همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

یاماها لوگوی خود را تغییر داد

تیم آبی یاماها همگام با زمان پیش رفته و لوگوی براق پیشین را کنار گذاشته و به سراغ یک طراحی مینیمالیستی و دو‌بعدی رفته است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، انریکو پونسالانگ (یک نویسنده‌ی اخبار روزانه است و تمام عمرش علاقه‌مند به موتورسیکلت بوده است) در تشریح لوگوی جدید یاماها به اشتراک‌گذاری تجربیات خود پرداخته است:

 بگذارید یک چیز را روشن کنم: من حتی سعی نمی‌کنم تعصب خود را پنهان کنم—من عاشق یاماها هستم. در طول سال‌ها، چندین موتورسیکلت از این برند داشته‌ام: (سه دستگاه MT-07، یک MT-10، یک اسکوتر یاماها)، و در حال حاضر، شیفته‌ی XSR900 خود هستم، موتورسیکلتی که تقریباً همه‌جا با آن رانندگی می‌کنم و اینطور نیست که فقط موتورسیکلت‌های یاماها داشته‌ام. من تجربه رانندگی با موتورسیکلت‌های دیگری هم همانند کی‌تی‌ام، تریومف، کاوازاکی، و حتی یک سی‌اف‌موتو را داشته‌ام. بنابراین من بدون هیچ شکی متقاعد شده‌ام که یاماها بهترین سازنده‌ی موتورسیکلت در جهان است.

البته، این فقط نظر شخصی من است، اما بر اساس حقایق محکمی است. قطعاً سال‌هایی که پشت فرمان موتورسیکلت‌های یاماها با لبخند رانندگی کرده‌ام و از قابلیت اطمینان (بیشتر اوقات) بی‌نقص آنها لذت برده‌ام، شواهدی بر این حقیق هستند. با این حال، حتی من هم باید اعتراف کنم که یاماها گاهی ممکن است کمی خشک به نظر برسد. با وجود تمام ماشین‌های هیجان‌انگیز و آدرنالین‌زایی که می‌سازند، چیزی در این برند وجود دارد که به طور انکارناپذیری شرکتی است. انگار که یاماها با کت و شلوار و کراوات به یک رویداد موتورکراس می‌رود، در حالیکه بقیه روی صندلی‌های کمپینگ خود با تی‌شرت نشسته‌اند. صحبت از کت و شلوار و کراوات شد، دفتر مرکزی یاماها در ایواتای ژاپن اخیراً یک لوگوی «جدید» شرکتی را معرفی کرده است.

و این به این دلیل است که لوگوی به اصطلاح جدید، در واقع، دقیقاً شبیه لوگوی قدیمی است، با این تفاوت که به یک طراحی دو‌بعدی مسطح تبدیل شده است. بله، همین است.  همان سه چنگال آیکونیک که به شکل دایره چیده شده‌اند، اما حالا به جای جلوه‌ی سه‌بعدی براق گذشته، حال و هوای هنر وکتوری به خود گرفته‌اند. صادقانه بگویم، این تغییر لوگوی شرکتی معادل تغییر از رنگ براق به مات است. هنوز هم یاماهاست، فقط با بازتاب‌های کمتر. پس دلیل این تغییر چیست؟

بر اساس بیانیه‌ی مطبوعاتی یاماها، این طراحی مسطح با توجه به کاربردهای دیجیتال ایجاد شده است. می‌توان گفت که این تغییر با روح زمانه هماهنگ است. طراحی گرافیک از عناصر فوق واقع‌گرایانه فاصله گرفته و به سمت طرح‌های مسطح، تک‌رنگ و دو‌بعدی حرکت کرده است. این یک ظاهر تمیز و مدرن و کاملاً مناسب نسل زد است. زمان‌بندی این تغییر همچنین با هفتادمین سالگرد تأسیس یاماها هم‌زمان شده است، یک نقطه‌ی عطف که آنها آن را با لوگوی دیگری جشن گرفته‌اند که به میراث مسابقه‌ای آنها ادای احترام می‌کند. حالا، این لوگو ساده است و حتی لوگوی اصلاح‌شده‌ی یاماها را در این زمینه تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این لوگو هیچ نشان‌واره‌ای از یاماها ندارد و به نظر می‌رسد که یک دانش‌آموز کلاس سوم آن را طراحی کرده است. اما یاماها می‌گوید که این لوگو در واقع بر اساس پلاک‌های شماره‌ی اولین مسابقه‌ی موتورسیکلت آنها در دهه‌ی 1950 طراحی شده است.

یاماها می‌گوید این تغییر نشان‌دهنده‌ی انتقال آنها از صرفاً فروش محصولات به ارائه‌ی ارزش از طریق محصولات و خدمات است. این تغییر نگاهی اجمالی به آینده‌ای است که یاماها برای صنایع متعددی که در آن فعالیت می‌کند، برنامه‌ریزی کرده است. البته، این یک استراتژی آینده‌نگرانه است، اما بیایید واقع‌بین باشیم: موتورسیکلت‌ها هستند که برای ما مهم‌اند. و آن موتورسیکلت‌ها؟ خب، آنها هنوز هم بسیار خشن و قدرتمند هستند، چه لوگو به‌روزرسانی شود یا نه. حالا، من در واقع انتظار چیزی کمی جسورانه‌تر را داشتم. شاید یک بازطراحی لوگو به اندازه‌ی طراحی جنجالی جدید جگوار مدتی پیش. اما به چه فکر می‌کردم؟ این در نهایت یاماهاست. در واقع چیزی اطمینان‌بخش در رویکرد کم‌حاشیه‌ی این برند وجود دارد. این ساده و بی‌حاشیه است؛درست مثل موتورسیکلت‌هایشان. بنابراین، در حالیکه لوگوی جدید ممکن است «قلب شما را به تپش نیندازد»، اما هنوز هم به وضوح یاماهاست.

انتهای پیام/

خبرنگار
داریوش سنجری پور
منبع
rideapart

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

دکمه بازگشت به بالا