طرح جدید پلیس برای دریافت آسان گواهینامه موتورسیکلت/ از ۵۱ میلیون دارنده گواهینامه ۵.۸ میلیون نفر برای موتورسیکلت است

به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

هادیانفر: پیشنهاد ما این است که اگر یک نفر دارای یکی از گواهینامه‌هاست که در آن آزمون آیین‌نامه داده نیازی نیست که دوباره برای دریافت گواهینامه دیگر [موتورسیکلت]، آزمون آیین‌نامه بدهد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از پلیس، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد ۱۵۳ هزار و ۳۵۴ موتورسیکلت با ۴۱ درصد افزایش شماره‌گذاری شده و یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۵۵۴ دستگاه شماره‌گذاری شده‌اند که ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در همین مدت ۱۰ میلیون نوبت اینترنتی ثبت شده و  در زمینه گواهینامه‌های جدید نیز ۴۲۹ هزار و ۷۱۹ گواهینامه جدیدالصدور و المثنی با افزایش ۳۷ درصدی ثبت شده که در جدیدالصدورها ۵۴ درصد افزایش داشتیم و ۳۰۷ هزار نفر جدید نیز گواهینامه گرفته اند.

طرح ویژه تحت عنوان “عیدانه” توسط پلیس راهور برنامه‌ریزی شده و شهروندانی که دارای گواهینامه می‌شوند و گواهینامه خود را از یک پایه به پایه دیگر منتقل می‌کنند، منوط بر صحیح بودن آدرس خود حداکثر ظرف 72 ساعت گواهینامه خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: شهروندانی که قادر به پرداخت جریمه خودرو خود نیستند، در طرح عیدانه می‌توانند به صورت تقسیط جریمه خود را با مراجعه به “پلیس+10” و همچنین از طریق اپلیکیشن “پلیس من” پرداخت کنند.

سردار هادیانفر با بیان اینکه کارت وسیله نقلیه پس از نقل و انتقالات در کمتر از 72 ساعت ارسال می‌شود، ادامه داد: برای خودرو‌هایی که کمتر از 3 میلیون تومان جریمه داشتند، تسهیلاتی فراهم شده که توقیف نشوند.

وی افزود: گروه‌‌های شغلی نظیر پرستاران، اصحاب رسانه و … که به جرائم خودروهای خود در زمان محدودیت‌‌های کرونا اعتراض داشتند، می‌توانند برای رسیدگی و حذف جرائم به کمیسیون ماده 5 مراجعه کنند.

رییس پلیس راهور فراجا افزود: چیزی که ما دنبال می‌کنیم در سال ۱۴۰۱ این است که بتوانیم در دولت جدید سالی ۱۰ درصد و در طول برنامه هفتم ۵۰ درصد کاهش جانباختگان را داشته باشیم و به نصف که هشت هزار و پانصد نفر است برسیم. اگر بتوانیم این کار را در همه دستگاه‌ها انجام دهیم می‌توانیم عدد ۳۰۰ هزار مجروح در سال را کاهش دهیم. در حال حاضر ۲۹۳ هزار کیلومتر طول راه و ۱۴۴۰ شهر وجود دارد که پلیس راهور فراجا مسئول آن است. همچنین ۵۱ میلیون دارنده گواهینامه داریم که ۸۹ درصد آن‌ها گواهینامه خودرو دارند و ۵.۸ میلیون نفر موتورسیکلت هستند. البته بسیاری از رانندگان موتورسیکلت ما گواهینامه ندارند.

وی اظهار کرد: به محض اینکه نقل و انتقال در کشور صورت می‌گیرد ما با یک عقب افتادگی داشتیم و در حال حاضر با به روز رسانی در ایام عید، کارت خودرو را در کمتر از ۷۲ ساعت ارسال خواهیم کرد. افرادی که به جرائم کرونایی خود اعتراض داشتند و یا محل کار خود با محل زندگی مغایرت داشته می‌توانند با اطلاعاتی که از فرمانداری‌ها ارسال شده می‌توانند به کمیسیون‌های ماده پنج مراجعه و نسبت به حذف جرائم کرونایی خود اقدام کنند.

سردار هادیانفر ادامه داد: ما یک عقب افتادگی در زمینه نقل و انتقال خودرو داشتیم و با به روز رسانی در ایام عید کارت خودرو را در کمتر از ۷۲ ساعت ارسال خواهیم کرد.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعات گرانی دریافت گواهینامه است که ما باید آن را برطرف کنیم. پیشنهاد ما این است که اگر یک نفر دارای یکی از گواهینامه هاست که در آن آزمون آیین نامه داده نیازی نیست که دوباره برای دریافت گواهینامه دیگر، آزمون آیین نامه بدهد.

سردار هادیانفر افزود: ما ۳۸ میلیون وسیله نقلیه داریم چرا که تولید خودروهای دوشماره در حال افزایش است و واردات نیز در آینده آزاد می‌شود. با کاهش آمار کرونا سفرهای ما نیز افزایش پیدا می‌کند. ما بیشترین مسافرت‌ها را در تعطیلات بین هفته داریم و در تعطیلات عید قربان حجم سنگین سفرها به خصوص به مازندران و گیلان و شهرهای زیارتی را داشتیم. وقتی طول تعطیلات کوتاه باشد سفرهای بین شهری افزایش پیدا می‌کند.

رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: ما ۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تردد در سه ماهه اول امسال داشتیم. ۸۷ درصد سفرهای ما مربوط به خودروهای سبک و بقیه آن‌ها خودروهای سنگین بوده است‌. متوسط سرعت نیز ۸۷ کیلومتر در ساعت است که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. ۳۶ درصد ترددها افزایش داشته که عدد ۱.۶ میلیاردی سه ماهه اول ۱۴۰۰ تبدیل به ۲.۱ میلیارد شده است.

وی ادامه داد: بیشترین سفرها به تهران و مازندران و گیلان و البرز و اصفهان بوده است. قم نیز پرتردد است چرا که بین چند استان است.

رییس پلیس راهور فراجا افزود: برگزاری قرارگاه کاهش تصادفات، برگزاری کارگروه شورای هماهنگی ایمنی، پیگیری مستمر و ویژه درباره نقاط حادثه خیز که ۳۸ تا ۴۰ درصد تصادفات هنوز در آنجا است‌ بخشی از برنامه‌های دیگر پلیس است. همچنین نظارت بر استاندارد خودروهای تولید داخل و برگزاری جلساتی برای ایمنی خودرو در دستور کار ما قرار دارد. ما به سازمان استاندارد هم ابلاغ کردیم که بدون مستندات ایمنی چیزی صادر نخواهد شد و مردم بدانند که موضع پلیس در قبال خودروهای ناایمن و کیفیت خودرو چه تولید داخل چه مونتاژ داخل، سفت و محکم است.

سردارهادیانفر گفت: تصادف بحثی بسیار جدی است. باید بدنه خودرو از فولاد کم کربن ساخته و ترمز “ای بی اس” خودرو به طور صحیح عمل کند تا در تصادفات کمترین خسارت را داشته باشیم.

وی با درخواست از رانندگان برای رعایت نکات ایمنی، از بیمه مرکزی برای همکاری با پلیس در اجرای سامانه مدیریت یکپارچه ترافیک و رسیدگی به سوانح و تصادفات تشکر کرد و گفت: امیدواریم امسال بتوانیم از این طرح بهره برداری کنیم که حدود نه گام اساسی دارد. یکی از آن‌ها کروکی‌های الکترونیکی است. همچنین تقلبات به حداقل می‌رسد و اطلاعات بین ما و بیمه منتقل می‌شود. اطلاعات رانندگان پرخطر به لحظه به بیمه داده می‌شود و رسیدگی به تصادفات خسارتی نیز برای تصادفات زیر ۱۵ میلیون تومان بدون نیاز به کروکی انجام می‌شود.

سردار هادیانفر در ادامه گفت: این طرح واقعا طرح بزرگ و جدیدی است. احراز الکترونیکی هویت آدرس پستی نیز در دستور کار ماست و مستاجر نیازی نیست اقدام خاصی انجام دهد. این اطلاعات بین ما و پست تبادل شده و گام بسیار بزرگی است که جلوی کاغذهای صوری را خواهد گرفت. ترخیص الکترونیکی خودروهای توقیف شده نیز با اپلیکیشن‌های اینترنتی انجام می‌شود. ثبت تخلف مکانیزه پلاک‌های مخدوش نیز در دستور کار است. افرادی که پلاک فک می‌کنند خودروی آنها توقیف و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌شود. پلاک مشابه نیز می‌تواند از آن شکایت کند و تخلفات آن به پلاک مخدوش منتقل می‌شود. ۹۵ درصد ‌تمام همکاران ما از دست افزار استفاده می‌کنند و این دست افزار مستقیما برای متخلف ارسال می‌شود و قبوض جریمه را کاهش دادیم.

وی با اشاره به شماره‌گذاری اینترنتی گفت: بحث شماره گذاری اینترنتی در تهران، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز نیز دنبال می‌شود. این فرایند در مراکز ما ۴۰ تا ۵۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما در شماره گذاری اینترنتی ۸۵ درصد تحت وب انجام می‌شود. اصالت وسیله تطبیق داده می‌شود و کمتر از ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و افراد از فرایند جدید راضی هستند. در بحث پلاک سوم نیز عمده کار صورت گرفته و از شرکت‌های دانش بنیان درخواست کردیم که برای تولید چیپ پلاک سوم به ما کمک کنند. این بسیار کار اثر بخشی است و ددر کاهش جرم موثر است‌.

سردار هادیانفر افزود: بحث متوسط سرعت نیز در تهران – قزوین و همدان و قم – زنجان و تبریز عملیاتی می‌شود و از دوربین اول تا دوربین دوم محاسبه می‌شود. تاکید ما این است که بیشترین عامل مرگ و میر سرعت غیر مجاز است. جلسات متعددی گذاشتیم با وزارت راه و با سه استان مرزی هماهنگی برای مراسم اربعین انجام شده است. در شهر کاشان نیز به صورت پایلوت طرح کاهش ترافیک انجام شد.

وی ادامه داد: ما برنامه داریم تا از ۸۶ هزار بانوی فرهنگ‌یار ترافیک تحت آموزش استفاده کنیم. به زودی اپلیکیشن بازرسان نامحسوس نیز عملیاتی می‌شود. پویش ۱۸۱۸ که ۱۸ درصد تصادفات مربوط به افراد کمتر از ۱۸ سال است نیز در دستور کار ماست و طرح اثربخشی است.

رییس پلیس راهور فراجا افزود: بالغ بر ۱۲ میلیون راننده داشتیم که تخلفی نداشتند و قرعه کشی میان آن‌ها انجام شد. ما در این سه ماه ۲۴ میلیون خدمت به مردم ارائه دادیم. در صدور گواهینامه، فرهنگ ترافیک و توقیف وسایل نقلیه، ۲۴ میلیون و ۹۶ هزار خدمت داشتیم که ۴۲ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است. ۲۶۱ هزار و ۷۳۶ وسیله سبک و سنگین با افزایش۲۴ درصدی در سال جدید اضافه شده و یک میلیون و ۸۴ هزار و ۴۶۴ وسیله نقلیه، نقل و انتقال داشته اند که ۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سردار هادیانفر اضافه کرد: در بحث صدور کارت گواهینامه و خودرو عقب ماندگی نداریم. پلیس در کمتر از ۴۸ ساعت نقل و انتقال یا صدور را تایید می‌کند. ما در “چیپ” وابستگی ارزی داشتیم و آنرا از مدار خارج کردیم و از “کیو آر” استفاده می‌کنیم. با این دست افزار می‌توان تمام اطلاعات فرد را دریافت ‌کرد. در برخورد با تخلفات ما ۱۶ درصد افزایش تخلف داشتیم که در نقاط حادثه ساز ۱۶ درصد افزایش مشاهده شده است. خط قرمز ما تخلفات حادثه ساز است. افزایش ۴۳ درصدی برخورد در کل تخلفات برون شهری دیده می‌شود. در توقیف گواهینامه‌ها مشمول بند “یک و دو و سه” ۲۵۲۴ فقره گواهینامه توقیف شده و تعداد ۳۵۳۶۰ و ۸۰ هزار و ۸۳۵ گواهینامه در حال ضبط هستند.

سردار هادیانفر ادامه داد: اگر کسی گواهینامه در توقیف پلیس داشته باشد و یا نمره منفی داشته باشد در پرداخت خسارت با فرد عادی کاملا متفاوت است و بیمه درصد کمتری پرداخت خواهد کرد. کسانی که گواهینامه باطل شده دارند فاقد گواهینامه محسوب می‌شوند.

وی افزود: افرادی که نوعا برای تحصیل یا هر دلیلی به خارج از کشور می‌روند اگر نمره منفی داشته باشند، نمی‌توانند در خارج از کشور گواهینامه بگیرند.

رییس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: تقریبا بیش از ۹۵ درصد جرائم اعمال شده را با پیامک ارسال می‌کنیم. برخی دوربین‌ها به طور محدود مشکل دارند اما عمدتا مشکلی وجود ندارد. ما با سامانه سپهر ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد را ثبت کردیم که ۹۸ درصد تخلفات را شامل می‌شود. مردم باید از طریق راهور ۱۲۰ یا اپلیکیشن‌های دیگر اطلاعات خود را کنترل کنند.

سردارهادیانفر ادامه داد: ۳۶ درصد از ۱۰۷ هزار مورد باقی مانده که مشکل قضایی دارند عمدتا مشکل مهریه است و ۱۲ درصد در سن فرسودگی قرار دارند. ۱۱ درصد خسارت بالای ۶۰ درصد دارند. این خودروها دیگر قادر به بازسازی نیستند. کسانی که نقص مدیریتی دارند ۸ درصد هستند که اختلاف حساب دارند. ۵ درصد عدم تمکن مالی دارند که می‌توانند با طرح تقسیط و با هزینه سال ۹۴ برای مارکینگ خودروهد را دریافت کنند. ۲۹۲ هزار و ۷۶۷ خودرو در پارکینگ‌ها مانده که تقریبا ۶۹ درصد به سن فرسودگی رسیدند و اسقاطند.

وی درباره اقدامات پلیس در بخش‌های مختلف دیگر گفت: ۱۱ درصد پیشنهادات مردم به ما افزایش داشته و ما باید به علت تعامل با مردم حضور بیشتری نیز بین مردم داشته باشیم. بر اساس آمارهای فراجا ما در سال ۱۴۰۰ چهار هزار و دویست و ۱۴ نفر کشته در سه ماهه اول ۱۴۰۰ داشتیم که این عدد به ۳ هزار و ۹۵۳ نفر رسیده است.در این بخش ۶ درصد کاهش داشتیم.

سردار هادیانفر افزود: همچنین ۶۲ درصد جانباختگان ما در سن کار هستند. ۶۲ درصد تصادفات ما مربوط به ۱۲ استان است که بیشترین کاهش هم مربوط به همین استان‌هاست. استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی و غربی، تهران بزرگ ، مازندران، مرکزی و گیلان این ۱۲ استان را تشکیل می‌دهند. ۱۳ درصد کاهش مربوط به درون شهر و ۴ درصد برون شهری است. ما ۷۳ درصد جانباختگان در جاده‌های کشور است و در حالی که ۲۵ درصد تصادفات در جاده‌هاست. ۷۵ درصد تصادفات در شهر است که ۲۷ درصد جانباختگان را تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: بیشتر تصادفات شهری در اتوبان‌هاست اما در جاده مسیرها طولانی و فرسایشی است. سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز و نبود تجربه رانندگی در جاده باعث شده تا ۵۸ درصد تصادفات ما در ۳۰ کیلومتری اول جاده باشد. بیشترین ساعت تصادف ساعت ۱۲ تا ۲۰ و در حوزه درون شهر ۶۸ درصد در محورهای اصلی و ۱۹ درصد در محورهای فرعی بوده است.

رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: در برون شهر ۶۰ درصد از تصادفات در محور اصلی، ۳۵ درصد فرعی و۵ درصد روستایی بوده است.در جاده‌ها ۳۴ درصد واژگونی داریم. ۶۱.۵ درصد خودروهای سواری و ۲۵ درصد موتورسیکلت‌ها و ۶.۵ درصد وانت و ۵.۵ درصد کامیون و یک درصد مسافربری‌ها در این تصادفات دخیل بوده اند.۹۰ درصد تصادفات فوتی و جرحی سواری مربوط به خودروهای مونتاژ داخل است. ۳۸ درصد تصادفات در نقاط حادثه خیز و ۲۴ درصد از جانباختگان در نقاط حادثه خیز بوده که ۸ درصد درون شهر و ۳۲ درصد در جاده‌ها هستند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
پلیس
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا