مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رونق و رشد عجیب اسکوترها و موتورسیکلت‌های برقی هند

بازار اسکوترها و موتورسیکلت‌های برقی هند در سال 2022 شتاب گرفت. به لطف یارانه‌های قوی “FAME-II” که در واقع (پذیرش و ساخت سریع‌تر وسایل نقلیه الکتریکی) است و همچنین راه‌اندازی چندین شرکت جاه‌طلب، حجم بازارها سه برابر شد و به دومین بازار بزرگ در سراسر جهان تبدیل شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در واقع، در هند 28 شرکت وجود دارد که یا تاسیس شده‌اند یا در حال راه‌اندازی عملیات تولید یا مونتاژ اسکوتر/موتورسیکلت‌های برقی در این کشور هستند (ریکشا شامل نمی‌شود).

این افزایش نسبت به سال 2015، زمانی که دولت طرح “FAME” را اعلام کرد، افزایش خوبی است، اما در مقایسه با تولیدکنندگان فعلی در اروپا چیزی نیست.

بازار اسکوترهای برقی هند افزایش بسیار خوبی در فروش در سال 2018 نسبت به سال 2017 به میزان (+127٪) ثبت کرد و در سال 2019 با وجود معرفی برنامه جدید “FAME-II” در 1 آوریل 2019، این رشد ادامه یافت (22 +٪).

متأسفانه، شیوع کووید19 در سال 2020 کل بازار دوچرخ هند، از جمله بخش الکتریکی (-26٪) را به عقب راند.

در حالی که 123 درصد در سال 2021 بهبود یافته بود، این بخش همچنان بسیار کوچک بود و تنها 1.2 درصد از کل صنعت را به خود اختصاص داد که یکی از حضور کمتر در جهان است.

همه چیز در سال 2022 تغییر کرد، زمانی که این بخش به فروش 652.643 (+ 347٪) دستگاه رسید و نزدیک به (4.5٪) از کل صنعت را به خود اختصاص داد. اکنون بازار اسکوترهای برقی هند پس از چین دومین بازار بزرگ اسکوترهای برقی است.

دلایل این رشد ناگهانی زیاد است.

محرک اصلی این رشد، موفقیت آخرین برنامه یارانه “FAME-II” است که با برنامه‌های بلندپروازانه، چندین استارت‌آپ خودروهای برقی را تشویق کرد.

امروز، “FAME-II” به خودروهای دوچرخ برقی دارای گواهینامه یارانه 10.000روپیه (140 دلار آمریکا) در هر کیلووات ساعت تضمین می‌کند. با این حال، این طرح مشوق‌های جدید تقریباً برای همه مدل‌های فروش تقریباً نصف طرح قبلی است.

در واقع، بیش از 95 درصد وسایل‌نقلیه الکتریکی در جاده‌های هند، اسکوترهای برقی کم سرعت (کمتر از 25 کیلومتر در ساعت) هستند که نیازی به ثبت‌نام و مجوز ندارند. تقریباً تمام اسکوترهای برقی با باتری سرب کار می‌کنند تا قیمت‌ها را پایین نگه دارند، با این حال، خرابی باتری و عمر کم باتری‌ها علاوه‌بر یارانه‌های دولتی به عوامل محدودکننده اصلی فروش تبدیل شده‌اند.

با نگاهی به عرصه رقابت، 4 تولیدکننده برتر خودروهای الکتریکی اخیراً شروع به کار کرده‌اند. هیرو الکتریک با 126.192 فروش پیشتاز است و پس از آن اوکیناوا (Okinawa) 111.390 فروش، اولا (Ola) با 108.705 فروش و آمپره (Ampere) 69.558 فروش قرار دارند و تی‌وی‌اس فروش 59.165 دستگاه فروش داشته است.

هدف دولت 2025

هند خانه 15 شهر از 20 شهر آلوده در سراسر جهان است و خطرات زیست‌محیطی برای جمعیت سالم روز به روز جدی‌تر می‌شود در حالی که تأثیر اقتصادی سیاست سبز جدید تقریباً تاکنون توسط دولت دست کم گرفته شده است.

اکنون، با هدف کاهش انتشار دی اکسید کربن و همچنین لایحه واردات سوخت، دولت اقدامات اولیه را در قالب «مخزن فکری» به ریاست نخست وزیر «نارندرا مودی» اجرا می‌کند. گروهی از کارشناسان (از جمله نمایندگان تولیدکنندگان داخلی) در برقی‌سازی سریع بهترین مسیر را دیده‌اند، با توجه به اینکه نزدیک به 60 درصد مصرف سوخت ملی از صنعت اسکوتر ناشی می‌شود.

نتایج این “Think Tank” در واقع تقریباً محدود است و با هدف تغییر کامل خودروی دوچرخ جدید تا 150 سی‌سی (که بیش از 90 درصد بازار فعلی است) با موتور 100 درصد الکتریکی تا سال 2025 به پایان می‌رسد.

فاش نشده است که آیا برنامه‌ای برای بهبود اساسی زیرساخت‌های عمومی و خصوصی در سراسر کشور وجود دارد یا اینکه برخی از صدها میلیون خودروی دوچرخ منسوخ موجود را از جاده‌ها خارج کنیم.

با توجه به اینکه در حال حاضر صنعت اسکوترهای 0 تا 150 سی‌سی نزدیک به 20 میلیون در سال است، تبدیل تولید واقعی به 100 درصد در 5 سال هزینه زیادی برای تولیدکنندگان داخلی خواهد داشت. با نگاهی به ترازنامه های باجاج اتو و هیرو موتور، متوجه می‌شویم که آنها واقعاً سودآور هستند (سودآورترین شرکت‌های موتورسیکلت در جهان). به هر حال، هدف دولت سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را به همراه خواهد داشت و دولت نیز بخشی از انواع مختلف یارانه‌ها (هنوز فاش نشده) خواهد بود.

اولین واکنش تولیدکنندگان – البته – علیه هدف بوده است. اما آن‌ها اکنون در مرحله مذاکره هستند و به‌دنبال به حداکثر رساندن سهم دریافتی توسط دولت هستند.

تاثیر مصرف‌کننده

همان‌طور که در سراسر جهان، هنگام صحبت در مورد وسایل‌نقلیه الکتریکی (دو، سه، چهار یا حتی 12 چرخ!) هیچ کس در نظر ندارد که هزینه تولید به شدت بالاتر از خودروهای احتراق داخلی (ICE) مربوطه است، که تاثیر مستقیمی بر قیمت برای مشتری نهایی کلید در دست دارد.

در واقع در هند میانگین قیمت یک اسکوتر نصف اروپا است. هنگامی که در ژانویه 2025 یک مصرف‌کننده بالقوه دوچرخ به‌دنبال یک دوچرخه جدید می‌گردد، این مشکل تنها با پیشنهاد برقی (که به خودی خود هنوز مشکلات زیادی برای حل کردن دارد، مانند دوام باتری، پوشش کیلومتر، در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ) نشان داده نخواهد شد. اما با توجه به هزینه وسایل‌نقلیه در فروش، که باید 75-125 درصد در مقایسه با قیمت ژانویه 2020 بیشتر باشد.

تولید در مقیاس بزرگ معمولاً هزینه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. با این حال، در واقع ما می‌توانیم مشاهده کنیم که چگونه، از آنجایی که صنعت در مرحله گذار از هنجارهای BS-IV به هنجارهای BS-VI قرار دارد، پیشرفت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای آن انجام می‌شود.

واردات لیتیوم، که پیش نیاز خودروهای برقی است، هزینه باتری را افزایش می‌دهد و بیش از 30 درصد از هزینه کلی تولید را مصرف می‌کند.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا