مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی آینده بازار موتورسیکلت‌های برقی در آسیا

در تایلند 87 درصد خانوارها حداقل یک موتورسیکلت دارند که معمولاً شامل انواع اسکوترها است. پس از تایلند، ویتنام (86%)، اندونزی (85%) و مالزی (83%) از نظر خانوارهای دارای موتورسیکلت قرار دارند. سپس این ارقام در بازارهای بزرگ چین و هند به ترتیب به 60 و 47 درصد کاهش می‌یابد. اما، در بریتانیا کمتر از 7 درصد است. اکثریت قریب به اتفاق موتورسیکلت‌های آسیا در حال حاضر با بنزین کار می‌کنند، اما کارشناسان حمل‌و‌نقل می‌گویند که تغییر بزرگ به نسخه‌های برقی در حال افزایش است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تایلند کشوری است که بیشترین استفاده از موتورسیکلت را دارد. اصطلاح «وسیله‌نقلیه الکتریکی» در بریتانیا بلافاصله تصاویری از یک تسلا یا خودروی مشابه دیگر را تداعی می‌کند، اما در سراسر آسیا نبرد برای تسلط وسایل‌نقلیه الکتریکی بر روی موتورسیکلت‌ها در جریان است.

از اکثر کشورهای آسیایی دیدن کنید و بلافاصله متوجه خواهید شد که موتورسیکلت‌ها در همه جا ازدحام دارند و غوغا می‌کنند. اغلب مانند یک خودروی خانوادگی کار می‌کند (فقط بسیار مقرون به صرفه‌تر).

دیدن یک خودروی دوچرخ که یک خانواده کامل را حمل می‌کند، چه در تایوان، کامبوج، هند یا اندونزی باشید، غیرمعمول نیست. در واقع، آسیا بیش از نیمی از فروش جهانی موتورسیکلت را به خود اختصاص داده است و در برخی کشورها غیرعادی است که یک خانواده صاحب موتورسیکلت نباشد.

دیدن موتورسیکلت‌های پر بار در سراسر آسیا، مانند نمونه مرد و کودک در ویتنام، غیرعادی نیست.

آروشی کوتچا، تحلیلگر خودرو در گروه تحقیقاتی جهانی “Economist Intelligence Unit”، می‌گوید: «ما به‌دلایل زیر، به‌ویژه در آسیا، فضای بسیار زیادی برای رشد [در فروش موتورسیکلت‌های برقی] می‌بینیم. اولین مورد، درآمدهای شخصی است، به‌ویژه در خارج از چین، در بازارهایی مانند هند و آسیای جنوب شرقی، هنوز به‌طور متوسط ​​پایین است، که باعث می‌شود خودروها مقرون به صرفه نباشند و به‌ویژه در زمانی مانند این، که تورم مواد غذایی و سوخت بسیار بالا است. این به هزینه مستقیم داشتن یک وسیله‌نقلیه بنزینی می‌افزاید. به همین دلیل است که ما فکر می‌کنیم تغییر به [موتور سیکلت] برقی بسیار سریع‌تر خواهد بود.»

اسکوترهای برقی، مانند این تصویر، بسیار شبیه به اسکوترهای بنزینی هستند.

خانم کوتچا می‌افزاید: «فروش موتورسیکلت‌های برقی در آسیا ممکن است تا پایان این دهه سه تا چهار برابر میزان فعلی افزایش یابد و تقاضای جهانی نیز به همین میزان افزایش یابد. در همین حال، یک گزارش در اوایل سال جاری پیش‌بینی کرد که فروش موتورسیکلت‌های الکتریکی در سراسر جهان از 15.73 میلیارد دلار (13 میلیارد پوند) در سال 2020 به 30.52 میلیارد دلار در سال 2030 دو برابر خواهد شد.»

موتورسیکلت برقی چیست؟

موتورسیکلت‌های برقی را نباید با دوچرخه‌های برقی اشتباه گرفت، دوچرخه‌های برقی دوچرخه‌هایی هستند که هنوز دارای پدال هستند، و موتور الکتریکی در درجه اول برای ارائه کمک به کاربر طراحی شده است و رکاب زدن را آسان‌تر می‌کند. دوچرخه‌های برقی از نظر قدرت و سرعت محدود هستند. این در بریتانیا 250 وات و 15.5 مایل در ساعت است. در مقابل، موتورسیکلت‌های برقی می‌توانند به اندازه موتورهای بنزینی خود قدرتمند و سریع باشند و کاربر را ملزم به داشتن گواهینامه موتورسیکلت کند.

اسکوتر نوعی موتورسیکلت است که در آن کاربر با پاهای خود مستقیماً در جلو می‌نشیند. نوع دیگر اسکوتر اسکوتر ضربه‌ای است که به موجب آن کاربر روی یک تخته نازک می‌ایستد در حالی که فرمان بلند و عمودی را در دست دارد. نسخه‌های الکتریکی این اسکوترهای ضربه‌ای به نام اسکوترهای الکترونیکی شناخته می‌شوند و در حال حاضر به‌ویژه در بریتانیا و در سرزمین اصلی اروپا محبوب هستند.

چین در حال حاضر بر تولید جهانی موتورسیکلت‌های برقی که عمدتاً اسکوتر هستند، تسلط دارد. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان، NIU Technologies مستقر در پکن است که اولین مدل‌های خود را در سال 2015 عرضه کرد.

جوزف کنستانتی، مدیر استراتژی جهانی این شرکت، این شرکت را اینگونه توصیف می‌کند: «اگر تسلا و وسپا [تولیدکننده معروف اسکوتر ایتالیایی] بچه‌دار می‌شدند.

او می‌گوید: در حالی که موتورسیکلت‌های برقی قبلاً در چین وجود داشتند و از باتری‌های اسیدی سنگین و سرب استفاده می‌کردند، NIU اولین موتورسیکلت‌های برقی در چین را با همان باتری‌های لیتیوم مدرنی که در تسلا یا تلفن همراه خود پیدا می‌کنید فروخت. بنابراین، ما واقعاً اولین نفر در بازار چین و تقریباً در سطح جهانی در آن نقطه بودیم و ما توانستیم به فضا شیرجه بزنیم.»

استفاده از موتورسیکلت‌های برقی، مانند آنچه در تصویر نشان داده شده است، در سراسر آسیا در حال افزایش است.

فروش موتورسیکلت‌های برقی در چین با انگیزه‌های دولتی و تبلیغات به‌عنوان وسیله‌ای برای کمک به مقابله با آلودگی شهری صورت می‌گیرد. با این حال، در کشورهای دیگر، مانند کامبوج و لائوس، این صنعت اساساً از صفر شروع می‌شود.

تولی، موسس و مدیر عامل شرکت چینی تجزیه و تحلیل خودرو Sino Auto Insights، می‌گوید: «قبل از این‌که موتورسیکلت‌های برقی در سراسر آسیا رایج شوند، هنوز پیچیدگی‌های زیادی برای حل کردن وجود دارد. یکی از چیزهای کلیدی نیاز به ایستگاه‌های شارژ متعدد است که آن‌ها را به گزینه پیچیده‌تری در مناطق روستایی تبدیل می‌کند.»

در حالی که تولیدکنندگان بزرگ موتورسیکلت ژاپنی مانند یاماها و هوندا در حال حاضر مدل‌های الکتریکی تولید می‌کنند، بازار آسیا توسط شرکت‌های جدیدتر هدایت می‌شود. گوگورو تایوان یکی از این شرکت‌هاست. علاوه‌بر طیف وسیعی از موتورسیکلت‌های برقی، راه‌حلی برای مشکل دوچرخه‌سواری که مجبور است در حین شارژ شدن دوچرخه در اطراف بایستد، ارائه کرده است. به‌جای نقاط شارژ، کاربران گوگورو در تایوان به سادگی باید به یکی از بیش از 2200 ایستگاه باتری بروند و باتری‌های خود را به‌صورت رایگان تعویض کنند.

گوگورو به دارندگان موتورسیکلت‌های خود اجازه می‌دهد تا به سادگی یک باتری جدید را تعویض کنند.

ایستگاه‌های فضای باز 24 ساعته کار می‌کنند و گفته می‌شود که می‌توانند در برابر طوفان و گرمای شدید تابستان‌های تایوان مقاومت کنند. گوگورو اکنون قصد دارد این سخت‌افزار و فناوری تعویض باتری را در اختیار شرکت‌های شریک در سراسر آسیا قرار دهد. اینها عبارتند از هیرو در هند، گوجک در اندونزی و دی‌سی‌جی و Yadea در چین. گوگورو همچنین در حال همکاری با یاماها است.

هوراس لوک، مدیر اجرایی گوگورو، می‌گوید: «این شرکت در تلاش است تا به “اندروید” دنیای موتورسیکلت‌های برقی تبدیل شود و داربست نامرئی را برای برندهای دیگر فراهم کند.»

با این روحیه، گوگورو همچنین قصد دارد نرم افزار مدیریت باتری خود را به اشتراک بگذارد که به افزایش عمر باتری‌ها کمک می‌کند.

با این حال، در حالی که برخی از شرکت‌ها در این بخش رویای بزرگی دارند، برخی دیگر اخیراً با مشکلاتی روبرو بوده‌اند. شرکت هندی “اولا الکتریک” در چند ماه گذشته پس از آتش گرفتن یکی از موتورسیکلت‌های برقی آن، خبرساز شد. دو شرکت دیگر موتورسیکلت‌های برقی هند نیز آتش‌سوزی را از پایان سال گذشته گزارش کرده‌اند – اوکیناوا و Jitendra New EV Tech. در تمام این موارد آتش سوزی به باتری‌های معیوب کاهش یافته است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
بی‌بی‌سیrideapart
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا