مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بازار داغ اجاره موتورسیکلت برای کار

عده‌ای به روش کم‌زحمتی از موتورسیکلت نان در می‌آورند و بدون تحمل سرما و گرما و برف و باران با این وسیله کاسبی می‌کنند. این افراد سرمایه نسبتا کلانی را صرف خرید چند دستگاه موتورسیکلت می‌کنند و آنها را به کسانی اجاره می‌دهند که از سر بیکاری تصمیم گرفته‌اند در بازار به عنوان پیک موتوری کار کنند، ولی وسع‌شان به خرید موتورسیکلت نمی‌رسد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، وجود بازارهای مختلف در منطقه ١٢، این منطقه را به محل کسب پررونق پیک‌های موتوری تبدیل کرده و موجران موتورسیکلت در این منطقه مشتریان بسیاری دارند. خیابان «ملت» بورس لوازم یدکی خودرو و از بازارهای پر جنب‌وجوش منطقه ١٢ است.
تعداد موتورسیکلت‌هایی که در حاشیه خیابان« ملت» پارک شده‌اند، از تعداد خودروها بیشتر به نظر می‌رسد. کنار بسیاری از آنها صاحبان‌شان ایستاده‌اند و با آن که خستگی و کلافگی از سر و روی‌شان می‌بارد، چشم‌های‌شان به‌دنبال مشتری دودو می‌زند. هر کس هم از کنارشان می‌گذرد، صدایشان را بلند می‌کنند : «موتور، موتور… » در میان آنها از جوان١٨-١٩ ساله تا مردان جاافتاده و پا به سن گذاشته به چشم می‌خورد.

برای بالا و پایین بردن اجاره جواب پس نمی دهند

«کریم شریفی» از جمله این افراد است که با موتورسیکلت اجاره‌ای کار می‌کند. او که کاسب بازار بوده، در دوران شیوع کرونا آنقدر ضرر روی ضررش آمده که مجبور شده کرکره فروشگاه پوشاک اجاره ایش را پایین بکشد و برای سیرکردن شکم خانواده٣نفره اش با موتورسیکلت کار کند.

شریفی می‌گوید : «این روزها اجاره موتورسیکلت شبیه اجاره خانه شده است. کسانی که موتورسیکلت اجاره می‌دهند مبالغ بالایی به عنوان پول پیش تعیین می‌کنند. اجاره ماهیانه هم به انصاف آنها بستگی دارد و قانونی نیست که از آنها درباره دلیل بالا یا پایین بودن اجاره توضیح بخواهد. اگر اتفاقی بیفتد و تصادف کنیم هر چقدر تیغ‌شان ببرد، خسارت موتورسیکلت‌شان را می‌گیرند. »شریفی برای اجاره موتورسیکلت ودیعه پرداخت نکرده و ماهیانه٤٠درصد از درآمد خود را به موجر می‌پردازد.»

او می‌گوید : «اگر ودیعه مناسبی نداشته باشید و درصدی و بدون پرداخت پول پیش، قرارداد ببندید باید نیمی از درآمد خود را برای اجاره موتورسیکلت صرف کنید. »

«فرهاد رئوف» جوان و «تیز و بز» است و در بازار  لوازم یدکی خودرو به‌تر و فرز بودن شهرت دارد. او در حالی که کارتن‌های کوچک و بزرگ لوازم یدکی را پشت موتورسیکلتش جابه‌جا می‌کند، می‌گوید : «اجاره موتورسیکلت های نو سر به فلک زده و موتورسیکلت های کارکرده و قدیمی خیلی زود به خرج می افتند.»

مستاجران موتورسیکلت معرف و ضامن ندارند

صحبت‌های «حمید قربانی» نشان می‌دهد برای اجاره موتورسیکلت حد و مرزها و قوانین نانوشته‌ای وجود دارد. قربانی از راه اجاره دادن موتورسیکلت درآمد به دست می‌آورد و محل کارش پارکینگ مجتمعی تجاری است. او می‌گوید : «در بازار اجاره موتورسیکلت دست زیاد است، اگر اجاره یا ودیعه را بالا بگویید سراغ موجر دیگری می‌روند. » قربانی معتقد است سفته گرفتن به تنهایی برای تضمین امنیت موتورسیکلت کافی نیست.

او می‌گوید : «بسیاری از کسانی که موتورسیکلت اجاره می‌کنند، معرف و ضامنی ندارند و اگر اتفاقی بیفتد، با برگه قرارداد به‌سختی می‌توانید موتورسیکلت خود را پس بگیرید. » موتورسیکلت‌های خیابانی که برای پیک موتوری و بردن بار مناسب هستند، مشتریان بیشتری دارند و برای اجاره این وسیله داشتن مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی لازم است. مبلغ ودیعه هم معمولا به اندازه یک سوم قیمت موتورسیکلت تعیین می‌شود.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
همشهری آنلاین
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا