سازمان حفاظت محیط زیست خواستار لغو فوری مصوبه هیات وزیران در خصوص تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل‌نقلیه شد

به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

سازمان حفاظت محیط زیست طی مکاتبات متعددی خواستار لغو فوری مصوبه هیات وزیران در خصوص تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا از سازمان حفاظت محیط‌زیست؛ در این درخواست امده است: در خصوص درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر لغو مصوبه شماره ۱۶۵۶۴۲/ت۵۸۸۸۴ ه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ صادره از سوی هیات وزیران در خصوص تعویق استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه به اطلاع می‌رساند که این سازمان در دولت سیزدهم با تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و در راستای سیاست‌های ابلاغی معظم له در صیانت و حراست از محیط‌زیست کشور، تأکید داشته و تلاش خواهد کرد که ضمن توجه به شرایط و واقعیت‌های کشور و تأمین منافع نسل فعلی، حافظ منافع نسل‌های آتی هم باشد، بی‌تردید در وفای به این پیمان و امانت داری، نه با خودروسازان و نه با هیچ‌ یک از عاملان تخریب محیط‌زیست مماشات نکرده و نخواهد کرد، امیدواریم که با پیگیری و تلاش ایشان و سایر نمایندگان، لایحه برنامه هفتم توسعه کشور و سایر لوایح و طرح‌ها مبتنی بر معیارها و ظرفیت‌های محیط زیستی و در راستای حفظ و بهبود وضعیت محیط‌زیست کشور تدوین و به تصویب برسد.


بیشتر بخوانید:

اعتراض «محمدعلی نژادیان» به‌نظر اعلام شده توسط «سازمان حفاظت محیط‌ زیست» درباره آیین‌نامه فنی (ماده 2 قانون هوای پاک)

محمدعلی نژادیان: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو 5 برای موتورسیکلت‌ها متضاد با هدف اصلی قانون هوای پاک است


همچنین در خصوص موارد مطروحه در مصوبه مذکور به اطلاع می‌رساند؛ در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۲۹ ، وزارت صمت به دلیل نبود شرایط لازم برای ارتقاء استاندارد خودروها به یورو ۶ درخواست تعویق ۴ ساله اعمال استانداردهای جدید (موضوع ماده ۴ آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک) را به دولت ارسال کرد که موضوع در دستور کار کمیته تخصصی کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت قرار گرفت و مقرر شد تا وزارت صمت توجیهات و مستندات خود را به کمیسیون ارائه کند و پس از ارائه مدارک و بررسی اولیه در کمیسیون، ابتدا با تعویق ۶ ماهه موافقت کرد و مقرر شد که وزارت صمت با همکاری وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط‌زیست طی سه ماه به ارائه برنامه عملیاتی ارتقاء استاندارد سوخت و خودرو را مطابق استاندارد روز اروپا ارائه کند.

در این خصوص جلسات مشترکی برگزار شد و ضمن لحاظ داشتن شرایط کشور و قابلیت‌های اجرایی جهت دستیابی به استانداردها، در راستای اهداف قانون هوای پاک مبنی بر کاهش آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک، پیشنهاد اصلاحی جدول ماده ۴ تهیه شد ولیکن متأسفانه وزارت صمت، خلاف توافقات انجام‌ شده پیشنهاد جدیدی را بدون اطلاع سازمان در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ دولت ارائه شد که با توجه به ایرادات عدیده محیط زیستی، فنی و حقوقی، این سازمان بلافاصله ضمن اعتراض به مصوبه مذکور، پیشنهاد اصلاحی را به معاون اول رئیس‌جمهوری و کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت، ارسال شد و با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری‌های ریاست سازمان طی مکاتبات متعدد، در دستور کار جلسه  این هفته کمیسیون امور زیربنایی دولت قرار گرفت.


بیشتر بخوانید:

«قانون هوای پاک» توسط مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و پیشنهاداتی ارائه شد/ برای اجرای قانون نیاز به اعتبارات لازم است + فایل pdf

دیوان محاسبات کشور گزارشی از اجرای قانون هوای پاک ارائه کرد


با توجه به آسیب‌شناسی‌های انجام‌ شده قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های اجرایی، این سازمان در نظر دارد، با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی، صاحب‌نظران و تمام ذینفعان، با همدلی و همفکری قوای سه‌گانه کشور، در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست، به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور مبنی بر بهره‌مندی از محیط‌زیست مطلوب، دست‌ یابیم.


بیشتر بخوانید:

سمیه رفیعی: مصوبه تمدید مهلت ارتقای استاندارد زیست محیطی خودروها و موتورسیکلت‌ها مغایر «قانون هوای پاک» است

نظر دیرهنگام عیسی کلانتری: اگر بخواهیم «قانون هوای پاک» را انجام دهیم باید بیش از ۷۰ درصد صنایع را تعطیل کنیم

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا