مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محمد درویش: مردم باید برای کاهش آلودگی هوا مطالبه‌گر باشند

یک فعال محیط زیست ضمن بیان اینکه مردم باید برای کاهش آلودگی هوا مطالبه‌گر باشند، تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش اتوبوس‌های برقی بی‌آرتی، حذف موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز و فرسوده را از راه‌های اجرایی شدن قانون هوای پاک دانست. 

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، درحالی امروز (۲۹ دی‌ماه) روز ملی هوای پاک با شعار هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی است که آلودگی هوا نفس‌های مردم را به شماره انداخته و سازمان هواشناسی کشور نیز نسبت به تداوم این وضعیت هشدار داده است. 

محمد درویش درباره نسبت شعار این روز  و مشارکت مردم برای رفع آلودگی هوا اظهار کرد: مهم‌ترین کمکی که مردم می‌توانند برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند، این است که از شوراهای شهر و روستا، نمایندگان مجلس، فرمانداران و استانداران محل سکونت خود در اولویت قرار دادن اجرای قانون هوای پاک را خواستار شوند. 

وی افزود: مردم باید تغییر مبلمان شهری از سمت خودرومحوری به سمت بوم‌محوری را خواستار شوند همچنین لازم است از دولت بخواهند برای تجهیز ناوگان عمومی حمل و نقل و از دور خارج کردن اتوبوس‌ و موتورسیکلت‌های فرسوده اقدام عملی انجام دهند.

درویش تاکید کرد: لازم است مردم خواستار ایجاد مسیرهای ایمن برای دورچرخه‌سواری و مسیرهای جذاب پیاده‌روی شوند. بدین ترتیب مردم می‌توانند گام موثری برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک بردارند. 

این فعال محیط زیست با اشاره به گزارش فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره ترک فعل دستگاه‌ها گفت: براساس این گزارش اغلب ۱۶ دستگاهی که در فرآیند آلودگی هوا مقصر هستند، مرتکب ترک فعل شده‌تند و نه تنها وظایف خود را طبق قانون جامع هوای پاک انجام نداده‌اند بلکه دولت نیز این بودجه را برای سال آینده کاهش داده است. 

وی ادامه داد: اگر مردم بی‌تفاوت نبودند و مطالبه‌گر بودند چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. اگر مردم تهران نسبت به آلودگی هوای شهرشان حساسیت داشتند نماینده شورای شهر تهران از بی‌فایده، فانتزی و تبلیغاتی بودن برنامه‌هایی که برای ترویج دوچرخه‌سواری در شهر تهران انجام شده است صحبت نمی‌کردند. این‌ها مواردی هستند که مشکلات جدی را در کشور ایجاد کرده است. 

درویش به ارائه سریع‌ترین راهکار برای اجرایی شدن قانون هوای پاک و کاهش آلودگی هوا پرداخت و توضیح داد: تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش اتوبوس‌های برقی بی‌آرتی، حذف موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز و فرسوده و تبدیل آن‌ها به دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های برقی و گسترش حمل و نقل ریلی زیر و روی زمین از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث کاهش میزان استفاده از خودرو شخصی می‌شوند. 

به گفته وی براساس پژوهش‌های انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های کنترل کیفیت هوای تهران، ۸۲.۱ درصد علت افزایش آلودگی هوای کلانشهر هایی مانند تهران تولید گازهای آلاینده ازخودروها است بنابراین ما باید تلاش کنیم با تجهیز حمل و نقل‌های جایگزین مردم را تشویق به عدم استفاده از خودروهای شخصی‌شان، تاکسی و اتوبوس‌های فرسوده کنیم. 

این فعال محیط زیست درباره پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ترک فعل دستگاه‌ها باتوجه به شرایط فعلی و وضع اعتبارات امری طبیعی است یا خیر ؟ اظهار کرد: من با این موضوع موافق نیستم چراکه بودجه شهرداری در شهری مانند بوگوتا یک‌دوازدهم شهر تهران است این در حالیست که تقریبا جمعیتی به اندازه تهران نیز دارد اما چگونه شهردار بوگوتا توانسته با عملکرد خود به عنوان شهردار نمونه از جانب سازمان ملل انتخاب شود؟  این شهردار مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل کرده است اما ما هنوز نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم. 

درویش با اشاره به نداشتن سابقه مدیریت شهری اعضای شورای شهر و شهردار تهران گفت: ما در دو سال اخیر شاهد بدترین روزهای آلودگی هوا و وضعیت ترافیک بوده‌ایم حتی تمامی برنامه‌های شهرداری قبلی نیز برچیده شد به طوری.که برنامه پنج ساله توسعه دوچرخه که تصویب شده بود کاملا کنار گذاشته شد و حتی مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری که شهرداری سابق توسعه داده بود را برداشتند. با این شرایط طبیعتا مشکلات‌مان حل نخواهد شد. این موارد نیازی به اعتبار ندارد بلکه نیازمند درایت، شجاعت و خرد است.

این فعال محیط زیست همچنین درباره روز ملی هوای پاک اظهارکرد: ۲۹ دی یک روز نمادین است. هرسال در این روز سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری و نیروی انتظامی تلاش در ترغیب شهروندان برای کنار گذاشتن خودروهای شخصی و طی کردن مسیر به‌صورت پیاده یا با دوچرخه می‌کند. امیدوارم امسال نیز این اتفاق رخ دهد و شمار بیشتری از مردم این اقدام انجام دهند تا اعضای شورای شهر و شهرداری متوجه شوند که یکی از کمبودهای جدی در شهر تهران نبود مسیرهای ایمن برای دوچرخه‌سواری و نبود مسیرهای جذاب برای پیاده‌روی است. 

درویش در پایان درباره سرویس حمل و نقل دوچرخه اشتراکی بی‌دود در تهران گفت: متاسفانه این سرویس حمل و نقل نیز ورشکسته و جمع‌آوری شد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا