مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سرهنگ زینی‌وند: شیوه برخی تبلیغات برای خرید موتورسیکلت‌ها خلاف آیین‌نامه است

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور گفت: شیوه برخی تبلیغات برای خرید موتورسیکلت خلاف آیین نامه است.

 به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ مصطفی زینی وند، رییس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: اگر بخواهیم به ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها برسیم می‌بایست چند مقوله مهم را رعایت کنیم و اصل مهم بحث فرهنگ سازی است و مورد بعدی راجع به فروش موتورسیکلت‌ها است که تبلیغاتی ارایه می‌شود که اگر شما موتورسیکلتی خریداری کردید می‌توانید از لابلای ماشین‌ها حرکت کنید که این خلاف آیین نامه است.

وی ادامه داد: در تبلیغاتی نشان می‌دهد که راکب می‌تواند با سرعت زیاد به مقصد برسد که این توصیه خیلی بدی هست و گاهی نشان داده می‌شود که هر جایی که می‌خواهید و دوست دارید می‌توانید پارک کنید که این نیز بر خلاف ضوابط و مقررات است.

فراهم کردن محل هایی خاص برای پارک موتورسیکلت ها

سرهنگ زینی وند بیان کرد: جا‌هایی که مراجعه بیشتری برای موتورسیکلت هست فضا کم می‌شود و موتورسیکلت سواران این ذهنیت اشتباه را دارند که در داخل پیاده رو و هر جایی که دوست دارند می‌توانند این وسیله را رها و پارک نمایند. امسال برنامه‌ای که در دستور کار پلیس هست بحث مناسب سازی و فراهم کردن محل‌هایی برای پارک موتورسیکلت‌ها است.

وی گفت: با استفاده از فضای پارک حاشیه‌ای که خودرو‌ها مجاز به توقف هستند، بخشی از این محل را از خودرو‌ها گرفتیم و با انجام خط کشی‌هایی که انجام دادیم محل را برای توقف و پارک موتورسیکلت‌ها مجزا و با تابلو و علایم مشخص کردیم که صرفا به موتورسیکلت‌ها اختصاص داده تا از آن حالت بی نظمی در بیاید.

وی ادامه داد: در این طرح چند الگو را ما پیاده کردیم اول محل‌هایی که از سطح سواره رو و جا‌هایی که مجاز به پارک خودرو بود بخشی از آن را به موتورسیکلت‌ها دادیم و در جا‌هایی که فضا نداشتیم با استفاده از سرپوشیده کردن روی کانال آب و یا استفاده از حاشیه معبر آن قسمت را مناسب سازی کرده تا بتوانیم موتورسیکلت را هدایت و سوق به استفاده از این محل‌ها بدهیم تا از توقف داخل پیاده رو‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: تعدادی از مسیر‌های ویژه تردد موتورسیکلت را در شهر تهران در سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا کردیم و اثرات خیلی خوبی را در بحث انضباط بخشی و کاهش تخلفات خلاف جهت و هم در موضوع ساماندهی این وسیله نقلیه شاهد بودیم.

با بررسی‌هایی که انجام شده دریافتیم که در تصادفاتی که منجر به فوت و جرح می‌شود و شدت جراحات افراد زیاد است و خدای ناکرده فوت می‌کنند، حدود ۹۰ درصد از این افراد از کلاه ایمنی استفاده نکرده اند.

وی افزود: کلاه ایمنی می‌تواند جلوی خیلی از حوادث تلخ را بگیرد که توصیه می‌شود اگر شهروندان به دنبال خرید این وسیله مهم و ضوروی می‌روند حتما کلاهی خریداری شود که از جلو بسته شود تا از آسیب به صورت و فک در زمان حوادث جلوگیری کند.

 همچنان شاهد نقص راه‌ها هستیم

سرهنگ زینی وند بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در معابر داریم این است که زیر ساخت تردد موتورسیکلت‌ها وضعیت ایده آل ندارند.

رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ یادآور شد: دریچه‌هایی که در معابر وجود دارد وقتی که موتورسیکلت‌ها از روی آن عبور می‌کنند تعادل خود را از دست داده و واژگون شده و حوادث تلخ بعدی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: ساماندهی و رفع نقص این چاله‌ها بر عهده حوزه مدیریت شهری است و البته بحث رفع تغییر سطح‌ها و ترمیم روکش آسفالت‌ها در دستور کار این عزیزان هست، ولی با توجه به گستردگی که در سطح شهر هست همچنان شاهد نقص راه‌ها هستیم.

طرحی که موجب منظم شدن موتورسیکلت ها شد

سرهنگ زینی وند اضافه کرد: در وضعیت‌های قبل موتورسیکلت‌ها داخل پیاده رو‌ها توقف می‌کردند وبا خط کشی‌هایی که در سطح سواره رو انجام شد به این منتج شد که راننده موتورسیکلتی که به این محل‌ها مراجعه می‌کند مجاب و ترغیب به پارک در این محل‌ها می‌کرد تا به صورت منظم موتورسیکلت خود را پارک کند.

وی گفت: همزمان با این طرح ما یک سری اقدامات را انجام دادیم برای اینکه این محلی که خط کشی در آن صورت گرفته است یک منطقه امنی برای موتورسیکلت‌ها باشد. مانع فلزی که به موازات امتداد معبر نسبت شده به موتورسوار این امکان را می‌دهد که موتورسیکلت خود را قفل و زنجیر کرده و خیالش راحت باشد و بتواند فاصله بگیرد.

۴۱ درصد از آمار فوتی ۹ ماهه امسال مربوط به موتورسیکلت سواران است

وقتی که ۴۱ درصد از آمار فوتی ۹ ماهه امسال مربوط به موتورسیکلت سواران می‌باشد و وقتی می‌دانیم منبع انتشار ۴۰ درصد از آلودگی صوتی شهر مربوط به موتورسیکلت هست و وقتی می‌دانیم سهم ۱۰ درصدی را در آلودگی هوا دارند و خیلی از موضوعات دیگر، قاعدتا باید این وسیله نقلیه را به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم برای ان برنامه ریزی داشته و بتوانیم برای ساماندهی آن کار‌های خوبی را انجام دهیم.

وی افزود: معمولا این محل‌ها را در نزدیکترین جایی که مراجه زیاد هست در نظر گرفتیم و خوشبختانه از زمانی که این طرح اجرا شده در محل‌های که اجرا شده شاهد بودیم که تخلفات پارک در پیاده رو به طور کامل از بین رفته و ساماندهی محل‌ها را شاهد هستیم.

وجود چهار میلیون و سیصد هزار دستگاه موتورسیکلت با پلاک تهران در سطح شهر

سرهنگ زینی وند گفت: موتورسیکلت یکی از مُدهای حمل و نقلی هست و در شهر تهران عدد موتورسیکلت‌های پلاک تهران چهار میلیون و سیصد هزار دستگاه هستند و از این تعداد حدود سه میلیون موتورسیکلت فعال هستند.

سرهنگ زینی وند خاطرنشان کرد: اگر موتورسیکلت به رسمیت شناخته نشود برای تردد‌های آن برنامه ریزی نمی‌شود و این وضعیت نابسامانی که در خیلی از کلان شهر‌ها وجود دارد به همین منوال ادامه خواهد داشت.

سرهنگ زینی وند بیان کرد: با توجه به شرایط جوی از راکبین موتورسیکلت می خواهیم اکیدا از موتورسیکلت استفاده نکنند چرا که معابر لغزنده است و این وسیله بسیار ناایمن هست و برابر ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی در این شرایط جوی استفاده از موتورسیکلت ممنوع است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا