بررسی 8 ماهه وضعیت فروش جهانی «یاماها» در سال 2024/ حرکت تیم آبی از ژاپن بهسمت فیلیپین
فروش جهانی موتورسیکلت یاماها در حال بهبود است. پس از 8 ماه اول سال جاری، فروش 3.2 میلیون دستگاه (+5.0٪) بوده است که با چهارمین افزایش متوالی احتمالا سال را نزدیک به 5 میلیون به پایان برساند.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، برای چندین دهه، قانون یاماها در سناریوی جهانی دوچرخ، پیروی از رهبر بازار (هوندا) است که قادر به پر کردن شکاف نیست، اما قانون محکم “اول از دیگران” را حفظ کرده است.
هنگامی که در سال 2011 هوندا و هیرو از هم جدا شدند و هیرو شرکت خود را بهعنوان یک شرکت مستقل، در ابتدا فقط در هند و به تدریج در سراسر جهان ایجاد کردند، هیرو به سرعت رشد کرد و در جایگاه دوم از یاماها پیشی گرفت.
مشکل فقط از دست دادن یک جایگاه نیست، بلکه از دست دادن حجم فروش است و این داستان دهه آخر برای یاماها است. با شروع فروش 5.8 میلیونی در سال 2012، شرکت ژاپنی تا سال 2019 بهتدریج ضرر کرد. سپس، با ورود کووید 19، در سال 2020 فروش جهانی به شدت کاهش یافت و به رکورد منفی 3.4 میلیون دستگاه رسید.
از سال 2021 یاماها در حال بهبود است در حالی که در سال 2023 رشد بسیار محدود بود. در واقع، فروش 4.6 میلیون (+0.8٪) بوده است که هنوز با بیش از 6 میلیون سال قبل فاصله دارد.
در حالی که فروش در لاتام (+8.4٪) و در شرق اروپا (+60.3٪) و غرب اروپا (+11.6٪) در حال رشد سریع است، روند در آسیا (چین، ژاپن، کره و تایوان) منفی است، اما در منطقه هند (هند، پاکستان، بنگلادش و دیگران) فروش 12.7 درصد افزایش یافته است.
یاماها در واقع پس از هوندا و هیرو سومین تولیدکننده موتورسیکلت در جهان است.
میراث و نوآوری یاماها
بخش موتورسیکلت یاماها در 1 ژوئیه 1955 در ژاپن تأسیس شد و توسط جنیچی کاواساکی (Genichi Kawakami) اداره میشد. محصول اولیه یاماها یک موتورسیکلت 125 سیسی دوچرخ تک سیلندر بهنام “YA-1” بود.
در سال 1968 یاماها اولین موتورسیکلت چهار زمانه خود را با نام “XS-1” روانه بازار کرد. این محصول یک دوقلو 650 سیسی چهار زمانه بود، ماشینی بزرگتر و قدرتمندتر که با حجم و عملکرد دوچرخهای بریتانیایی محبوب آن دوران، مانند تریومف بونویل (Triumph Bonneville) و بیاسآی گولد استار (BSA Gold Star) برابری میکرد.
در اوایل دهه 1970، یاماها برای تولید خانوادههای آردی دو سیلندر و تک سیلندر آراس، با انواع مختلفی از ظرفیتها، به طراحیهای قبلی پیستونی خود اضافه کرد.
تا سال 1980، ترکیب ترجیحات مصرفکننده و مقررات زیستمحیطی باعث محبوبیت فزاینده چهار سیلندر شد. سوزوکی به تولید سری دو زمانه جیتی خود، از جمله جیتی-750 دو زمانه آب خنککننده در سال 1977 پایان داد.
در سال 1998 یاماها یک دوچرخ جادهای 1000 سیسی چهار سیلندر به نام وایزداف-آر1 (YZF R1) را به بازار عرضه کرد، این مدل سبک جدیدی از طراحی گیربکس را معرفی کرد که طول کلی جعبه موتور/گیربکس را کوتاه کرد تا یک واحد جمع و جورتر ایجاد شود. این به نوبه خود به موتور اجازه میدهد تا در قاب جلوتر قرار گیرد، که برای بهبود هندلینگ در یک قاب کوتاه مبتنی بر چرخ طراحی شده است.
در سال 1995، یاماها ساخت استار موتورسایکلز (Star Motorcycles) را اعلام کرد، نام تجاری جدیدی برای سری موتورسیکلتهای کروزر خود در بازار آمریکا. در بازارهای دیگر، موتورسیکلت استار همچنان با برند یاماها به فروش میرسد. این تلاشی برای ایجاد هویت برندی بود که با بخش بازار کروزرها، یکی از بزرگترین و پرسودترینها در ایالات متحده، هماهنگتر باشد.
در سال 2007، یاماها عملیات فیلیپین را تأسیس کرد و موتورسیکلتهای یاماها را با نام شرکت یاماها موتور فیلیپین، یکی از بیش از 20 شرکت تابعه در سراسر جهان که در تمام قارهها فعال است، توزیع میکند.
انتهای پیام/