار شدن است، و نحوه‌ی وقوع آن بسیار پیچیده‌تر از هر چیزی است که تاکنون دیده‌ایم.  این اختلاف بین استفان پیِرِر و استفان تسوشلینگ، دو عضو هیئت مدیره  آژانس پیرر و آژانس کی.تی.ام است. بله، نام هر دو تقریباً یکسان است و دقیقاً به یک صورت تلفظ می‌شود، اما این بخش گیج‌کننده ماجرا نیست. 

استفان پیِرِر تا همین اواخر مدیرعامل آژانس پیرر و آژانس کی.تی.ام بود، اما به‌طور موقت کنار رفت، به‌خاطر تمام اتفاقاتی که در کی.تی.ام رخ داده است. شایعاتی وجود دارد که او به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی بازسازی از سمت خود کنار گذاشته شده است، اما این موضوع تأیید نشده است.  با این حال، استفان پیِرِر در هیئت مدیره هر دو شرکت  آژانس پیرر و آژانس کی.تی.ام  باقی مانده است. از سوی دیگر، استفان تسوشلینگ نیز عضو هیئت مدیره هر دو شرکت است و در عین حال مدیرعامل شرکت قطعات جانبی ریموس نیز محسوب می‌شود. 

و اینجاست که داستان هم جذاب‌تر و هم پیچیده‌تر می‌شود… 

شرکت کی.تی.ام وارد یک کشمکش قدرت شده است؛ یکی از اعضای هیئت مدیره خواهان بازپس‌گیری پول خود است. ظاهراً استفان تسوشلینگ (مدیر شرکت ریموس) مبلغ قابل توجهی را به آژانس پیرر  پرداخت کرده تا به حل مشکلات مربوط به ورشکستگی آژانس کی.تی.ام کمک کند و این شرکت را از بحران نجات دهد. اما از آنجایی که آژانس پیرر  اطلاعات کاملی درباره همکاری آژانس کی.تی.ام  با آژانس کی.تی.ام  باجاج، افزایش سهم باجاج، و میزان واقعی بحران مالی شرکت در اختیار تسوشلینگ قرار نداده بود، او حالا خواهان بازگرداندن پولش است و آن را فوراً می‌خواهد. 

استفان پیِرِر زمانی که گروه در پاییز ۲۰۲۴ در شرایط بحرانی قرار گرفت و فرایند بازسازی آغاز شد، از دابپو درخواست کمک کرد. طبق این گزارش، مبلغ این وام حدود ۸۰ میلیون یورو بوده است. آژانس پیِرِر ظاهراً به هلدینگ دابپو متعلق به تسوشلینگ گفته بود که در ازای این وام، سهام دریافت خواهد کرد. با این حال، موعد این وام تا پایان ژوئن ۲۰۲۵ تعیین شده بود. پس چرا تسوشلینگ حالا اصرار دارد که این مبلغ فوراً باید پرداخت شود؟  دلیلش این است که، طبق استدلال او و وکلایش، آژانس پیرر اطلاعات لازم را به‌طور شفاف در اختیارش قرار نداده است.  پیِرِر ظاهراً از اطلاع‌رسانی به تأمین‌کننده‌ی مالی «تسوشلینگ» در مورد اطلاعات کلیدی، از جمله حق تقدم خرید و گزینه‌های واگذاری از سوی باجاج، خودداری کرده و بدین ترتیب قرارداد را نقض کرده است. 

گزارش دراستاندارد ادامه می‌دهد:  با وجود رسیدن موعد پرداخت، مبلغ وام به‌همراه بهره‌ بازپرداخت نشده است، بنابراین موضوع مربوط به همان ۸۰ میلیون یورو است. آژانس پیِرِر یعنی شرکت، نه شخصی خاص، این ادعاها را رد کرده و در مقابل از تسوشلینگ شکایت کرده است. سخنگوی این شرکت افزود: هیچ وام‌دهنده‌ای در حال حاضر مطالبه‌ای که موعد آن رسیده باشد یا حق استفاده از وثیقه‌ای که به او داده شده باشد را ندارد و یا نمی‌تواند چنین بهره‌برداری‌ای را آغاز کند. سخنگوی آژانس پیِرِر همچنین شکایت تسوشلینگ را «تلاش‌های غیرقانونی برای بهره‌برداری» خوانده است.  اینکه این درگیری به کجا کشیده خواهد شد، مشخص نیست، اما بحران ورشکستگی کی.تی.ام تاکنون پر از پیچش‌های داستانی و اتفاقات غیرمنتظره بوده است. تئوری شخصی من؟ شاید این اقدام تسوشلینگ راهی باشد برای کنار زدن  کامل استفان پیِرِر از آژانس پیرر و آژانس کی.تی.ام.

انتهای پیام/

خبرنگار
داریوش سنجری‌پور
منبع
Rideapart 1Rideapart

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

دکمه بازگشت به بالا