مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری تهران حذف می‌شود؟/ بسته شدن راهی که پای موتورسواران را به پیاده‌روها باز کرد

در سال‌های گذشته مسیرهای دوچرخه سواری در شهر تهران ایجاد شده بود که بیشتر آن‌ها درحاشیه خیابان‌ها بود. اکنون برخی مسئولان شهری از احتمال حذف یا کاهش آن‌ها سخن می‌گویند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری، اظهارات مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران در مورد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری در پایتخت خبر از امکان تغییراتی در این زمینه می‌دهد.

مهدی گلشنی با تأکید بر اینکه توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری در دوره‌های مختلف مدیریت شهری با فراز و فرود همراه بوده است، گفت: حذف یا اصلاح مسیرهای دوچرخه‌سواری که اثرات و عوارض اجتماعی دارد، نیازمند مطالعات همه جانبه است و مطالبات مردمی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

او با تأکید بر لزوم نوسازی گاردریل‌ها و تجهیزات ترافیکی، توضیح داد: با توجه به کمبود فضای پارک حاشیه‌ای در مناطقی همچون منطقه ۳ که از نظر سطح پوشش حمل و نقل عمومی نیز دچار فقر هستند، ضمن افزایش مسیرها و ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، اعمال قانون از سوی پلیس راهور و جلوگیری از پارک دوبل ضرورت دارد.

هرچند دوچرخه سواری و رکاب زدن مزایای زیادی به لحاظ حفظ سلامتی شهروندان و محیط زیست دارد اما استفاده از آن به عنوان یک مد اصلی حمل و نقلی در پایتخت با انتقاداتی رو به رو شده است. قبلا محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران در این‌باره گفته بود: نمی‌توان دوچرخه را به طور کلی حذف کرد ولی می‌توان آن را از سرانه حمل و نقلی خارج کرد و به عنوان ورزش و تفریح شناخت. در حال حاضر ۲۶۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در تهران راه‌اندازی شده که کارآیی ندارد؛ این مسیرها یا به صورت خط‌کشی و یا فضایی از عرض خیابان در نظر گرفته شده و یا با اختلاف ارتفاع از سایر فضاهای خیابان جدا شده است در برخی از مسیرها با نرده‌های آهنی جداسازی صورت گرفته است ولی اکنون این مسیرها کارآیی ندارد مردم هم به دنبال دوچرخه‌سواری در مکان امن هستند.

او توضیح داد: در موضوع ساخت مسیرهای دوچرخه در شورای پنجم و مدیریت شهری سابق بسیار هزینه شده است ولی به نظر من بازبینی مصوبه توسعه مسیرهای دوچرخه که در شورای سابق تصویب شده حتماً نیاز است. شورای پنجمی‌ها فقط با الگوبرداری از کشورهای اروپایی این مصوبه را تصویب کرده‌اند در حالی که چالش‌ها و امکان اجرای آن را در نظر نگرفته‌اند. به نظر من اقدامی که مدیریت شهری سابق و شورای شهری‌ها در زمینه دوچرخه‌سواری انجام دادند بیشتر یک شوآف بود چرا که اصلاً کارآیی ندارد.

انتقاد از ساخت مسیرهای دوچرخه به شورای ششم اختصاص ندارد. در سال ۱۳۹۹ نیز شهربانو امانی رییس کمیته ایمنی در حمل و نقل شورای پنجم شهر تهران در در دویست و چهل و هشتمین جلسه این شورا گفته بود: اجرای مسیرهای دوچرخه در سطح شهر بدون در نظر گرفتن عوامل فعال‌سازی آن‌ها، در حال تبدیل شدن به نمادِ نگاهِ سطحی به معضلات و راهکارها در مدیریت شهری است بنابراین این قبیل اقدامات باید متوقف شود.

او گفته بود: اجرای مسیرهای دوچرخه در سطح شهر بدون در نظر گرفتن عوامل فعال‌سازی آن‌ها، از نمونه این موارد اجرایی ضعیف است و در حال تبدیل شدن به نمادِ نگاهِ سطحی به معضلات و راهکارها در مدیریت شهری است. فاجعه‌آمیزتر از مسیرهای دوچرخه بدون دوچرخه‌سوار، اجرای آنها در داخلِ برخی از پیاده‌روهایِ شهر است که ضمن کاهش عرض مفید برای تردد عابران پیاده، پای موتورسیکلت‌ها را به پیاده‌رو باز کرده و ایمنی عابران پیاده را به خطر انداخته است. متذکر می‌شوم ضمن توقف هر گونه احداث مسیر دوچرخه در درون پیاده‌روها، ضروریست مسیرهایی که پیش از این احداث شده است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پیاده‌روها حذف شوند.»

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
همشهری
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا