مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

توقیف موقت ۱۹ هزار موتورسیکلت در طرح انضباط بخشی موتورسواران

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور گفت: تا امروز حدود ۱۹ هزار موتورسیکلت که مرتکب تخلف شده‌اند، در نقاط ایستگاهی متوقف شده‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایلنا، سرهنگ محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور درباره طرح انضباط بخشی موتورسیکلت‌سواران که از سی‌ام بهمن‌ماه در صد نقطه از شهر تهران در حال اجرا است، گفت: موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه پرکاربرد امروزه مورد استفاده خیل عظیمی از هموطنان در سطح کشور به ویژه شهرهای بزرگ است. آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۱۲ میلیون دستگاه موتورسیکلت فعال در سطح کشور داریم که تمرکز تحرک و تردد این موتورسیکلت‌ها عموما در کلانشهرها مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز و کرج مشهودتر است و تمرکز بیشتری دارند. با توجه به اینکه موتورسیکلت فاقد حفاظ لازم است در دسته وسایل نقلیه پرخطر نیز محسوب می‌شود و متاسفانه سهم قابل توجهی از تصادفات هم به این وسیله نقلیه مربوط است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تا این لحظه قریب به ۳۶ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در سطح معابر شهری کشور مربوط به موتورسیکلت‌سواران است، ادامه داد: به لحاظ تحرک و قدرت مانور بالای این وسیله نقلیه متاسفانه درصدی از استفاده کنندگان حرکات مخاطره‌آمیز و مخدوش کننده انضباط ترافیکی را در سطح معابر مرتکب می‌شوند و تخلفات مشهودی مانند حرکت در پیاده‌روها، حرکت در خطوط ویژه، حرکات نمایشی، صدای ناهنجار اگزوز، مخدوش کردن و پوشاندن پلاک وسیله نقلیه، کم‌توجهی به چراغ قرمز در تقاطع‌ها، حمل بار نامتعارف  وحمل تعداد زیادی ترک‌نشین از مواردی است که همواره مورد مطالبه مردم و شهروندان برای برخورد بوده است و پلیس براساس شرح وظایف ذاتی که دارد با این تخلفات به صورت جدی برخورد می‌کند و مورد کنترل قرار می‌دهد.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور درباره اجرای طرح انضباط بخشی موتورسیکلت‌سواران گفت: در همین راستا براساس تدابیر سردار فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی طرح ساماندهی و توسعه انضباط ترافیکی موتورسواران در کلانشهرها طراحی شده است. این طرح به صورت آزمایشی از سی بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در سطح کلانشهر تهران در ۱۰۰ نقطه به صورت ایستگاهی با حضور عوامل راهور، عوامل انتظامی، همکاران ما در پلیس آگاهی و در برخی مناطق با حضور همکاران مناطق شهرداری‌ها با برپایی ایستگاه‌های موقت موتورسیکلت و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی به مرحله اجرا درآمده است و همچنان نیز ادامه دارد.

سرهنگ سلیمی خاطرنشان کرد: ارزیابی‌هایی که از این طرح صورت گرفته است نشان می‌دهد که تا امروز حدود ۱۹ هزار موتورسیکلت که مرتکب این ده تخلف شده‌اند در همان نقاط ایستگاهی متوقف شده‌اند. این موتورسیکلت‌ها به صورت موقت در ایستگاه‌های موقتی که در همان نقاط تعبیه شده است متوقف می‌شوند و حداکثر به مدت ۱۲ ساعت این توقیف ادامه دارد و راننده استفاده کننده از موتورسیکلت که این تخلف حادثه‌ساز را مرتکب شده است به صورت حضوری مورد توجیه و آموزش قرار می‌گیرد و فرم تعهدی را تکمیل کرده و تعهد می‌‌دهند تا مقررات را رعایت کرده و مرتکب چنین تخلفاتی نشود. در همین مدت زمان نیز اصالت و مدارک موتورسیکلت و سوابق موتورسیکلت و راننده بررسی می‌شود و پس از پرداخت سوابق جرائم رانندگی که داشته است موتورسیکلت رفع توقیف می‌شود.

وی ادامه داد: از مجموع موتورسیکلت‌هایی که تاکنون متوقف شده و موتوسواران آن مورد توجیه، آموزش و کنترل قرار گرفته‌اند ۷۰۰ دستگاه بوده، یعنی حدود کمتر از ۴ درصد از این موتورسیکلت‌ها به پارکینگ منتقل شده‌اند. یعنی ۹۶ درصد از موتورسیکلت‌های توقیف شده در همان محل توقیف ترخیص شده‌اند.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور با اشاره به دلایل انتقال موتورسیکلت‌ها به پارکینگ گفت: ۱۰ دستگاه موتورسیکلت سرقتی بوده است که در جریان این طرح کشف شده است. حدود ۲۰ درصد از موتورسیکلت‌های توقیفی منتقل شده به پارکینگ نتوانستند اسناد مالکیتی موتورسیکلت را ارائه دهند. درصدی از موتورسیکلت‌های منتقل شده نیز دارای شکایت و دارای پرونده مفتوحه قضایی بوده‌اند و باید توقیف می‌شدند. درصد بسیار کمی هم از موتورسیکلت‌های منتقل شده به پارکینگ به دلیل عدم مراجعه موتورسوار برای ترخیص موتورسیکلت در زمان توقیف بوده است.

سرهنگ سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح در کل کشور نیز اجرایی خواهد شد، گفت: در حال ارزیابی این طرح هستیم و دستورالعمل اجرای کشوری این طرح نیز تدوین شده است اما با توجه به اینکه طرح‌های مختلفی در نیمه دوم اسفند در سطح کشور داریم اجرای این طرح به بعد از تعطیلات نوروز در سراسر کشور موکول شده است و به محض ابلاغ حتما در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به طرح ویژه ترخیص خودروها گفت: این طرح هم مشمول خودروهای رسوبی و هم خودروهای غیررسوبی است. برابر آخرین آمارهایی که در سامانه‌های ما وجود دارد در سطح کشور حدود ۴۶۰ هزار خودرو در پارکینگ بیش از هزار و ۴۷ شهر کشور به دلایل متعدد وجود دارد.همچنین حدود ۲۵۰ هزار موتورسیکلت نیز در پارکینگ‌های سراسر کشور وجود دارد و به مناسبت اعیاد بزرگ ماه شعبان از فاصله عید بعثت نبی مکرم اسلام تا نیمه شعبان سالروز میلاد با سعادت امام زمان (عج) ۲۷ اسفندماه این طرح در سراسر کشور با تسهیلات ویژه در حال اجرا است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور ادامه داد: مالکان خودروهای توقیفی می‌توانند به سه روش برای ترخیص خودرو اقدام کنند. این افراد می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن پلیس من به صورت کاملا غیرحضوری درخواست ترخیص خودرو را ثبت کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این درخواست بررسی شده و نتیجه به مالک خودرو اطلاع داده خواهد شد. همچنین یکی از تسهیلاتی که برای ترخیص این خودروها در نظر گرفته شده، این است که این افراد می‌توانند جریمه را به صورت اقساط یکساله پرداخت کنند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایلنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا