برای اولین بار در ایران بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های الکتریکی در دانشگاه شریف تولید شد

به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

متخصصین دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار در کشور موفق به ساخت بدنه آلومینیومی دوچرخه‌های برقی شدند. این در حالی است که تاکنون و با توجه به ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده، تمامی بدنه‌های دوچرخه آلومینیومی موجود در بازار کشور به صورت وارداتی تامین می‌شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از دانشگاه صنعتی شریف،  گروه صنعتی کهربا ماشین پارسیان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف است که در زمینه تولید دوچرخه‌های برقی فعالیت دارد. این مجموعه در حال حاضر بزرگترین تولید ‌کننده دوچرخه‌های برقی در کشور بوده و محصولات خود را با نام تجاری ایویتک (EvTech)  به بازار عرضه می‌کند.

این شرکت دانش‌بنیان که توسط فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده، توانسته است دانش طراحی قطعات کلیدی دوچرخه‌ و موتورسیکلت‌های برقی شامل مجموعه باتری، کنترل کننده موتور، سیستم مدیریت باتری(BMS) و موتور را بومی‌سازی کرده و این قطعات را به صورت انبوه به تولید برساند.

علاوه بر دانش فنی، شرکت کهربا ماشین پارسیان با تکیه بر سرمایه بخش خصوصی، آزمایشگاه تست باتری‌های لیتیومی را راه‌اندازی کرده است. این آزمایشگاه با انجام تست‌های مختلف بر روی باتری‌های لیتیومی، عملکرد و طول عمر این باتری‌های پرمصرف را ارزیابی می‌کند. دانش فنی موجود در شرکت به همراه بهره‌مندی از تجهیزات تست سبب شده است تا قطعات تولیدی به‌صورت جداگانه در خطوط تولید تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی مورد استفاده قرار گیرد. به علاوه، مصرف کنندگان تجاری پک‌های باتری لیتیومی، شارژر و BMS‌های آن نیز از زمره مشتریان مجموعه ایویتک به حساب می‌آیند.

 دکتر معین معینی رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش‌بنیان و عضو  هیئت علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف در خصوص تولید بدنه‌های جدید برای دوچرخه‌های برقی گفت: با توجه به موفقیت گروه صنعتی کهربا ماشین در زمینه طراحی و تولید تجهیزات الکتریکی دوچرخه‌های برقی، در سال 1401 تمرکز ما بر تولید بدنه‌های دوچرخه‌های برقی قرار گرفت. ساخت و تولید بدنه دوچرخه‌های برقی به دلیل ساختار پیچیده طراحی و جنس آلومینیوم مورد استفاده، فرآیندی دشوار بوده که دستیابی به محصول اقتصادی و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی را دور از دسترس می‌سازد. همین دشواری‌ها باعث شده که تمامی بدنه‌های دوچرخه آلومینیومی موجود در بازار کشور به صورت وارداتی تامین شود. با توجه به پیچیدگی موجود و با همکاری کارشناسان شرکت و متخصصان خبره در زمینه آلومینیوم و بدنه دوچرخه، شرکت ایویتک توانست برای اولین بار نمونه‌ی بدنه دوچرخه‌های برقی را به صورت بومی در کشور تولید کند.

وی افزود: از ویژگی‌های کلیدی بدنه تولید شده توسط ایویتک، قرارگیری باتری دوچرخه در درون بدنه دوچرخه است. این طراحی علاوه بر بهبود ظاهر دوچرخه، امنیت بیشتری برای پک باتری در مقابل ضربات فراهم می‌آورد. همچنین بدنه تولید شده توسط ایویتک با بهترین قطعات برقی این شرکت ترکیب شده تا دوچرخه برقی با ظاهر خاص و سواری جذاب را تولید گردد. نمونه‌ی تولید شده از موتور 500 وات برخوردار بوده و قابلیت دستیابی به حداکثر سرعت 35 کیلومتر بر ساعت و پیمایش 40 کیلومتر را دارد.

دکتر معینی خاطرنشان کرد؛ موتور استفاده شده در این نمونه نسبت به نمونه‌های خارجی دارای توان بیشتر و گشتاور بالاتری است که استفاده از این دوچرخه را در شیب‌های تهران لذت بخش می‌کند. به علاوه، استفاده از ترمزهای هیدرولیکی پرقدرت امنیت دوچرخه در سرعت بالا و ترمزگیری‌های شدید را تضمین خواهد کرد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
دانشگاه صنعتی شریف
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا