مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سردار سیدتیمور حسینی: موتورسواری بانوان خلاف مقررات است

جانشین رییس پلیس راهور کشور بیان کرد: براساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی، استفاده از هرنوع وسیله نقلیه مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی می‌باشد. بدیهی است موتورسیکلت‌های برقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از موج، بهاره بهرامی عنوان کرد: برای دیدار و گفتگو با سردار سید تیمور حسینی جانشین رییس پلیس راهور کشور که اغلب زمانش را در جاده های مواصلاتی سراسر کشور سپری می کند بیش از دو ماه انتظار کشیدم و در نهایت موفق شدم سردار را در ستاد فرماندهی پلیس راهور فراجا واقع در شهرک آزمایش ملاقات کنم.

این اولین دیدار من با سردار حسینی بود، فردی خوش رو، خوش صحبت و با حوصله، فردی که در کارنامه کاریش همیشه موفق عملکرده و امروز به عنوان یکی از چهره های محبوب پلیس راهور در بین مردم شناخته شده است.

سردار سید تیمور حسینی، متولد سال ۱۳۴۵ د‌ر کرمانشاه است و از سال ۶۵ وارد د‌انشکد‌ه افسری شد‌، سردار حسینی پس از تحصیل با توجه به علاقه‌ای که د‌ر حوزه ترافیک د‌اشت، وارد مسئولیت‌ ها و حیطه کاری راهنمایی و رانند‌گی شد. د‌ر طول د‌وران خد‌مت د‌ر استان‌های مختلفی خدمت کرد و توانست به واسطه این مسئولیت‌ها د‌ید خوبی نسبت به حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیک پید‌ا کند.

در این گفتگو سردار حسینی به پرسش های متعددی پاسخ داد، از بی کیفیتی خودروهای تولید داخل گرفته تا علت گره کور ترافیک پایتخت و ممنوعیت موتورسواری بانوان. 

بی نظمی، منشا گره کور ترافیک تهران

خبرگزاری موج: چرا گره کور ترافیک تهران باز نمی شود؟

سردار سید تیمور حسینی: شخصاً یکی از منتقدین جدی وضعیت ترافیک پایتخت هستم و معتقدم با استقرار نظم و انضباط بخش قابل توجهی از گره‌های ترافیک شهر تهران برطرف می‌شود به اعتقاد بنده بخش زیادی از مشکلات و گره‌های ترافیکی ناشی از بی‌نظمی در رانندگی و همچنین وجود سایر مولفه‌های بی‌نظم کننده است.

از جمله مصادیق ایجادکننده این بی‌نظمی‌ها می‌توان به تخلفات ساکن (توقف خودرو در محل‌هایی که می‌تواند ایجاد ترافیک کند)، عبور عابرین از عرض معابر به ویژه در تقاطع‌های پرتردد، تخلف موتورسواران، سوار و پیاده کردن مسافر به وسیله تاکسی‌ها و سایر مسافربرهای شخصی غیرمجاز در نقاط ممنوع، صنوف مزاحم، تمرکز مراکز عمده اداری، تجاری، آموزشی، درمانی و غیره و … در مناطق مرکزی و پرتردد اشاره کرد که تک تک این عوامل همه روزه در ساعات مختلف شرایط سختی را برای جابه جایی‌های چند میلیونی این کلانشهر ایجاد می‌کنند.

با این تفاسیر چنانچه ما موفق به حاکم نمودن نظم و انضباط در سطح معابر باشیم بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیک تهران حل شدنی است.

از طرفی، آنچه که بیشتر سبب عصبی شدن مردم در آن شرایط می‌گردد بی‌نظمی است.

بارها و بارها شاهد این موضوع هستیم که افراد قانون‌مدار متأسفانه به جرم قانون‌مداری و تبعیت ازقانون می‌بایست از بقیه عقب بمانند و در این شرایط هرکس تلاش می‌کند مشکل خود را حل کند و به قول معروف گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

با یک بررسی اجمالی می بینیم که در اغلب شهرهای بزرگ دنیا با مقوله ترافیک و معطلی در این حوزه مواجه هستند. فرق تهران با اغلب این شهرهای بزرگ این است که ترافیک در شهرهایی مانند لندن، مسکو، پکن و …. بسیار سنگین ولی بسیار منظم است ولی در تهران ما با یک ترافیک بی‌نظم مواجه هستیم و این بیشتر رانندگان را آزار می‌دهد.

پس این یک اصل مهم است که نظم در ترافیک هم می‌تواند به روان تر شدن آن و هم به قابل تحمل شدن آن کمک کند.

خبرگزاری موج: همیشه علت اصلی ترافیک سنگین تهران در فصل پاییز را منوط به بازگشایی مراکز آموزشی می دانستند در صورتی که سال گذشته مراکز آموزشی به علت پاندمی کرونا تعطیل و به صورت آموزش از راه دور صورت می گرفت اما با این حال سال گذشته ترافیک فصل پاییز به قوت خود باقی بود. علت دو چندان شدن ترافیک پایتخت در فصل پاییز چیست؟ آیا شما طرح ترافیک را در کاهش بار ترافیکی پایتخت موثر می دانید؟

سردار سید تیمور حسینی: ببینید این حرف درستیه که در دوران کرونا علیرغم تعطیلی مدارس باز ما با ترافیک سنگین مواجه بودیم ولی نباید از این موضوع غافل باشیم که کرونا و محدودیت‌های آن فقط ترددهای جاده‌ای را کاهش داد و توانست ترددهای جاده‌ای را به ویژه در ابتدای شیوع و انجام محدودیت‌های ترافیکی با کاهش فراوان مواجه کند ولی ما در شهرها به دلایلی که عرض خواهم کرد نه تنها شاهد کاهش ترددها نبودیم بلکه در مواقعی افزایش چشمگیر ترددها به واسطه‌ی اعمال برخی محدودیت‌ها حاصل شد.

از جمله عواملی که سبب افزایش ترافیک در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران شد می‌توان به کاهش حجم مسافرپذیری در ناوگان عمومی (مترو و اتوبوس) اشاره کرد ظرفیت جذب مسافر به واسطه پیشگیری از شیوع کرونا ۵۰ درصد کاهش یافت لذا این ۵۰ درصد به سمت استفاده از خودروی شخصی هدایت شدند. مطلب بعد متوقف شدن طرح ترافیک و ایجاد انگیزه برای بخش قابل توجهی از مردم که از فرصت پیش آمده جهت مراجعه به هسته مرکزی شهر استفاده نمایند و در این ایام معمولاً مناطق مرکزی تهران به ویژه منطقه ۱۲ و همچنین منطقه ۶ و ۱۱ در طول هفته شاهد ترافیک‌های بسیار سنگین بود. از جمله علل و عوامل تشدید کننده ترافیک در آن ایام، اجرای طرح محدودیت شبانه بود، به گونه‌ای که همه مردم تلاش می‌کردند تا قبل از ساعت شروع محدودیت شبانه به منظور فرار از جریمه، خود را در ساعت مقرر به منزل برسانند این هجمه و تمرکز در ساعات محدود موجب ایجاد ترافیک‌های بسیار سنگین گردیده بود.

خبرگزاری موج: آیا قبول دارین تعبیه خطوط ویژه اتوبوس در برخی معابر بزرگراهی منجر به ایجاد ترافیک شده است؟ متولی انتخاب این خطوط در شهر تهران کدام سازمان است؟

سردار سید تیمور حسینی: نه واقعاً من این موضوع را قبول ندارم- خطوط ویژه اتوبوس و بی آرتی اقدامی استاندارد و شناخته شده در همه شهرهای بزرگ دنیا می‌باشد.

سیاست شناخته شده و پذیرفته شده امروز، تأکید بر تمهیدات انسان محور به جای اعمال سیاست‌های خودرو محور است. به عبارتی شهرها مکانی برای زندگی انسان‌ها به شمار می‌روند نه محلی برای جولان خودروها.

ببینید تا سه دهه قبل اغلب کارشناسان راه برون رفت از مشکلات ترافیک را افزایش سطح معابر و ایجاد راه‌های بیشتر می‌دانستند ولی امروز این تفکر کاملاً منسوخ شده و بحث مدیریت کیفیت از مقوله‌ی مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا تغییر یافته است.

با توجه به این توضیح، اختصاص یک مسیر ویژه برای استفاده کنندگان از ناوگان حمل و نقل عمومی که این افراد بتوانند یک جابه جایی امن، سریع و ارزان را در اختیار داشته باشند در همه جای دنیا به عنوان اولین اصل از مدیریت ترافیک انسان محور شناخته شده است.

و اما نحوه‌ی جانمایی و ایجاد خطوط ویژه باید عرض کنم که هرنوع تصمیم در حوزه ترافیک در شورای ترافیک شهرهای کشور و از جمله شورای ترافیک شهر تهران با حضور همه اعضا اتخاذ می‌گردد، پلیس هم عضوی از اعضای این شورا محسوب می‌شود.

سامانه Scats؛ عامل اختلال شمارش در چراغ های راهنمایی رانندگی  

خبرگزاری موج: علت اختلال های پی در پی در چراغ های راهنمایی و رانندگی چیست؟ بعضا شمارش چراغ ها برای چند ثانیه ای از کار می افتد.

سردار سید تیمور حسینی: نه این اتفاقاتی که در مورد زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی در سطح شهر تهران مشاهده می‌شود به دلیل اختلال نیست کنترل چراغ های فرماندهی در تقاطع های شهر تهران به وسیله یک سامانه هوشمند تحت عنوان scats اداره می‌شود به عبارتی این سامانه از طریق حسگرهایی که در سطح راه و در حریم تقاطع ها تعبیه شده، اطلاعات لازم را دریافت و با تحلیل داده‌های موجود زمان مناسب برای تخلیه بار ترافیکی در هریک از زمان های یک تقاطع را محاسبه و اعمال می نماید.

 در ساعات پیک ترافیک بعضا مشاهده می‌شود در تقاطع‌ها تایمر دستگاه روی یک عدد متوقف می‌شود، این توقف به دلیل محاسبه زمان بیشتر در آن مسیر به جهت تخلیه بیشتر خودروها می‌باشد نه به واسطه‌ی اختلال در عملکرد چراغ عکس این موضوع نیز صادق است یعنی امکان دارد زمان یک مسیر از عدد ۲۰ یکدفعه به ۳ کاهش یابد. لذا محاسبه زمان براساس تحلیل همه داده‌هایی است که در کل شبکه و در سرور مرکزی صورت می‌پذیرد.

با همه این تفاسیر امروز سامانه‌های کارآمدتری نیز وجود دارد که دقیق‌تر و با خطای کمتر قادر به اعمال مدیریت هوشمند در تقاطع‌ها هستند و امیدواریم که سامانه scats به زودی با یکی از این سامانه‌های پیشرفته جایگزین گردد.

راندن هرگونه موتورسیکلت توسط بانوان خلاف مقررات است/ بنزینی و برقی فرقی نمی کند

خبرگزاری موج: آیا راندن موتورسیکلت برقی برای بانوان مجاز است؟

سردار سید تیمور حسینی:  در وهله اول باید عرض کنم براساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی، استفاده از هرنوع وسیله نقلیه مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی می‌باشد. بدیهی است موتورسیکلت‌های برقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند از آنجاییکه در حال حاضر دریافت گواهینامه موتورسیکلت توسط بانوان دارای منع قانونی است لذا راندن هرنوع موتورسیکلت از جمله موتورسیکلت‌های برقی برخلاف دستورالعمل‌های موجود می‌باشد.

خبرگزاری موج: آیا قبول دارید برخی از اقدامات پلیس راهور منجر به ایجاد ترافیکی در معابر می شود؟ 

تردد بیش از ۵/۳ میلیون خودرو و ۲ میلیون موتورسیکلت در تهران

سردار سید تیمور حسینی: در بخشی که در مورد سامانه هوشمند scats توضیح دادم این مورد را عرض کردم که زمان بندی چراغ ها برمبنای تحلیل همه داده‌های ترافیک است که در کل شبکه به وقوع می پیوندد. لذا ما ناچار به اعمال پاره‌ای محدودیت‌ها هستیم که از دید و منظر یک راننده که در مسیر یادشده قرارگرفته است به نوعی یک عمل غیرمنطقی تلقی گردد ولی عملاً با توجه به نگاه کلان شبکه‌ای در امر مدیریت ترافیک عملاً چاره‌ای جز این اقدام نیست برای مثال افرادی که در مسیر شمال به جنوب روی پل پارک وی و همچنین در مسیر مخالف جنوب به شمال در حال تردد هستند مشاهده می‌کنند که پلیس به وسیله یک مانع مثل راهبند یا استقرار خودرو مسیر را باریک کرده این به دلیل حساسیت تخلیه خیابان ولی عصر هم از سمت میدان تجریش و هم از سمت میدان ونک می‌باشد چرا که درگیر شدن این دو مسیر می‌تواند بخش قابل توجهی از مناطق ۳ و ۱ را درگیر گره کور ترافیکی نماید مانند این اقدام را در محل‌های مختلف شاهد هستیم که در مجموع دلیل اصلی این قبیل اقدامات عدم همخوانی ظرف و مظروف است به گونه‌ای که ظرفیت کامل معابر تهران که حداکثر توان عبور حدوداً ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد، امروز تردد بیش از ۵/۳ میلیون خودرو و ۲ میلیون موتورسیکلت را تحمل می‌کند اگر در تهران سیاست‌های مدیریت عرضه، تقویت ناوگان عمومی، آمایش سرزمین و توسعه سامانه‌های هوشمند (its) به تناسب نیاز ایجاد نشود نمی‌توان امیدی به بهبود اوضاع داشت.

خبرگزاری موج: ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادین.

سردار سید تیمور حسینی: تشکر از شما.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
موج
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا