مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

حسن نهضتی: زیرساخت‌های وسایل‌نقلیه برقی در کشور فراهم نیست

استفاده از خودروهای برقی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بسیار متداول بود اما به مرور زمان این گونه خودروها به علت پیشرفت موتورهای درون‌ساز و تولید خودروهای بنزینی دچار افت شدیدی شدند. امروزه به علت بحث آلایندگی‌ها بار دیگر تولید و توسعه خودروهای برقی مطرح شده است و صنعت خودروسازی جهان و مجامع قانونی به منظور کاهش آلایندگی‌ها به سمت تولید این نوع خودروها گرایش پیدا کرده‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از آنا، حسن نهضتی مدیر بخش خودروی پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران در این خصوص به آنا می‌گوید؛ «اکنون دو مبحث در خصوص آلایندگی‌ها مطرح است؛ نخستین بحث در رابطه با آلایندگی‎های زیست‌محیطی است که شامل ریزذرات pm ۲.۵، کربن دی‌اکسید و ناکس می‌شود و روزانه خیلی واضح و شفاف آن را مشاهده می‌کنیم. دومین بحث در خصوص آلاینده‌های مرتبط با گرمایش زمین و گازهای گلخانه‌ای است. در حال حاضر آلایندگی‌های ناشی از این دو حوزه باعث شده‌اند تا خودروسازها و مجامع قانون‌گذار مجبور شوند به سمت توسعه خودروهایی که آلایندگی‌های کمتری تولید می‌کنند، بروند. در وهله نخست خودروسازان با استفاده از تجهیزات کاهش آلایندگی مانند کاتالیست‌ها و امثال آن اقداماتی در این زمینه انجام دادند اما به مرور زمان سیاست‌های قانون‌گذاران به سمت‌وسویی رفت که خودروسازان تنها با یک موتور احتراقی داخلی به آن الزامات قانونی نرسد یا آن الزامات بسیار گران قیمت شود تا خودروسازان به سمت برقی سازی قوای محرک گرایش پیدا کنند.»

به گفته وی «همچنین اکنون بحثی به نام برقی‌سازی قوای محرکه مطرح است؛ این بحث به این معنای تمام برقی بودن خودرو، باتری یا نوع هیبریدی ماشین نیست. هرخودرویی، تمام برقی یا هیبریدی، که در آن از برق استفاده شود به آن برقی‌سازی شده می‌گویند. برقی‌سازی شدن خودرو به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند و منجر به کاستن میزان آلاینده‌های گازهای گلخانه‌ای و زیست محیطی می‌شود؛ به عبارتی می‌تواند به هر دو عامل در سطوح مختلف کمک کند. هرچند تاثیر خودروهای هیبرید ملایم که موتور خیلی کوچک دارند کم، بین ۵ تا ۱۰ درصد، است اما در خودروهای تمام برقی دیگر انتشار آلایندگی نداریم. اگر انتشار آلایندگی هم وجود داشته باشد در نیروگاه است. این یک مزیت محسوب می‌شود زیرا نیروگاه در خارج از شهر است بنابراین در محیط شهر ما آلاینده‌های زیست محیطی را نخواهیم داشت. از سوی دیگر این قضیه می‌تواند منجر به این مسئله شود که ما بتوانیم از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید استفاده کنیم.»

افزایش تولید خودروهای هیبریدی- الکتریکی در دنیا

مدیر بخش خودروی پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران بیان می‌کند؛ «اگر خودروهای ما فسیلی باشند و ما کلی برق تولیدی‌مان را نیز تجدیدپذیر کنیم باز هیچ فایده‌ای ندارد زیرا از آن برق نمی‌توانیم در حمل و نقل استفاده کنیم. همه این مسائل منجر به این شده که اکنون صنعت خودروسازی دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی برود. طی چند سال اخیر خودروسازان جهان بیشتر خودروهای هیبریدی تولید کرده‌اند. خودروهای هیبریدی نیز یک خودروی برقی هستند و برقی‌سازی شده به حساب می‌آیند که برای بهبود راندمان و کنترل آلایندگی‌شان از باتری و برق استفاده می‌کنند. از ابتدا تصمیم صنعت خودروسازی بر این بود که این نوع خودروها به عنوان یک راه میانی محسوب شوند تا صنعت و مصرف کننده را برای ایجاد ساختار خودروهای برقی آماده کنند. در نهایت پس از گذشت زمان خودروهای تمام برقی تولید و روانه بازار شود.»

نهضتی بر این باور است «اکنون دیگر برای تولید خودروهای هیبرید حمایتی صورت نمی‌گیرد اما خودروسازان برای اینکه استانداردهای زیست محیطی را پاس کنند و همچنین به دلیل اینکه مصرف سوخت این خودروها نیز کمتر و مشتری پسندتر است، از این نوع خودروها استفاده می‌شود و خودروهای احتراقی نیز به سمت هیبریدی شدن پیش می‌روند؛ اکنون در سطوح مختلف از خودروهای هیبریدی ملایم، که ارزان قیمت هستند، تا خودروهای فول هیبرید و خودروهای پلاگین (PHEV) که قابل شارژ هستند، تولید می‌شود. هدف اصلی‌شان این است که باتری این خودروها برای استفاده روزمره داخل شهری برق داشته باشد. اکنون خودروهای شهری بیشتر از ۴۰ کیلومتر پیمایش ندارند. این خودروها می‌توانند این میزان مسافت را با برق باتری طی کنند و اگر قصد مسافرت دارند باقی مسافت را با بنزین بپیمایند.»

زیرساخت‌های خودروهای برقی باید در کشور فراهم شود

مدیر بخش خودروی پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران می‌گوید؛ «اکنون برای هیبریدی شدن خودروها مشکلی نداریم زیرا بنزین بهتری مصرف می‌کند اما اگر بخواهیم به سمت برقی شدن خودروها پیش برویم باید زیرساخت‌های آن را در داخل خانه، خیابان‌ها و جاده‌ها به وجود آوریم. اکنون همه آپارتمان‌نشین شده‌اند. برق پارکینگ مشاع است. مردم نمی‌توانند از این برق مشاع برای شارژ خودرویشان استفاده کنند. شروع این کار با خودروهای شخصی بسیار سخت است زیرا زیرساخت خیلی خاص می‌طلبد. در ایران همه آدم‌ها دو ماشین ندارند یک ماشین را برای مصرف شهری و ماشین دیگری را برای مسافرت استفاده کنند. باید با این ماشین به مسافرت نیز بروند یعنی زیرساخت‌هایش در کل راه‌ها و جاده‌ها باید به وجود آید. خودروی سواری برقی در خیابان‌های ما تردد نخواهد کرد مگر اینکه پیش از آن اتوبوس برقی و موتورسیکلت برقی در خیابان‌های ما تردد پیدا کند؛ این خودروها قرار نیست مسافرت بروند، خودروی شهری حساب می‌شوند.»

به گفته وی «هرچند زیرساخت‌های آن محدود است اما تاثیر زیادی به کاهش آلایندگی‌ها دارد. اکنون خودروهای سنگین و شهری دیزل می‌سوزانند و تولید کننده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند. موتورسیکلت‌ها نیز به علت اینکه کاربراتور هستند و در داخل شهر تردد می‌کنند به شدت منبع تولید pm ۲.۵ و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند. اگر از این قضیه شروع کنیم، می‌توانیم با صرف هزینه کم به هدف اصلی‌مان برسیم.»

دولت باید برای استفاده از خودروهای برقی یارانه بپردازد

نهضتی معتقد است «اکنون هدف اصلی ما کاهش آلایندگی‌ها نه مصرف سوخت است زیرا قیمت سوخت نسبت به کشورهای دیگر ارزان‌تر است. کسی به خاطر سوخت حاضر به انجام این کار نیست و باید به گونه دیگری به این موضوع نگاه کنیم. در حال حاضر مشتریان در دنیا به خاطر مصرف سوخت به سراغ این نوع خودروها می‌روند زیرا قیمت سوخت در آن کشورها واقعی است. اکنون قیمت سوخت در ایران واقعی نیست دولت باید به ازای آن یارانه دهد یا اینکه قیمت سوخت واقعی شود که تولید این نوع خودروها با صرفه‌تر باشد.»

مدیر بخش خودروی پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهرا بیان می‌کند؛ «در حال حاضر بیشتر آلایندگی است که تاثیرگذاری بیشتری دارد که آن هم هیچ قیمت‌گذاری در کشورمان ندارد. اکنون بحثی با عنوان اثرات خارجی یا هزینه‌های اجتماعی محیط زیستی و اقتصاد محیط زیستی مطرح است یعنی تولید آلایندگی باعث بیمار شدن یک نفر می‌شود که هزینه بسیار زیاد درمانی، پزشکی و بحث روانی برای فرد به دنبال دارد. متاسفانه این هزینه‌ها در کشور ما عدد ندارد و در هیچگونه از محاسبه‌های ملی و غیر ملی استفاده نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان روی آن ارزش‌گذاری کرد که اگر یک خودرویی در ناوگان تاکسیرانی ما تمام برقی شود چه میزان در کاهش آلایندگی‌ها و تولید ناخالص داخلی (GDP) اثر بگذارد؛ اکنون توقع‌مان از دولت این است که بتواند در گام نخست مصوبه ماده ۱۲ که مربوط به اختصاص یارانه به این نوع خودروهاست را به طور دقیق برای موتورسیلکت‌ها و تاکسی‌ها و همینطور اتوبوس‌های شهری اجرایی کند.»

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. بر خلاف ادعای ایشان، دلیل میل به خودروهای الکتریکی، صرفا آلودگی هوا نیست. کشورهای غربی به لطف نیروگاههای متعدد، دارای برق مازاد هستند لذا به این فکر افتادند که با مهاجرت از پیشرانه های درونسوز به الکتریکی، هم واردات سوخت را کاهش دهند هم برق مازاد را بفروشند و گرنه خودروی برقی هم برق می خواهد و اگر نیروگاه برای تولید آن برق احیانا مازوت بسوزاند آنگاه وضعیت محیط زیست بدتر هم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا