مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ابوالفضل حجازی: برابر با تعداد افراد شاغل صنعت موتورسیکلت، افراد را در تصادفات موتورها از دست می‌دهیم

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران، ضمن اشاره به اینکه فعالیت در هر دو حوزه صنعت موتورسیکلت و تولید دوچرخه ثابت کرده است که هر چه سریعتر بایستی دوچرخه جایگزین موتورسیکلت‌ها شود، میزان تلفات و آسیب‌های زیست محیطی ناشی از حمل‌ونقل با موتورسیکلت را برابر و حتی بیش از میزان اشتغال صنعت موتورسیکلت خوانده و بر لزوم حمایت دولت از صنعت نوپای دوچرخه تاکید کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، ابوالفضل حجازی، اظهار کرد: در شرایط فعلی کلان‌شهرها، یکی از مهمترین موضوع‌ها، بحث هوای پاک و سلامتی مردم با فرهنگ استفاده از دوچرخه است. بطور مثال چنانچه برای کارمندان در شهرهای بزرگ بصورت رایگان دوچرخه در نظر گرفته شود، چند اتفاق مثبت از جمله کاهش آلایندگی هوا، روان‌سازی خیابان‌ها و کاهش ترافیک، سلامتی مردم، کاهش هزینه‌های دولت (طی چند سال بودجه اختصاصی به حوزه درمان کاهش قابل توجهی خواهد داشت) و… خواهد افتاد؛ بصورت کلی دوچرخه دوست محیط‌زیست است.  

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران ضمن اشاره به اینکه در اکثر کشورها، استفاده از دوچرخه از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: با توجه به اینکه در کشورهای دنیا و حتی برخی مناطق و خیابان‌های ما نیز مسیرهای مشخص برای تردد دوچرخه در نظر گرفته شده است، خطرات ناشی از تصادف‌هایی که با موتورسیکلت ایجاد می‌شود، به حداقل خواهد رسید؛ لذا در این رابطه در جلسات با نمایندگان مجلس خواستار شدیم و قول داده شده است که برای این موضوع با شهرداری تهران صحبت‌ها صورت گیرد و جلسات با انجمن برگزار شود تا طرح‌ها و پیشنهادها را در اختیار شهرداری قرار دهیم.

برابر با افراد شاغل صنعت موتورسیکلت، افراد را در تصادفات موتورسیکلت از دست می‌دهیم

وی افزود: علاوه بر موضوع کاهش آلودگی هوا و سلامت مردم، استفاده از دوچرخه در هزینه خانوارها نیز کمک‌کننده خواهد بود. برای همان کارمندان که ذکر شده، ماهانه هزینه‌ای به‌عنوان ایاب و ذهاب پرداخت می‌شود که می‌توانند نهادها و ادارات به‌جای آن دوچرخه رایگان یا با تسهیلات، هزینه‌های این بخش را به سبد خانواده‌ها وارد کنند و هزینه‌های ماهانه کاهش پیدا کند. با فرهنگ دوچرخه‌سواری همت ملی به‌وجود خواهد آمد. در گذشته بسیاری از مشاغل، دوچرخه‌سوار بودند.

حجازی تاکید کرد: بایستی فرهنگ دوچرخه‌سواری توسعه پیدا کند و مردم را از موتوسواری به سمت دوچرخه‌سواری سوق دهیم. بنده به عنوان مسئولی که در هر دو صنعت فعالیت داشته و دارم، با توجه به مسئولیت اجتماعی و حساسیت نسبت به سلامت جامعه و به‌ویژه قشر نوجوان و جوان که آینده این کشور هستند و بسیار جان‌ خود را توسط موتورسیکلت از دست داده‌اند، معتقد هستم که بایستی صنعت دوچرخه جایگزین صنعت موتورسیکلت شود و از بابت تعطیلی این صنعت و حذف اشتغال افراد این صنعت نگران نبود؛ چراکه به همان میزان و حتی بیش از تعداد افراد شاغل در صنعت موتورسیکلت در کشور جان و مال خود را به‌واسطه موتورسیکلت بصورت روزانه از دست می‌دهند. اگر ۵۰۰۰ شغل از بین رود بهتر است تا نسل جوان را از دست دهیم و سلامت جامعه را به خطر بیندازیم.

اوج تقاضا در بازار دوچرخه ایران، یک پنجم کشورهای اروپایی است

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران ادامه داد: این درحالیست که در کشوری همچون آلمان با جمعیتی تقریبا برابر ایران و البته میزان درآمد بیشتر که امکان خرید خودرو را برای آن‌ها فراهم می‌کند، سرانه استفاده از دوچرخه بالغ بر پنج میلیون سالانه است؛ این در حالیست که در کشور ما در اوج زیر یک میلیون دستگاه هم بوده است؛ امسال نیز به سبب شرایط اقتصادی طی پنج ماهه امسال به ۵۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده است؛ ضمن اینکه بیشترین رونق بازار دوچرخه در بهار و تابستان به‌دلیل شرایط آب و هوایی است و در نیمه دوم سال تقاضای چندانی برای خرید دوچرخه وجود ندارد؛ لذا تولیدکنندگان دوچرخه برآورد سالانه خود را براساس شش ماهه اول سال تعیین می‌کنند.

این مقام صنعتی خاطرنشان کرد: ممکن است با قطعی شدن توافق‌ها و اجرای برجام، قیمت دوچرخه کمی افزایش پیدا کند اما قطعا موتورسیکلت تا ۳۰ درصد ارزان خواهد شد؛ چرا که اکثر قطعات موتورسیکلت (۹۵ درصد) وارداتی است و این درحالیست که در گذشته تا ۶۵ درصد داخلی‌سازی هم صورت می‌گرفت اما اکنون قطعات وارد و در کشور تنها مونتاژ می‌شود، بنابراین در شرایط اجرای برجام هزینه‌ها ۱۰ الی ۱۵ درصد از هزینه‌های جانبی و حمل‌ونقل دریایی کاسته و از بین خواهد رفت. اما از سوی دیگر به دلیل اینکه تولید دوچرخه تقریبا داخلی است و ارزبری چندانی ندارد، تاثیرپذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: تعداد دوچرخه‌سازان ما با حمایتی که در دولت سیزدهم از صنعت دوچرخه شده و امید است که این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد، به ۳۰ تولیدکننده می‌رسد که در سال‌های قبل وجود نداشته‌اند. در حال حاضر دوچرخه نوپاست. با شیوه‌ای که پیش گرفته شده است، ظرف دو سال آینده حرفی برای گفتن در صنعت دوچرخه کشور خواهیم داشت. صنعت قطعه‌سازی موتورسیکلت در ایران تقریبا روبه‌نابودی است و “بیش از آنکه تولید صورت گیرد، بازی می‌شود” اما در دوچرخه طرح‌ها و افزایش داخلی‌سازی‌ها اجرا می‌شود.

حجازی تاکید کرد: موتورسیکلت وسیله‌ای است که تعدادی در جهت امور روزانه خود همچون پیک‌ها یا موتورامدادها و… که مستنثی خواهند بود و استفاده درست از موتورسیکلت خواهند داشت اما بخش عظیمی از موتورسواران را مصرف‌کنندگان به عنوان وسیله نقلیه روزمره، تفریح و تخلفات تشکیل داده‌اند. اگر فرهنگ دوچرخه را توسعه دهیم، در وهله اول اکثر حوادثی که هر روزه اتفاق می‌افند و متاسفانه برای قشر جوان و نوجوان کشور است و منجر به مرگ افراد خواهد شد، حذف می شود. دولت بایستی در این حوزه ورود کرده و اقدام کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان موتور ایران خاطرنشان کرد:  انجمن دوچرخه دو سال است که شکل گرفته و هدف‌های بلندپایه دارد، اما انجمن موتورسیکلت طی این‌ سال‌ها تنها به سمت واردات پیش رفته و منفعت بیشتری هم کسب کرده است؛ لذا ضروری است که به دوچرخه بها بیشتری دهیم و استفاده از موتورسیکلت را در چارچوب قانونی مدیریت کنیم؛ در غیراینصورت جوانان بیشتری به کام مرگ کشیده می‌شوند و روزانه شاهد حوادث جانی و مالی بیشتری خواهیم بود. ضمن اینکه مشکلات آلایندگی (که خود عامل بسیاری از بیماری‌هاست) و فرسودگی و تخلفات هم جای خود را دارد.  

ضرورت برنامه‌ریزی برای جایگزین کردن دوچرخه به‌جای موتورسیکلت

به اعتقاد این مقام صنعتی که در هر دو صنعت دوچرخه و موتورسیکلت فعال است، با یک برنامه‌ریزی و فراهم کردن شرایط استفاده از دوچرخه همچون ایجاد خطوط ویژه تردد و… طی یک بازه زمانی کوتاه خودبه‌خود سهم موتورسیکلت از بازار حذف و دوچرخه جایگزین خواهد شد. با توقف کامل موتورسیکلت بنده هم مخالف هستم، اما امروزه موتورسیکلت بلای جان جامعه شده است. ؛ لذا بایستی کنترل شود و محدودیت‌هایی در نظر گرفته شود.

حجازی در بیان منفعت‌ها و حسن‌های دوچرخه گفت: همانطور که اشاره شد، دوچرخه دوست محیط‌زیست است و هیچگونه آلودگی ندارد، تاثیر بسیار قابل توجهی در سلامت جسمی و کاهش بیماری‌ها و هزینه‌های درمان دارد، خطر تصادف ندارد و مشکل جای پارک نیز ندارد؛ بطور مثال تقریبا ۵۰ دوچرخه در فضای مورد نیاز برای دو خودرو قرار خواهد گرفت؛ لذا می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودرو و موتورسیکلت داشته باشد. ضمن اینکه با توجه به فضایی که در برخی واگن‌های مترو برای دوچرخه در نظر گرفته شده (اگر مسافران دقت کنند بر روی درب برخی واگن‌ها لوگو دوچرخه نصب شده که گویای فضا برای دوچرخه است) افراد می‌توانند مسیری را با مترو طی کرده و مسیر بعدی کوتاه خود را با دوچرخه تا محل کار خود طی کنند. بر این اساس از زمان ساخت مترو برای این موضوع فکری شده اما اجرایی نمی‌شو؛ لذا ما از دولت و سازمان‌های مربوطه همچون شهرداری تقاضا داریم تا از این صنعت نوپا که به حمایت مالی نیز نیاز دارد، توجه ویژه داشته و مورد حمایت قرار دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه ایران در پایان در رابطه با قیمت دوچرخه نیز گفت: قیمت دوچرخه بر اساس قیمت تجاری برای دوچرخه‌ها در سایز بزرگ بین ۶۰ تا ۱۵۰ دلار است و قیمت‌ دوچرخه‌های کودک و نوجوان نیز از این عدد کمتر است.  

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا