هشدار پلیس به راکبان موتورسیکلت برای ترددهای غیرمجاز از خط ویژه

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نسبت به پیامدها و مخاطرات ورود وسایل نقلیه غیرمجاز به خطوط ویژه اتوبوس هشدار داد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، سرهنگ علی همه‌خانی، با اشاره به عبور غیرمجاز از خطوط ویژه اتوبوس در تهران گفت: متاسفانه در مواردی شاهد آن هستیم که برخی از راکبان موتورسیکلت‌ها هنگامی که با ترافیک روبه‌روی خود مواجه می‌شوند تغییر مسیر داده و وارد خطوط ویژه می‌شوند، اقدامی که خطر وقوع تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد و ایمنی عابران پیاده را نیز با مخاطره مواجه می‌کند.

وی با اشاره به تعریف خط ویژه اتوبوس گفت:‌ برابر مقررات خط ویژه اتوبوس به مسیرهایی در معابر و خیابان‌های شهرها گفته می‌شود که مختص عبور اتوبوس‌های عمومی مربوط به ناوگان شهری است و در مواقع اضطرار و انجام ماموریت نیز خودروهای امدادی و انتظامی اجازه تردد از آن را دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه راکبان موتورسیکلت‌ها باید بدانند که خط ویژه مختص اتوبوس های تندرو است، گفت:‌ همانطور که گفته شد ورود موتورسیکلت به خط ویژه اتوبوس خطرات بسیاری را برای موتورسواران و عابران پیاده ایجاد می‌کند. به عنوان مثال عابران پیاده با این تصور که این خطوط امن بوده و تنها اتوبوس‌ها و خودروهای دارای چراغ گردون در آن تردد می‌کنند، وارد این مسیر می‌شوند و ممکن است با موتورسیکلتی که به سرعت درحال عبور از مسیر است برخورد کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های ترافیکی پلیس برای نظم‌بخشی به خطوط ویژه گفت:‌پلیس در ابتدا و انتهای این خطوط و برخی مواقع در وسط خط ویژه اقدام به استقرار عوامل راهنمایی و رانندگی کرده و با اینکار قصد نظم بخشی به تردد و تسهیل عبور و مرور را دارد چرا که اگر خودروها و موتورسیکلت سواران نیز بخواهند از این مسیر استفاده کنند، دیگر معنای خط ویژه و مسیر تردد اتوبوس ها معنی خود را از دست می‌دهد. 

همه‌خانی با بیان اینکه قانون تردد از خطوط ویژه را تخلف محسوب کرده و برای آن جریمه در نظر گرفته است، گفت: فلسفه ایجاد خطوط ویژه سریع‌تر رساندن حجم زیاد مسافران و خودروهای امدادی و عملیاتی است و تنها  اتوبوس‌های شرکت واحد و BRT  ،خودروهای پلیس، اورژانس و آتش نشانی می توانند در این خطوط تردد کنند، در همین راستا نیز تردد غیر مجاز از خط ویژه برای سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها جریمه ۸۱ هزار و ۶۰۰ تومانی را به دنبال دارد. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این جریمه که ممکن است در طول یک روز و به ازای هربار تردد غیرمجاز از خط ویژه برای متخلفان نیز صادر شود، پلیس راهور با اجرای طرح های جایگزینی چون طرح موتوریار و تشدید برخورد با موتور سواران متخلف قصد ارتقاء فرهنگ ترافیک  و افزایش  ایمنی  تردد عبور و مرور را در بین موتورسواران دارد، لازم است در این خصوص موتورسواران نیز به این موضوع توجه کرده و برای حفظ جان خود و دیگر شهروندان و همچنین مشارکت در ارتقاء نظم و انضباط ترافیکی از ورود به خطوط ویژه پرهیز کنند.

پایان پیام/

منبع
ایسنا

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا