مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محور اصلی برنامه های وزارت صمت بر پایه فناوری و انقلاب چهارم صنعتی خواهد بود

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سعید زرندی معاون طرح و برنامه در جلسه ای با مدیران نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: سال ۹۸ با مدنظر قرار دادن رونق تولید، یکی از محورهای اصلی برنامه های معاونت طرح و برنامه ریزی را به تغییر رویکرد از فضای مونتاژ کاری به نوآوری و استفاده از شرکت های دانش بنیان معطوف کردیم.
وی با اشاره به این که یکی از معضلاتی که صنعت و تولید کشور را تهدید می کند فضایی است که در آن از نوآوری استفاده نمی‌شود، افزود: خانواده وزارت صمت در حدود ۳۷ درصد از اشتغال کشور و ۳۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تامین می‌کند که تاثیر زیادی در این حوزه و در کل اقتصاد کشور دارد.
معاون طرح و برنامه افزود: این اعداد نشان می‌دهد که صنایع دایره بزرگی در اقتصاد ایران را شامل می‌شوند.
وی گفت: ما در بسیاری از حوزه ها به سمت مثبت حرکت کردیم و از لحاظ کمی رشد زیادی داشتیم اما متناسب با این رشد در رنکینگ‌های بین‌المللی بالا نرفتیم چون نتوانستیم به سمت کالای با ارزش افزوده حرکت کنیم.
زرندی خاطرنشان کرد: رفتن به سمت ارزش افزوده تغییر نگاه جدی را در کشور می‌طلبد و اگر این تغییر رویکرد را نداشته باشیم، از لحاظ نقش آفرینی در حوزه ارزش افزوده رشد نخواهیم کرد.
معاون طرح و برنامه تاکید کرد:حرکت به سمت صنایع با ارزش افزوده بالاتر جزو گام‌های مهمی است که باید برداریم. باید از صنایع مزیت که ارزش افزوده بالایی دارند استفاده کنیم.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: ما همیشه گچ را در کیسه گذاشته ایم و فروخته ایم. هیچوقت دنبال ایجاد ارزش افزوده از آن نبودیم، در حالی که در دنیا بیش از ۸۰ -۷۰ محصول را از همین گچ تهیه می کنند و این نگاه کلی است که نیاز داریم در کشورمان اتفاق بیفتد.
معاون طرح و برنامه افزود: این تغییر جهت یکی دو روزه نیست و آن را برای خودمان الزامی می‌دانیم لذا ما باید برای ایجاد ارزش افزوده به همین صنایعی که در دسترس‌مان است دقت کنیم که این کار نیاز به فرهنگسازی در این حوزه دارد.
زرندی اشاره کرد: ما چهار برنامه در حوزه فناوری را پیگیری کردیم که یکی مباحث ارتباطات صنعت و دانشگاه است تا بتوان از حضور دانشگاهیان در صنعت استفاده کرد.
وی افزود:موضوع دیگر مربوط به واردات است، ما باید به سمت جایگزینی و تولید محصولات وارداتی برویم و در کنار آن به سمت طراحی کالاهایی برویم که فناوری آن برای ما قابل دسترسی است.
زرندی گفت:قدم دیگر ما ارتباط بین شرکت‌های دانشی با حوزه صنعت است که در این خصوص صد شرکت را هدف گذاری کردیم و تعامل‌ مان با آن‌ها آغاز شده است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن وتجارت افزود: موضوع تحولات دیجیتال موضوع راهبردی برای صنعت است و باید به آن اهتمام ویژه داشته باشیم
وی تصریح کرد: برای سال آینده در نظر داریم محور فعالیت‌های وزارتخانه را به سمت مباحث نوآوری در حوزه صنعت، معدن و تجارت ببریم. فعالیت هایی که در حال حاضر انجام می دهیم پیش نیازهای رسیدن به این هدف است.
زرندی تاکید کرد:تحول دیجیتال و اهمیت بر کسی پوشیده نیست و انقلاب صنعتی چهارم در بخش صنعت تغییرات جدی ایجاد خواهد کرد که یکی از آن‌ها هم افزایی تکنولوژی هاست.
وی گفت: اساس این تکنولوژی جدید سنسورها، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده است که موبایل پایه تمام آن‌ها به حساب می آید.
معاون طرح و برنامه گفت: این رویکرد از سال ۲۰۱۵ در کل دنیا دیده می شود و ما نیز برای این که شکاف جدی در تکنولوژی مان پیش نیاید باید به سرعت به آن ورود کنیم.
زرندی تصریح کرد: ما از دو سال قبل مطالعاتی را آغاز کرده‌ایم اما خیلی موفق نبوده‌ایم و هنوز به حد کفایت نرسیده‌ایم لذا باید به سمت فناوری حرکت کنیم و این مهم در صحبت های وزیر صمت هم بارها شنیده ایم که به حضور استارتاپ ها تاکید داشته‌اند. ما هم در سطح وزارت‌خانه کارهایی را انجام داده‌ایم و گفته‌ایم که شرکت های بزرگ باید برنامه همکاری با استارتاپ ها را تدوین کرده و به ما ارائه کنند.
معاون وزیر صمت افزود: با همکاری هایی که با سازمان گسترش انجام داده ایم آمادگی برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم را داریم و برحسب نیاز قدم‌هایی را برداشته‌ایم و می دانیم چالش هایی سر راهمان است.
زرندی گفت: یکی از چالش ها ضعف دولت در وضعیت چشم اندازهای فناوری و عدم یکپارچگی در این حوزه است، برای همراه شدن با انقلاب صنعتی همه باید خودشان را با آن تنظیم کنند. جایی مثل نظام صنفی که دولتی است بیاید و همکاری را داشته باشد.
وی گفت: بحث ظرفیت و زیرساخت ناکافی برای کسب وکار، توانایی اندک دولت برای انطباق با کسب و کار دیجیتال، به روز نبودن قوانین کار، مشکلات رگولاتوری، نکاتی است که باید درباره آن تدبیر کرد.
زرندی افزود: نیاز است در ابعاد مختلف در حوزه حاکمیتی طراحی هایی انجام بدهیم. سه حوزه هدف را شناسایی و در حال کار کردن روی آن هستیم.در حوزه حاکمیت چند سرفصل برای تغییر اکوسیستم نوآوری فناورانه را مدنظر قرار دادیم که باید آن ها را طراحی کنیم. در انقلاب صنعتی چهارم باید به مواردی مانند تغییرات نظام حکمرانی، ارتقا رشد نظام انسانی، تغییر فضای نیروی انسانی، تغییر نظام رگولاتوری، فرهنگسازی و… دقت کرده و مقدمات آن را فراهم کنیم.
معاون طرح و برنامه در ادامه گفت: شرکت‌های ما باید آماده پذیرش این تحولات شوند. نیاز است نگاه ما به تغییرات فناورانه از حوزه سمبلیک خارج شده و به سمت عمل حرکت کند. اگر به این سمت نرویم رو به زوال خواهیم رفت.
زرندی در پایان تاکید کرد: ما پس از رتبه‌بندی شرکت‌ها در حوزه صنعت و معدن و تجارت، شرکت‌های بزرگ و توانمند با رتبه‌های بالا را الزام کردیم تا هدایتگر ١٠ تا ١۵ شرکت و استارت‌آپ باشند و برنامه همکاری‌شان را به ما ارائه بدهند.
در ادامه این جلسه معاون وزیر صمت به پرسش های حاضران در جلسه به صورت حضوری و ویدئو کنفرانسی پاسخ گفت .

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا