محمدعلی نژادیان: مونتاژکنندگان موتورسیکلت در چند سال گذشته حتی به تولید داخل باک طرح هوندا سیجی 125 هم رحم نکردند

نژادیان خطاب به انجمن صنعت موتورسیکلت ایران: شما که در مصاحبه با پایگاه خبری صمت میگویید «تا زمانی که تولید براساس مقیاس اقتصادی نباشد، داخلیسازی توجیه ندارد» چه کسی باید به این مقیاس برساند؟
به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: موتورسیکلتسازان در چند سال گذشته به باک طرح سیجی 125 که به قول دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت بالاترین تیراژ را دارد رحم نکردند و با توجه به کیفیت مناسب تولید داخلی باک موتورسیکلت آن را وارد کردند، پس این یعنی مونتاژکنندگان نمیخواهند این صنعت را به مقیاس اقتصادی برسانند و دلیل آن هم توجه به سود کوتاهمدت خود است. به همین دلیل است که همیشه سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت نسبت به انجمن صنعت موتورسیکلت و مونتاژکنندگان انتقاد دارند.
نژادیان گفت: در خبری که در پایگاه خبری خبرخودرو منتشر شد، حبیباله محمودان نائب رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور اعلام کرد «قطعهسازان موتورسیکلت از روی ناچاری به تولید محصولات دیگری مانند تولید برخی از لوازم خانگی مثل آیینه و سینی روی آورده و تغییر خط تولید داده و لوازم آشپزخانه و وسایل ورزشی تولید می کنند.» پس چطور دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران میگوید «موتورسیکلتهایی مانند CG125 به این دلیل که تیراژ بالایی دارند، بیشترین داخلیسازی را داشتهاند».
نژادیان عنوان کرد: وقتی کار به جایی رسیده است که مونتاژکنندگان موتورسیکلت راه میافتند در کشورهای مختلف و از فروشگاه بعضی برندهای معروف را میخرند و پس از دمونتاژ وارد کشور میکنند خب معلوم است که این صنعت هیچ وقت به مقیاس اقتصادی نمیرسد.
وی افزود: متاسفانه مسئولان و متولیان این صنعت هم که خواب هستند و توجه ندارند که این محصولات که در حد 100 دستگاه ممکن است وارد شود فردا خدمات پس از فروش میخواهد و اگر تامین نشود مصرفکنندهای که قیمتهای چندصد میلیونی بابت موتورسیکلت داده است یا باید با مشکل مواجه شود و یا مجبور شود قطعات بیکیفیت و مشابه تهیه کند. البته پیگیری این موضوع راحت است فقط کافی است یک استعلام از گمرک گرفته شود.
در ادامه خبر منتشر شده در پایگاه خبری صمت را میخوانید
یک گام به جلو، دو گام به عقب
ضیامقدم درباره گران بودن تولید موتورسیکلت بیان کرد: فعالان صنعت موتورسیکلت ناچارند قطعات موردنیاز خط تولید را با ارز آزاد خریداری کنند که با توجه به نوسانات این بازار، طبیعی است قیمت موتورسیکلت روند صعودی داشته باشد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت با بیان اینکه تا زمانی که تولید براساس مقیاس اقتصادی نباشد، داخلیسازی توجیه ندارد، تصریح کرد: موتورسیکلتهایی مانند CG125 به این دلیل که تیراژ بالایی دارند، بیشترین داخلیسازی را داشتهاند اما در سایر مدلها که از آنها تعداد محدود در داخل مونتاژ و ساخته میشود، داخلیسازی قطعات صرفهاقتصادی ندارد، زیرا سرمایهگذاری سنگینی برای قالبسازی نیاز دارند.
او تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در بازار موتورسیکلت بهوجود آمده و بهدلیل گرانی خودرو و مشکلات طرح ترافیک مردم ترجیح به خرید موتورسیکلت میدهند و اقبال هم با مدلهای جدید و بهروز است. این موتورسیکلتها هم تولید انبوه ندارند.
این مسئول صنفی ادامه داد: موتورسیکلت CG125 تا پیش از این، 90 درصد بازار را در اختیار داشت اما این عدد امروز به 60 درصد رسیده و 40 درصد مشتریان مدلهای جدید را برای تردد خود انتخاب و خریداری میکنند.
ضیامقدم افزود: برخی قطعات این مدلهای جدید مانند طوقه، تایر و… از داخل تامین میشود اما قطعات اصلی مانند فریم بدنه که قطعات پلاستیکی گرانقیمتی هستند وارد میشوند. در حال حاضر، خریداران بیشتر متمایل به موتورسیکلتهای طرح اسکوتر که جای پا دارد، بوده و بازار این موتورسیکلتها دارای رونق است.
بیشتر بخوانید:
- «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» افزایش قیمتها را با «لبنیات» مقایسه کرد
- اعتراض «محمدعلی نژادیان» به سخنان رئیس «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران»
- مصطفی صفرخانی: به دلیل عدم نظارت متاسفانه اجناس از کیفت مناسبی برخوردار نیستند
- صنعت موتورسیکلت در آینه رسانهها؛ اشتباه انجمن در خصوص پاسخ ندادن به خبر منتشر شده در روزنامه فرهیختگان
- در نبود نظارت دقیق دستگاه ها، موتورسیکلت های چینی را به جای اروپایی و ژاپنی به مردم فروختند
- در سومین سالگرد تاسیس «موتورسیکلت نیوز» مدیرمسئول این رسانه توسط مالک شرکت معروف تهدید شد
- نقد علمی از «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» با هدف بهبود عملکرد آن
پایان پیام/