مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

جلیل سالاری: اگر استاندارد جهانی را داشته باشیم، با ۵۰ درصد کاهش مصرف سوخت مواجه خواهیم بود

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تشریح آخرین وضعیت صادرات بنزین گفت: در ماه‌های اول صادرات بنزین انجام شد اما اکنون بیشتر به دنبال تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی هستیم، با این حال در همین هفته صادرات گازوئیل (نفت گاز) و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌ایم.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، جلیل سالاری در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت تولید بنزین در کشور اظهار کرد: باتوجه به اینکه در فصل مسافرت قرار داریم و حجم حمل و نقل و میزان مصرف بالاست، به همین دلیل باید مدیریت صورت بگیرد تا این فصل را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه تمرکز تولید بنزین و سوخت در جنوب کشور است، تاکید کرد: در حال حاضر در پالایشگاه‌های بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس نزدیک ۱۰۰ میلیون لیتر در روز فراورده بنزین، گازوئیل، نفت‌کوره، نفت‌سفید و سوخت هواپیما تولید می‌شود اما باید این مجموعه به سمت شمال کشور منتقل شود چراکه قطب مصرف تهران است و عمده مسافرت‌ها هم به سمت شمال کشور است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه مصرف نیروگاه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است، گفت: در این فصل نسبت به سال گذشته صددرصد سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل دادیم، از طرفی در بخش کشاورزی نیز فصل برداشت است، بنابراین انتقال سوخت از جنوب به شمال یکی از مواردی است که ظرفیت بالایی نیاز دارد، شبکه خطوط باید فعال شود که ظرفیت خاصی دارد. به موازات از ظرفیت کشتی استفاده کردیم که بتوانیم سوخت را از بندرعباس به سمت ماهشهر منتقل کنیم.

سالاری با بیان اینکه در تلاشیم تا مسیر سواپ را همانطور که در سنوات گذشته فعال بود، فعال کنیم، گفت: به لحاظ اینکه هزینه‌ها کم شود هم می‌توانیم قطب‌های مصرف را مدیریت کنیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، باید مصرف را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های قیمتی نیز از مواردی است که باید مدیریت شود که ما  مسیر قاچاق سوخت را نیز نداشته باشیم، اظهار کرد: انتظار می‌رود با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده حجم نقل و انتقال مدیریت شود و بعد از این دنبال ذخیره‌سازی باشیم، چراکه تکلیف ما تامین سوخت مجموعه حمل و نقل و نیروگاهی است.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه امسال نیروگاه‌ها حجم زیادی سوخت مایع و گازوئیل مصرف کردند، به طوری که حدود ۲ میلیارد لیتر گازوئیل مصرف شد، گفت: دلیل این مساله هوای گرم و مصرف برق بالا بوده، اما توانسته‌ایم سوخت نیروگاه‌ها را تامین کنیم، به طوری که در سه ماهه امسال صددرصد سوخت مایع را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم.

تولید همانند سال‌های گذشته است

سالاری درباره کاهش تولید بنزین گفت: تولید همانند سنوات گذشته و در حد ۹۴، ۹۸ و ۱۰۰ و ۱۰۴ میلیون  لیتر در روز است. تولید را برمبنای تعداد پالایشگاه و تعمیر اساسی که داریم در نظر می‌گیریم و به تناسب این مسائل نوسان در تولید وجود دارد اما اعداد ۷۰ و ۸۰ میلیون لیتر در روز منطقی و درست نیست.

تولید بنزین در پتروشیمی ها نداریم

وی با بیان اینکه در حوزه برخی شرکت‌ها مثل پتروشیمی‌ها علاقمند هستند که بیشتر تولید بنزین داشته باشند، به دلیل اینکه ارزش افزوده بالاتری دارد و عرضه‌های صادرتی دارند، به همین دلیل محصولاتی تولید می‌کنند که دارای استاندارد است؛ ممکن است به دلیل ارزش افزوده بالا محصولاتی را نیز صادر کنند، تاکید کرد: در حوزه پالایشگاه‌ها طبق برنامه تولیدی که ارائه کردیم تولید با عملکرد تطبیق داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره تولید بنزین پتروشیمی گفت: در حال حاضر تولید بنزین در پتروشیمی‌ها نداریم، قبلا هم چنین چیزی وجود نداشته است؛ به طور مثال قبلا ریفرمیت از پتروشیمی‌ها دریافت می‌شد، این‌ها مولفه‌های تولید بنزین هستند و خود بنزین نیستند.

 توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار

سالاری با بیان اینکه در زمینه توسعه سی‌ان‌جی هوشمندسازی و تقویت ناوگان در دستور کار است، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که انگیزه ایجاد شود، در این راستا تفاهمنامه‌ای با ایران‌خودرو امضا کردیم که به بحث دوگانه‌سوز کردن توجه شود؛ همچنین قرار است به سمت دو گانه‌سوز کردن خودروهای سنگین برویم.

وی درباره ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت گفت: بر اساس تبصره ۱۴ از ال‌پی‌جی باید در ناوگان حمل و نقل استفاده شود، البته چالش‌هایی نیز وجود دارد چراکه شعاع دسترسی محدود بوده و  بحث این است که مبدا تولید تا مصرف نیاز به ذخیره‌سازی دارد؛ خودرویی که ال‌پی‌جی‌سوز می‌شود، باید بتواند از این سوخت استفاده کند. بنابراین تمرکز روی شعاع محدودی است، لذا برنامه‌ریزی لازم انجام شده و پیش‌نویس آن به دولت رفته است و اگر مجوزها اخذ شود تکلیفی که در تبصره ۱۴ آمده عملیاتی می‌شود.

خودروساز  باید مکلف شود که استانداردها را رعایت کند

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره هدررفت سوخت گفت: موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و طبیعتا خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند. تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون است؛ اگر استاندارد جهانی را داشته باشیم، ۵۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور ارزآوری دارد.

سالاری با بیان اینکه اکنون حوزه خودرو بیشتر سوخت‌سوزی دارد، در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود که اتلاف انرژی داشته باشیم، گفت: خودروساز  باید مکلف شود که استانداردها را رعایت کنند، در بخش صنایع هم باید به سمت بهینه‌سازی برویم؛ اکنون برای ساخت پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری صورت گیرد، در حالی که با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌توانیم نسبت به بهینه‌سازی مصرف اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه نیروگاه‌ها نیز این چالش وجود دارد، گفت: راندمان نیروگاه‌ها در حد ۳۹ درصد و پایین‌تر است و انرژی تلف می‌شود، اگر موارد یاد شده و قاچاق را مدیریت کنیم، در واقع مصرف را کاهش داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه اختلاف قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به کشورهای همسایه نشان می‌دهد که باید برنامه‌ریزی شود تا هم به مردم سوخت‌رسانی انجام دهیم و هم از تلفات جلوگیری کنیم، تاکید کرد: نباید سوخت ارزان را در اختیار بخش‌هایی قرار دهیم که تولیداتی انجام می دهند که بهینه نیست.

وی با اشاره به مصرف بالای حوزه خانگی نیز گفت: باید انقلابی در حوزه بهینه‌سازی اتفاق بیفتد و حجم مصرف حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در نیروگاه‌ها و حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز بنزین کم شود.

مصرف انرژی در ایران ۶ برابر استاندارد دنیا

سالاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور ۲۵۰ میلیون لیتر در روز انرژی مصرف می‌شود که با هر تراز جهانی و با هر کشوری مقایسه شود، بسیار بالا و حدود ۵ تا ۶ برابر استاندارد دنیا است، گفت: باید این میزان مصرف مدیریت شود.

وی درباره آخرین  وضعیت توسعه پالایشگاه اصفهان و آبادان گفت: در پالایشگاه اصفهان طرح کیفی‌سازی و در پالایشگاه آبادان طرح تثبیت ظرفیت در دستور کار قرار دارد که در حال اجرا است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا