مهدی قمصریان: ۱۰ میلیون موتورسیکلت‌ بیمه‌نامه ندارند

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی کشور با اعلام اینکه از حدود ۱۱.۵ میلیون موتورسیکلت در حال تردد در کشور فقط یک میلیون و ۷۰۰ هزار موتور بیمه شخص ثالث دارند، گفت: یک چهارم خسارت‌های پرداختی صندوق در سال گذشته به حوادث ناشی از این گروه از وسایل نقلیه اختصاص داشت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، موتورسیکلت یکی از عوامل حادثه ساز در سوانح رانندگی است که آمار بیمه مرکزی بیانگر آن است که اغلب آنها فاقد بیمه‌نامه هستند بر این اساس موتورسیکلت‌ها نه تنها به دلیل نداشتن بیمه نامه، در هنگام بروز تصادف خسارات سنگین مادی و معنوی به جامعه تحمیل می کنند، بلکه از نظر تمرد از قانون نیز الزامی برای خرید بیمه‌نامه و بهره‌مندی از مزایای آن را ندارند.

در بخش نخست گفت و گو با مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی درباره بیمه نبودن قطارهای شهری و برون شهری و مخاطرات آن سخن گفته شد.

در بخش دوم، به این نکته که دولت سیزدهم چه اقداماتی برای ملزم کردن موتورسیکلت‌سواران برای خرید بیمه نامه انجام داده است، پرداختیم که به شرح زیر است:

یکی از معضلات در حوزه تصادفات رانندگی، موتورسیکلت‌هایی هستند که اغلب آنها فاقد بیمه‌نامه هستند؛ برای این بخش چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟

قمصریان: یکی از چالش ها و شاید ابر چالش حوزه بیمه در شخص ثالث موتورسیکلت‌ها هستند. بر اساس آماری که فراجا اعلام کرده ما حدود ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم که از این تعداد ۱۱.۵ میلیون در حال حرکت و تردد هستند. از این تعداد نیز در مجموع طبق آمار بیمه مرکزی یک میلیون و ۷۰۰ هزار فقره بیمه شخص ثالث دارند. بنابراین حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت فاقد بیمه نامه شخص ثالث هستند.

ما روی این کار تمرکز ویژه کردیم تا ابتدا دلایل آن را شناسایی کنیم که چرا ما چنین دامنه وسیله از موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه داریم و سپس راهکار اجرایی آن را ارائه دهیم. یکی از دلایل در نهایت تعجب این بود که با وجود صراحت قانون مبنی بر الزام صدور پلاک به شرط بیمه نامه شخص ثالث، موتورسیکلت‌ها در هنگام تولید در کارخانه‌ها بدونه بیمه شخص ثالث پلاک می‌شدند. استدلال پلیس و تولیدکنندگان این بود که ما شماره‌گذاری می‌کنیم و سپس به نمایندگی‌های فروش منتقل می‌کنیم و مردم پس از خریداری و در هنگام تعویض پلاک الزام به خرید بیمه نامه شخص ثالث خواهند شد.

چالش ما این بود که برای موتورسیکلت‌هایی که به صورت وکالتی خریداری می‌شوند و برای تعویض پلاک اقدام نکند چه باید کرد؟ که بر اساس آمار فراوانی بسیاری هم دارند. بنابراین شاهد رهاشدگی در این گلوگاه بودیم و ماه‌ها برای آن زمان گذاشتیم و خوشبختانه از ماه‌های ابتدایی امسال تمامی موتورسیکلت‌ها از درب کارخانه باید بیمه شخص ثالث شده باشند و بدون بیمه‌نامه شماره‌گذاری نخواهند شد. البته کمی در حوزه تولید گلایه هایی داشتند که به نظر ما این گلایه‌ها بر مبنای قانون وارد نبود.

برای مشکل بیمه‌نامه‌های کوتاه‌مدت موتورسیکلت‌ها چه کاری انجام شد؟

قمصریان: یکی از عوامل دیگر آیین‌نامه هیات وزیران برای صدور بیمه نامه شخص ثالث موتورسیکلت‌های کار کرده بود که شرط یکساله بیمه را برداشت و فقط به خودروهای صفر کیلومتر محدود شد و دارنده موتورسیکلت می‌توانست بیمه نامه را کوتاه مدت فقط برای انجام تعویض پلاک انجام دهد. اقدام دیگر این بود که بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت را در هر شرایطی به صورت یکساله باید صادر شود. این موضوع در شورای بیمه تصویب و برای تصویب نهایی به هیات وزیران منتتقل شد. پس از تصویب این آیین نامه و ابلاغ آن، صدور بیمه‌نامه‌های موتورسیکلت‌های صفر کیلومتر و کارکرده باید یکساله باشد. در کنار آن برای وسایل نوشماره نیز تخفیف ۲۰ درصدی پیشنهاد شد که در شورای عالی بیمه تصویب شد.

یکی از ملاحظات در محدود کردن زمان بیمه رعایت حال عمومی و شرایط اقتصادی بود که باید گفت محلی از اِعراب ندارد زیرا بیمه شخص ثالث در کشور ما بسیار ارزان و ناچیز است؛ برای مثال امسال دیه افراد بر اساس ابلاغ قوه قضاییه ۵۰ درصد افزایش یافت در حالی که دولت برای رعایت شرایط عمومی جامعه اجازه حداکثر افزایش ۳۰ درصدی در خرید بیمه نامه شخص ثالث را داد.

برخلاف تصور عمومی رشته بیمه شخص ثالث رشته زیانده در شرکت‌های بیمه است و این شرکت‌ها بیشتر از حق بیمه‌ای که از مردم دریافت می‌کنند، خسارت می‌پردازند. برای مثال اگر ۱۰۰ واحد حق بیمه دریافت می‌کنند ۱۳۰ واحد خسارت پرداخت می‌شود. اما به دلیل شرایط عمومی و ارتباطی که با متقاضیان دارند حق بیمه را افزایش نمی‌دهند. بنابراین برای موتورسیکلت‌ها ما سعی کردیم حداقل هزینه را داشته باشیم و امروز حق بیمه شخص ثالث به طور میانگین روزانه ۵ هزار تومان است.

اکنون حوادث ناشی از موتورسیکلت‌سواران با توجه به اینکه ۹۰ درصد آنها بیمه‌نامه ندارند، چقدر هزینه به صندوق تحمیل کرده است؟

قمصریان: حدود ۲۰ درصد خسارت جانی ناشی از حوادث رانندگی از طریق صندوق پرداخت می‌شود؛ سال گذشته صندوق بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت که از این میزان یک هزار میلیارد تومان مربوط به موتورسیکلت بوده است؛ یعنی ۲۵ درصد خسارات ثالث صندوق به موتورسیکلت‌ها اختصاص دارد.

البته به دلیل اینکه بیشتر موتورسیکلت‌ها بیمه نامه شخص ثالث ندارند، خسارت آنان به زیان دیدگان از طریق صندوق پرداخت می شود اما باید این خسارت از مقصر حادثه بازیافت شود؛ ولی در مجموع حدود ۸۰ درصد خسارت حوادث موتورسیکلت از طریق صندوق پرداخت می شود و متاسفانه اغلب راکبین موتورسیکلت از قشر جوان و نوجوان هستند که متاسفانه برخی از آنان حتی پی از رسیدن به سن قانونی دریافت گواهینامه دچار حادثه می‌شوند.

پایان پیام/

منبع
ایرنا

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا