مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

راهکاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

پژوهشگران معتقدند استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی مانند اسکوتر برقی و دوچرخه برقی سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در زمان و کاهش بار ترافیک می‌شود؛ ولی استفاده از این وسایل مستلزم آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، از وبگاه سایِنس اَلِرت (Science Alert)، برقی‌شدن وسایل حمل‌ونقل، نقش مهمی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد و اسکوترهای برقی یکی از وسایل حمل‌ونقل هستند که جایگزینی برای خودروهای گازسوز برای پیمودن مسیرهای کوتاه‌تر به‌شمار می‌روند.

استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی چه میزان تفاوت ایجاد می‌کنند؟

یک پژوهش جدید مشخص کرده است که اسکوترهای برقی به طور بالقوه می‌توانند به طور متوسط ​​۱۷.۴ درصد در زمان سفر مردم در آمریکا صرفه‌جویی کنند و این یک کاهش بزرگ در مدت زمانی است که احتمالاً برای پمپاژ دی‌اکسیدکربن از اگزوز خودرو صرف می‌شود.

دلیل انجام این پژوهش، قانونی بود که در آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا در آمریکا، در سال ۲۰۱۹  اجرا شد: استفاده از اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های برقی بین ساعات ۹ شب تا ۴ صبح به منظور افزایش ایمنی عمومی ممنوع شدند؛ زیرا تصادفات بسیاری رخ داده بود.

عمر آسِنسیو(Omar Asensio)، از پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا، می‌گوید: حالا که مردم نمی‌توانند از اسکوتر استفاده کنند، چه کار می‌کنند؟ این قانون شرایط را برای انجام یک آزمایش طبیعی عالی ایجاد کرد تا بتوانیم زمانِ‌ ماندن در ترافیک را قبل و بعد از آن به طور دقیق اندازه‌گیری کنیم.

آسنسیو و همکارانش دریافتند که پس از اجرای قانون یادشده میانگین زمان رفت‌وآمد در سطح شهر حدود ۱۰ درصد افزایش یافت؛ این در حالی بود که رفتن به ورزشگاه مثلاً برای تماشای بازی‌ فوتبال، به طور متوسط ​​۳۷ درصد افزایش یافت که معادل افزایش حدود ۱۲ دقیقه‌ای برای هر سفر است. این زمان به علاوه زمانی که افراد در ترافیک عصرگاهی می‌گذرانند، معادل ۷۸۴ هزار ساعت در سال می‌شود.

کامیلا آپابلازا (Camila Apablaza)، از پژوهشگران مؤسسه فناوری جورجیا، می‌گوید: می‌دانیم که استفاده از وسایل حمل‌ونقل برقی، بیشترین سهم را در کربن‌زدایی بخش حمل‌ونقل مسافر خواهد داشت؛ بنابراین باید تعاملات بین روش‌های مختلف حمل‌ونقل برقی را درک کنیم.

اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های برقی اجاره‌ای که می‌توان با استفاده از یک برنامه کاربردی از آن‌ها  استفاده کرد، به‌عنوان گزینه‌های «میکروموبیلیتی مشترک» شناخته می‌شوند و اکنون در بیش از ۱۰۰ منطقه شهری در آمریکا در دسترس هستند. میکروموبیلیتی از جمله راهکارهای حمل‌ونقل برای فاصله‌های کوتاه با استفاده از وسایل نقلیه سبک از جمله اسکوتر برقی، اسکیت برقی و دوچرخه مشترک محسوب می‌شود. در آتلانتا که از خدمات میکروموبیلیتی مشترک استفاده فراوانی می‌شود، به نظر واضح است که اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های برقی تأثیر مستقیمی بر ازدحام دارند.

ایمنی اولویت دارد

محققان معتقدند ضرورت دارد از نظر زیرساخت‌های شهری و برنامه‌ریزی برای روش‌های جایگزین حمل‌ونقل، به ایمنی عمومی اولویت داده شود. استفاده از اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های برقی ممنوع شد؛ زیرا استفاده از این وسایل منجر به بستری‌شدن عابران پیاده و راکبان این وسایل در بیمارستان و حتی تصادفات مرگبار آن‌ها شده بود.

محققان می‌گویند: آماده‌سازی زیرساخت‌های فیزیکی، کاربری زمین و تخصیص فضا نیازمند برنامه‌ریزی طولانی‌مدت است تا مسیرهایی که معمولاً برای عبور خودروها اختصاص داده می‌شود به مسیرهای عبور دوچرخه‌هایی تغییر یابند که برای میکروموبیلیتی استفاده می‌شوند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا