۵ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان سال توسط شهرداری تهران خریداری خواهد شد

مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ ، ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت توسط خریداری خواهد شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، محمد شمسی پور در این باره گفت: اگر بخواهیم به زمانی اشاره کنیم که امکان و اراده کامل برای برقی سازی حمل و نقل عمومی شهر تهران وجود دارد، بدون تردید و تعارف باید بگوییم که این دوره است. در این مسیر تمام بخش‌ها و بدنه های مرتبط در مدیریت شهری و دولت وسط میدان آمده‌ا‌‌ند؛ بانک مرکزی و وزارت نفت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و … همه در تلاش هستند تا بحث برقی‌سازی به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی اتفاق بیافتد.»

شمسی پور افزود:« اتفاقی که در بحث برقی‌سازی افتاد، دو رویکرد داشت، یک رویکرد این بود که بتوانیم برقی‌سازی را خودمان انجام دهیم؛ یعنی با تکیه بر توان و منابع داخلی این کار انجام شود. در همین راستا یکسری کارها از محل صرفه جویی مصرف سوخت یا همان ماده ۱۲ برای خودرو های حمل و نقل عمومی انجام شده بود و حدود ۱۰ هزار ۵۰۰ دلار دولت کمک می کرد. درهمین حین که مشغول رایزنی با خودروسازان بودیم، اتفاق خوبی افتاد که سفر شهردار تهران و هیات همراه به کشور چین بود و یک شرکت فاینانسور پیدا شد. برنامه به این صورت است که در فاز اول حدود ۱۰ هزار دستگاه تاکسی، ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و هزار دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شود.»

مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران درباره آخرین وضعیت برقی‌سازی حمل و نقل عمومی می گوید:«پس از بسته شدن تفاهم، اکنون در مرحله‌ای هستیم که تمام شرکت‌ها، چه شرکت‌های داخلی و چه شرکت‌های خارجی در حال ارائه پیشنهاد به ما هستند. به عنوان مثال تا کنون حدود ۷ شرکت داخلی و خارجی در بحث اتوبوس برقی پیشنهاد ارائه داده‌اند که ما به عنوان مشاور و مجری طرح برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی این پیشنهادها را بررسی می کنیم و پس از بررسی، دوباره به شرکتی که فاینانس می‌کند ارائه می‌شود تا فرآیند خرید صورت بگیرد.»

شمسی پور درباره روند برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها گفت: « به شکل کلی، در بحث برقی‌سازی ما در ۵ موضوع کار می‌کنیم، یکی به موضوع موتور سیکلت‌های برقی برمی‌گردد که بخش حمل بار سازمان پایانه‌ها متولی این امر شده است. اگر به محدوده بازار تهران تشریف برده باشید، می‌بینید که بسیاری از موتورسواران با وسیله نقلیه خودشان درحال حمل بار و کالا هستند. در این بخش صندوق های وابسته به شهرداری تهران وارد شده‌اند. در ابتدا قرار است از ظرفیت موتورسازان داخلی که در فراخوان شرکت کرده‌اند و دارای استانداردهای لازم هستند استفاده شود و تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ انشاالله ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت توسط صندوق‌ها خریداری خواهد شد و پس از آن توسط سازمان پایانه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد و به افراد واگذار می‌شود.»

او درباره تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی نیز افزود: «موضوع بعدی تاکسی‌های برقی است. تاکسی ‌های برقی باید زیر نظر سازمان سازمان تاکسیرانی مدیریت شوند. در حال حاضر بررسی‌ها نسبت به خودرو ها انجام شده و بازدیدی از کارخانه‌های چینی صورت گرفته است و در نهایت چند خودرو گزینه شده اند که درحال استعلام قیمت آنها هستیم تا انتخاب نهایی صورت بگیرد و شرکت فاینانس پول را به شرکت تولید کننده چینی پرداخت کند. در بحث اتوبوس برقی هم ۵ شرکت داخلی و خارجی پیشنهاد خودشان را ارائه داده اند که درحال بررسی این پیشنهادها هستیم. موضوع بعدی ون‌های برقی است که در این بخش یک مقدار عقب تر هستیم. شرکت فاینانسور یک نمونه ون برای استفاده در شهر تهران ارائه داده است. بخش بازرگانی ما اکنون در چین هستند تا ون‌های برقی را برای حمل و نقل عمومی پایتخت رصد و بررسی کنند.»

پایان پیام/

منبع
همشهری آنلاین

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا