همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

کاهش ۲۷ درصدی تصادف موتورسواران با اجرای طرح ۱۰ در تهران

شاید باور این موضوع که هر زمان بخواهیم از پیاده‌روهای پایتخت عبور کنیم و باید به قول قدیمی‌ها چهارچشمی مواظب اطراف باشیم، بسیار سخت باشد اما باید باور داشت که هر لحظه موتورسواری نَه با آرامش بلکه با ویراژ عرض پیاده‌رو را طی می‌کند، در یک لحظه مثل برق از چشم همه دور می‌شود و امکان بروز حادثه‌ای دور از تصور نیست.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، درست است که موتورسواری برای روزهایی است که خیلی عجله داری و باید با سرعت زیاد بتوان برای حل آن مشکل یا کار روزانه از موتورسیکلت استفاده کرد اما چندین سال است که پیاده‌روها برای مردم تهران دیگر جای امنی نیست و هر لحظه امکان برخورد موتورسوار با عابر پیاده یا حتی خود موتورسواران وجود دارد به نوعی این اقدام آنها، آرامش را از زندگی مردم این شهر سلب کرده‌ است.

سخت‌ترین شرایط زمانی است که یک کودک دست در دست‌ مادر یا پدرش در حال تردد از پیاده‌رو باشد و به واسطه دوران کودکی و جنب و جوش فعالانه دوران کودکانه بدنبال دویدن در پیاده‌رو باشد اما نمی‌توان حتی یک لحظه از این کودک غافل شویم و ممکن است موتورسواری با ویراژ هر نوع حادثه‌ای را در چند ثانیه رخ دهد، بارها و بارها این حوادث را در پایتخت دیده‌ام و حتی موتورسوار پا به فرار گذاشته است.

پیاده‌روهای پایتخت این روزها در تسخیر موتورسیکلت‌هایی است که شاید خودشان را به دیگران ترجیح می‌دهند که در هر صورتی مزاحم فعالیت مردم در پیاده‌روها هستند، حتی یک لحظه نمی‌توان از موتورسواران غافل بود.

زندگی را به کام مردم تلخ کرده‌اند و هیچ‌گاه به این موضوع فکر نمی‌کنند که اگر حادثه‌ای رخ دهد خود و دیگران را اسیر خواهند کرد.

این بخش از ماجرای موتورسیکلت‌داران جالب است که حتی برای خرید از موتور پیاده نمی‌شوند و گاهی سوار بر آن خریدهای روزمره خود را انجام می‌دهند، زندگی مردم با موتور به نوعی عجین شده است.

در یک پیاده‌رو که مردم از روبروی هم عبور می‌کنند شاید به ثانیه نمی‌گذرد که چند موتورسیکلت هم از روبروی هم گذر می‌کنند جالب‌تر اینکه حتی اگر یکی از آنها به عابر پیاده بخورد آنان مدعی می‌شوند که مردم مراقب باشید، ‌یادشان رفته که پیاده‌رو جای عابران پیاده است نه موتورسوارانی که بی‌مهابا و با ویراژ و سرعت زیاد آن مسیر را طی‌ می‌کنند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ نیز به تازگی درباره گذر موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روهای سطح پایتخت اینگونه توضیح داده است که تردد موتورسواران در پیاده‌روها ممنوع است زیرا ممکن است خطر تصادف فوتی و جرحی هم برای موتورسوار و هم عابر پیاده را در پی داشته باشد.

سرهنگ فیروز کشیر از راکبان موتورسیکلت خواست به هیچ عنوان در پیاده‌روها که محل امن برای تردد عابران پیاده است حرکت نکرده و با این کار جان خود و دیگران را به خطر نیندازند.

اما این سوال در ذهن خطور می‌کند موتورسواری که گذر از پیاده‌رو را حق قانونی خود می‌داند و حتی یک لحظه هیچکدام از پیاده‌روها خالی از موتورسیکلت نیست این قانون را رعایت می‌کند، شاید به جرات بتوان گفت امکان دارد این موضوع را رعایت کند و هر لحظه که خیابان شلوغ را جلوی دیدگان خود ببیند در کسری از ثانیه به پیاده‌رو می‌آید تا در سریع‌ترین زمان ممکن بتواند به مسیر موردنظر خود برسد.

این موضوعی است که سال‌های سال است مردم تهران با آن روبه‌رو هستند و با وجود همه اقدامات پلیس راهور برای ممانعت از این موضوع اما گوش شنوایی از سوی موتورسواران برای انجام ندادن این فعالیت وجود ندارد.

موتورسیکلت‌های بی‌قانون در خیابان‌های پایتخت

اگرچه خودروها با انجام هر فعالیتی در سریع‌ترین زمان ممکن جریمه می‌شوند برای موتورسواران نیز طبق قوانین مشخص اینگونه جریمه‌ها وجود دارد اما راکبان موتورسیکلت‌ها انگار گریز از قانون را از روزی که موتورسیکلت را خریداری می‌کنند آویزه گوش خود می‌کنند و هیچگاه به قانون توجه نکرده و نمی‌کنند.

براساس آمارهای پلیس راهور سال ۱۴۰۲ طبق آخرین داده‌ها ۴۶ درصد تصادفات منجر به مرگ در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت‌سواران است، این آمار اگر چه نگران‌کننده اما قابل تامل است و باید به موضوع وضعیت نامناسب تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت به صورت ویژه رسیدگی شود تا از بروز مشکلات این چنینی برای خود آنها نیز جلوگیری شود.

آمارهای پلیس راهور تهران به تردد پنج میلیون موتورسیکلت در سطح این شهر اشاره دارد که اغلب این موتورسیکلت‌سواران بدون گواهینامه به امر مسافرکشی، جابجایی بار و در واقع امرار معاش مشغول هستند، برخی آمارها حاکی از نداشتن حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد موتورسواران از گواهینامه خبر می‌دهد که این موضوع بسیار وضعیت نامناسبی را به خود راکبان، عابران پیاده و حتی وضعیت شهر به دنبال دارد.

موتورسواران نمی‌توانند در پیاده‌رو تردد کنند

پلیس راهور فراجا نیز پیشتر آمارهایی درباره وجود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت در کشور اعلام کرد که حدود نیمی از دارندگان این وسایل نقلیه، گواهینامه ندارند هر چند برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت‌سواران قوانینی برای تسهیل در گرفتن آن وضع شده اما گویا بسیاری بی‌قانونی و بدون گواهینامه بودن را ترجیح می‌دهند تا بتوانند بدون این همه مدارک قانونی همچنان به بی‌نظمی و بی قانونی خود در شهر ادامه دهند.

رییس پلیس راهور پایتخت نیز با اشاره به تعداد بالای راکبان موتورسیکلت که به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست داده‌اند، گفت: فقط حدود ۴۰ درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند.

سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور ضمن تاکید بر استفاده راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی، افزود: در سال ۱۴۰۱ در شهر تهران ۲۰۸ نفر مرگ راکب موتورسیکلت بر اثر تصادفات داشته‌ایم که این آمار در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۲۸۵ نفر رسیده است. ۷۷ نفر یعنی معادل ۳۷ درصد افزایش منجر به مرگ موتورسیکلت‌سواران را در شهر تهران داشته‌ایم که ۷۰ درصد از این موتورسواران، کلاه ایمنی بر سر نداشته‌اند.

وی ضمن اشاره به ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، اضافه کرد: همان مقرراتی که در بحث حمل و نقل برای خودروها وجود دارد برای موتورسیکلت سواران نیز جاری است یعنی موتورسیکلت‌ها نمی‌توانند داخل پیاده‌روها تردد و توقف کنند.

به گفته او، حرکات مخاطره آمیز و بسیار خطرناک، تک چرخ و حرکت خلاف جهت نیز برای موتورسواران ممنوع است و باعث بروز حوادث تلخ و جبران ناپذیری برای آنان می‌شود، اگر موتورسیکلت سواری مرتکب این نوع از تخلفات شود برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ضمن اعمال قانون، موتورسیکلت نیز به مدت یک هفته در پارکینگ متوقف می‌شود.

رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به دستاوردهای طرح ۱۰ جهت انضباط بخشی به تردد موتورسواران است، گفت: آماری که در خصوص تصادفات موتورسواران در شهر تهران گرفته شده در ۲ ماه ابتدایی امسال حدود ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است که این مرهون دستاورد اجرای طرح ۱۰ در شهر تهران است.

سرهنگ مصطفی زینی‌وند ادامه داد: در طرح ۱۰، پلیس راهور به دنبال ساماندهی محل مناسب پارک و توقف موتورسیکلت‌ها، خطوط ویژه تردد موتورسیکلت سواران، احداث پل موتور رو، محدود سازی تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده روها و باز طراحی پیاده‌روها، حذف بریدگی‌های مازاد و غیر ضروری در خطوط ویژه جهت کنترل ترددها و موارد این چنینی به لحاظ مهندسی راه در حال انجام و پیگیری است.

انتهای پیام/

منبع
ایرنا

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا