مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قم: ۷۰ درصد از راکبان موتورسیکلت در قم فرهنگ ترافیکی را رعایت نمی‌کنند

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم گفت: حدود ۷۰ درصد از راکبان موتورسیکلت در قم فرهنگ ترافیکی استفاده از این وسیله نقلیه را رعایت نمی‌کنند که استفاده نکردن از کلاه ایمنی یکی از مصادیق همین امر است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، حسین غریب روز چهارشنبه گفت: وجود بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر قم بیانگر این مهم است که استفاده از این وسیله نقلیه از سوی ساکنین این شهر رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: قم به دلیل قرار گرفتن در مجاورت ۲ شهر صنعتی شکوهیه(قم) و کاوه(واقع در شهر ساوه) که واحدهای تولید موتورسیکلت در آن‌ها فعال است و از طرفی موتورسیکلت را با شرایط اقساطی در بازار عرضه می‌کنند، یکی از استان‌هایی است که بیشترین موتورسیکلت‌سوار را دارد.

وی ادامه داد: بعضی از این موتورسیکلت‌ها فاقد استانداردهای زیست‌محیطی بوده و در تولید آلایندگی در سطح شهر نیز تاثیرگذار هستند.

غریب به این نکته اشاره کرد: متاسفانه استان قم از استان‌هایی است که آمار قابل توجهی از صدمات ناشی از تصادف ها را در اختیار دارد که بخشی از این آمار مربوط به موتورسیکلت‌هاست.

وی همچنین گفت: صدمات ناشی از این تصادف ها بعضا جبران‌ناپذیر بوده و مشاهده شده قطع عضو و قطع نخاع برای یک عمر، فرد حادثه‌دیده را در زندگی با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: در برخی از این تصادف های رخ داده مشاهده می‌شود علاوه بر راکب موتورسیکلت اعضای خانواده نیز به‌صورت مشترک از این وسیله استفاده می‌کنند که متاسفانه چندین مورد تصادفات منجر به فوت راکب و اعضای خانواده را شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری قم تصریح کرد:  اولین ضرورت استفاده از موتورسیکلت در اختیار داشتن گواهی‌نامه رانندگی است که در این زمینه بعضا نوجوانان کمتر از سن قانونی بدون گواهی‌نامه و بدون مراقبت خانواده از این وسیله برای تردد در سطح شهر استفاده می‌کنند و این مساله علاوه بر بروز مشکل برای راکب، در صورت بروز تصادف مشکلات غیرقابل جبرانی را برای خانواده تحمیل می کند.

وی به تدوین برنامه عملیاتی ترویج فرهنگ ترافیک از سوی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: برای نهادینه کردن اهداف این برنامه نیازمند هماهنگی و همکاری بین دستگاهی هستیم.

وی با بیان این‌که شهرداری در زمینه ترویج فرهنگ ترافیک می‌تواند نقش ویژه‌ای را ایفا کند، افزود: توسعه علائم هشداردهنده، خط‌کشی معابر و استفاده از تابلوهای آموزش ترافیک نقش مهمی را می‌تواند در کاهش آمار تصادف ها و به‌تبع آن کاهش آمار مصدومان به همراه داشته باشد.

غریب ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی و قدردانی از زحمات شبانه‌روزی پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی،گفت: بدون شک برای این‌که بتوانیم شهری ایمن در زمینه ترافیک و مسائل ترافیکی داشته باشیم نیازمند همکاری با این مجموعه خدوم هستیم.

وی همچنین از موسسات مردم‌نهاد و شرکت‌های بخش خصوصی که فضاهای تبلیغاتی شهر را در اختیار دارند، درخواست کرد: با مشارکت در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ ترافیک و استفاده از پیام‌های مربوط به آموزش شهروندان در زمینه ارتقاء فرهنگ مناسب استفاده از وسیله نقلیه مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا