مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رییس پلیس پایتخت: تصادف موتورسیکلت‌ها در سال 1401 شش درصد کاهش داشت

رییس پلیس راهور پایتخت گفت: در کشور‌های پیشرفته اولویت مردم حمل‌ونقل عمومی است و در غالب شهر‌ها به دلیل محدود بودن معابر ترافیک وجود دارد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور پایتخت با حضور در برنامه «تهران۲۰» به بررسی تمهیدات ترافیکی پایان سال و معضلات این حوزه در تهران پرداخت.

او در ابتدا با بیان اینکه یکی از مشکلات ترافیک تهران موتورسیکلت سواران هستند، گفت: موتورسیکلت‌ها علاوه بر انضباط ترافیکی، امنیت انتظامی را نیز در برمیگیرند و همه جانبه باید به این پدیده نگاه کرد.

سردار حمیدی افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از ۳ سال گذشته رویکرد خودش را در برابر تخلفات به سمت اقدامات ایجابی و بعد سلبی و اقدامی برد. آموزش میدانی در دستور کار قرار گرفته و اثر بسیار مثبتی داشت. در حوزه اصلاحات هندسی و جای پارک موتور‌ها نیز اقدامات زیادی صورت گرفت.

رییس پلیس راهور پایتخت افزود: به دنبال این تغییر رویکرد به جای آنکه موتور را به پارکینگ ببریم سیستم را با هماهنگی بیمه و مراجع قضایی تغییر دادیم و به جای بردن موتور، راکب را در محل از یک تا ۱۲ ساعت متوقف کردیم. حدود ۳۰۰ هزار نفر در میدان با ما همکاری کردند و در یک دوره سه ساله هم کاهش تنش و آسیب اجتماعی داشتیم و هم در سال جاری تصادفات و فوتی‌ها ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با ذکر این نکته که این اتفاق علی‌رغم افزایش تردد موتورسیکلت‌ها رخ داده است، خاطرنشان کرد: باید با تداوم اینگونه اقدامات ایجابی در حوزه‌های مختلف بستر‌های مناسب را برای موتورسیکلت‌ها فراهم کنیم. اصلاح قوانین، بازدارندگی‌ها و فرایند تولید نیز باید روند خودش را طی کند.

سردار حمیدی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفری که مورد آموزش میدانی قرار گرفتند دیگر دچار تخلف نشدند، افزود: یکی از مسائل شهر، انضباط است و باتوجه به افزایش تردد در اسفندماه و در سال جاری یکی از مشکلات ما انضباط بود. به همین دلیل برای اسفندماه در خواست افزایش نیروی انسانی کردیم و حدود ۱۶ درصد نیروی انسانی پلیس را افزایش دادند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ماموران پلیس راهور از ابتدای صبح تا پاسی از شب به صورت فیزیکی و به دلیل کمبود سامانه‌ها در معابر و ورودی و خروجی بزرگراه‌ها (جناغی‌ها) حضور داشته و ۸۶۲۵ راننده که اصرار به تخلف داشته را اعمال قانون و جریمه کردند.

وی با بیان اینکه ۴۸۶ محل حادثه خیز و پر تصادف با کمک شهرداری تهران اصلاح شد، گفت: شهرداری برای سال آینده قول داده تا طرح توسعه سامانه هوشمند را در شهر تهران اجرا کند. معاونت حمل‌ونقل و حوزه فناوری شهرداری طرح‌های توسعه را پذیرفتند و قول دادند سال ۱۴۰۲ طرح را عملیاتی کنند. هزینه تخلف نیز باید بالا برود. سامانه‌ها باید جایگزین نیروی انسانی بشود.

سردار حمیدی با اشاره به اینکه ۲۰ کیلومتر گاردریل جمع و تردد عرضی کم شده است، گفت: همچنین برای گره‌های ترافیکی ۱۹۶ محل اصلاح شده، اما حجم بالاست. هزار نقطه داشتیم و مابقی در بیش از ۵۰ درصد محل‌های حادثه خیز و گره‌های ترافیکی در ۱۰ ماه گذشته اصلاح شده است.

رییس پلیس راهور پایتخت خاطرنشان کرد: افرادی که در کلاس‌ها شرکت کردند بعد از حضور در این کلاس‌ها تخلفی نداشتند و آن‌هایی که نیامدند در پرونده‌شان شکایت ثبت شد و هرجا پلیس ماشینشان را مشاهده کند، متوقف می‌شوند.

وی با اشاره به پدیده خودرو‌های باری در پایتخت گفت: در گذشته تردد خودرو‌های سنگین فقط از ۱۰ تا ۶ صبح امکان پذیر بود و امروز با ساماندهی ایجاد شده تردد در روز در مسیر‌هایی مجاز است؛ با این حال حوادث ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

سردار حمیدی در پاسخ به این سوال که معاینه فنی خودرو‌های بی کیفیت در خارج از تهران امکان پذیر است یا خیر، گفت: هم معاینه فنی خارج از تهران می‌تواند عامل تردد خودرو‌های بی کیفیت باشد هم برای خودرو‌هایی که در داخل تهران معاینه شده، ممکن است این اتفاق بیفتد. البته پلیس کنترل‌های رندمی می‌کند. دستگاه پرتال معاینه فنی در دست پلیس رندمی رصد می‌شود. این پروسه در جریان است و حتما معاینه فنی گرفته شده مورد کنترل قرار می‌گیرد، ولی چون دستی انجام می‌شود، کافی نیست.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ۸۴۵۶ خودرو به جای انتقال به پارکینگ، مورد آموزش میدانی در محل قرار گرفتند تا دیگر تکرار تخلف نکنند. البته این تعداد دیگر تخلف نداشتند. نتایج را هم فیزیکی هم سامانه‌ای بررسی کردیم؛ بنابراین برخورد ایجابی هم چالش را کم می‌کند هم آموزش میدانی دارد. ماحصل این اتفاقات این آمار است که روند تصادفات از سال ۹۷ تا امروز رو به پایین است. تهران جزو تنها کلانشهر‌هایی است که طرح در آن اثرگذار بوده است. با این وجود سال گذشته ۵۴۹ کشته دادیم و باید بهتر عمل کرد، اما این روند نزولی یک رکورد برای تهران است.

وی با بیان اینکه اگر مسئله ترافیک تهران تک نسخه‌ای بود ۵۰ سال پیش حل می‌شد، گفت: هرچقدر معابر گسترش پیدا کرده، حجم تقاضا در بلند مدت بیشتر شده است. باید نگاه را تغییر بدهیم. بعد سراغ روش‌هایی که کاهش ترافیک را به دنبال دارد برویم. نگاه خودرو محوری عامل وضع موجود است. از ۸۰ سال گذشته در توسعه شهر تهران به تردد خودرو‌های شخصی توجه شده است و اکنون ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه عمومی است.

سردار حمیدی با بیان اینکه باید با نگاه انسان‌محور، حمل‌ونقل پاک را گسترش بدهیم تا مردم جایگزین مناسبی برای خودروهایشان داشته باشند، گفت: گسترش دولت الکترونیک یا استفاده از خرید‌های اینترنتی یکی از عوامل این رویداد است. باید پیاده‌رو‌ها را گسترش بدهیم که مردم تا اداره را به راحتی پیاده‌روی کنند و آنجا که نیاز است از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. در این شرایط برای عامه مردم حمل‌ونقل پاک وجود دارد و عرصه برای تعداد خاصی که می‌خواهند با ماشین شخصی تردد کنند تنگ می‌شود. در کشور‌های پیشرفته اولویت مردم حمل‌ونقل عمومی است و در غالب شهر‌ها به دلیل محدود بودن معابر ترافیک وجود دارد.

رییس پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه با همکاران و مجموعه شهرداری و با سنجیدن جنبه علمی کار، پکی را تهیه و برای ریاست جمهوری و شورا ارسال کردیم، گفت: در این بسته پیشنهادی به موارد گوناگونی اشاره شد. به عنوان مثال ۴۰ درصد بار کشور از ۶۰۰ میلیون تن به شهر تهران وارد می‌شود. در نهایت ۳۰ درصد آن در کشور بازتوزیع شده و به جنوب و پایانه‌های بار می‌رفت که مسائل ترافیکی و آلودگی‌های گوناگون به همراه داشت.

وی افزود: با انتقال این ۴۰ درصد بار به فرودگاه این مقدار به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی با ذکر این موضوع که گسترش حمل‌ونقل عمومی در دستور کار شهرداری قرار گرفته، گفت: در این راستا ۸ کارگروه تشکیل شده و اولویت اول آن اختصاص بودجه برای توسعه حمل‌ونقل است. اتوبوس نسبت به گذشته یک سوم شده است. باید شهرداری برنامه به همراه بودجه داشته و اقدامات اجرایی انجام بدهد. اگر اقداماتی که اکنون شاهد آن هستیم در گذشته در تهران نمی‌افتاد پایتخت نسبت به دهه‌های گذشته جای زندگی نبود. در حال حاضر نسبت به قبل، وضعیت ترافیک و آلودگی کنترل بیشتری شده است. در حقیقت طول صف ترافیک نسبت به سنوات گذشته کمتر است.

سردار حمیدی با اشاره به پنجشنبه و جمعه آخر سال گفت: در دهه ۸۰ انتهای صف ترافیکی بهشت زهرا (س) در این دو روز، میدان جمهوری بوده است. به این دلیل که زیرساخت معابر آماده نبود. افزایش خودرو، رشد جمعیت و کرونا می‌توانست باعث گسترش گره‌های ترافیکی بشود، اما به دلیل اقدامات هندسی، دیگر مسئله‌ای به عنوان پنجشنبه آخر سال به شکل گذشته نداریم.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره حضور مردم در مراسمات پنجشنبه و جمعه آخر سال گفت: سال گذشته با اصلاحات هندسی و تغییر مسیر‌های ورودی و درخواست از مردم که در بهشت زهرا مراسم برگزار نکرده و فقط به فاتحه خوانی بسنده کنند، ترافیک منظمی داشته و امیدواریم امسال هم با همراهی مردم هم وضعیت ترافیکی مناسبی در این مسیر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در تایم روز پدر ۲۴۵ هزار خودرو وارد مجموعه بهشت زهرا شد، ولی معابر قفل نشد، گفت: اقدامات خدماتی و همراهی مردم باعث شد ترافیک و اتلاف وقت صورت نگیرد. اگر مدیریت واحد شهری اتفاق بیفتد این معضلات حل می‌شود.

سردار حمیدی با بیان اینکه پلیس با برگزاری نمایشگاه پرمخاطب در جا‌های پرتراکم مخالف است، گفت: یک سری نمایشگاه‌ها نخبگانی است؛ اما نمایشگاه کتاب و پوشاک، پر مخاطب است و می‌تواند در شهر آفتاب برگزار بشود که منافاتی ندارد.

رییس پلیس راهور پایتخت گفت: امسال به دلیل همزمانی ماه مبارک رمضان با عید نوروز ممکن است سفر‌ها کم باشد و این باعث می‌شود شبکه خلوت‌تر باشد. همکاران من شبانه‌روز فعال هستند. به کسانی که در نوروز به تهران می‌آیند توصیه می‌کنیم که پایتخت را از سایر بخش‌ها متفاوت‌تر ببینند. بدون اغماض با تخلفات برخورد می‌کنیم و خواهش ما این است که برای حفظ ایمنی خود تخلف نکنند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا