سهم ۴۰ درصدی وسایلنقلیه در تولید آلایندهها
زارع: متاسفانه به دلیل مشکلاتی نتوانستیم منشایابی مختص موتورسیکلتها را انجام دهیم اما این وسیله را در دسته وسایل دودزا قرار دادیم که سهم مهمی هم دارند. اصلاح تکنولوژی موتورسیکلتها تاثیر مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسکانیوز، مریم زارع؛ پژوهشگر محیط زیست درخصوص نقش خودروها در آلودگی هوا گفت: خودروهای تولید داخل در حال حاضر با اینکه هیچ استانداردی را رعایت کنند، قیمت بالایی دارد و استفاده از مبدل هم هزینه تمام شده را افزایش میدهد.
وی عنوان کرد: مشکلی که مدیران در حوزه مدیریت ترافیک برای کنترل آلودگی هوا دارند این است که دقت نظر نسبت به منشا اصلی وجود ندارد. برای مثال در بازه زمانی حدود ده سال تغییر نوع سوخت موضوع مورد بحث بود درحالی که تغییر سوخت از یورو چهار به یورو پنج نقش چندانی در انتشار آلایندهها ندارد.
بیشتر بخوانید
مدیریت متمرکز در کنترل آلودگی هوا وجود ندارد/ سهم ۴۰ درصدی وسایل نقلیه در تولید آلایندهها
او افزود: موتور خودروهای ما مناسب برای احتراق کامل نیست البته محققان ایرانی راهکارهایی برای این موضوع دارند؛ یکی از طرحها استفاده از فتوکاتالیستها بود که در موتور خودرو به تخریب آلایندهها کمک میکنند. این ابزار با وجود هزینه کم به مرحله تجاریسازی نرسید. برخی نانوفوتوکاتالیستها هم وجود دارند که در جذب و کاهش آلایندهها موثر هستند.
زارع توضیح داد: مبدلهای کاتالیزوری هم از مواردی بود که جامعه دانشگاهی به صنعت خودروسازی ارائه داد که این مبدلها با تغییر فعل و انفعالات درون خودرو بخشی از هیدروکربن و منواکسید کربنها را تبدیل به ازت میکنند. این مبدلها در صنعت خودروسازی نامآشنا هستند و دلیل اینکه امروزه از این طرحها استفاده نمیشود این است که خودروهای تولید داخل در حال حاضر با اینکه هیچ استانداردی را رعایت کنند، قیمت بالایی دارد و استفاده از مبدل هم هزینه تمام شده را افزایش میدهد.
او ادامه داد: از جهتی مشتری باید دو تا پنج سال بعد فیلتر دوده را تعویض کند و این هزینه دیگری را بر دوش مصرف کننده میگذارد و شاید عموم مردم به اهمیت وجود فیلتر واقف نبوده و تمایل به صرف هزینه برای آن نداشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر بیان کرد: اگر چالشهای بین سازمان محیط زیست و خودروسازها رفع شده، کمک بین ارگانی اضافه شود و با دادن یارانه به خودروسازها هزینه تمام شده خودرو را کاهش دهند، شاید بتوان کاری برای آلودگی هوا کرد.
او اضافه کرد: ما در حوزه سوخت دیزلی تا حدود زیادی موفق عمل کردیم؛ سطح گوگرد این سوختها در ۱۵ سال گذشته ۱۵۰۰PPM بود و تقریبا به استاندارد ۵۰ PPM رسیدیم. البته منظور سوخت موجود در جایگاهها است چراکه همچنان سوخت مورد استفاده در نیروگاهها بیکیفیت و دارای مازوت است.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه امروز باید توجهها را به سمت اصلاح کیفیت موتور خودروها ببریم، گفت: تغییر جزئی در موتور خودروها میتواند در کاهش آلایندهها موثر باشد و مسئولان باید خودروسازها را به استفاده از تکنولوژی روز در موتور خودروها ترغیب کنند.
او افزود: راهکار دیگری هم در برخی کشورها استفاده شده این است که افراد با افزایش سن خودرو به دولت مالیات میدهند؛ این مالیات براساس میزان مصرف سوخت و آلایندگی تعیین میشود. این کار افراد دارای خودرو فرسوده را وادار به تعویض خودرو میکند. هرچه خودروها فرسودهتر باشد آلایندگی بیشتر میشود.
انتهای پیام/