مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نظر میرزایی قمی درباره اسقاط موتورسیکلت‌ها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: آلاینده معیار در ۶ ماهه دوم سال، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده که منبع اصلی تولیدشان در منابع متحرک، وسایل حمل و نقلیه دیزل و موتورسیکلت‌ها هستند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از آنا، سید محمدمهدی میرزایی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در هیئت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا در خصوص چالش‌هایی که در بحث مقابله با آلودگی هوای شهر تهران وجود دارد، اظهار کرد: واقعیت این است که چالش آلودگی هوا یک مسأله چندوجهی بوده و تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها باید در حل این مسأله حضور داشته باشند. اینطور نیست که تنها یک دستگاه اجرایی خاص یا ارگانی ویژه بخواهد در این مسأله ورود کند. این مسأله یک زنجیره کاملاً به هم متصل است و چنانچه یکی از حلقه‌های آن قطع شود، مشکل آلودگی هوا همین وضعیتی را پیدا می‌کند که سالیان گذشته هم به آن مبتلا بودیم.

وی افزود: در هیئت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران، اشاره شد که به دنبال چه راهکارهایی باشیم که بدون هزینه یا با حداقل هزینه بیشترین کارایی و راه‌گشایی را در بحث مقابله با الودگی هوا داشته باشیم. در این جلسه مطرح کردیم که صرف اینکه به لحاظ کمی توسعه و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی را داشته باشیم، کفایت نمی‌کند. در حقیقت باید برنامه‌ای هم داشته باشیم. یعنی توسعه کمی_کیفی داشته و همراه آن اولویت‌دهی به سیستم حمل و نقل عمومی را مدنظر قرار دهیم. اینکه صرفاً تعداد را افزایش دهیم یا خطوط BRT را احداث کنیم مشکل آلودگی هوا را حل نخواهد کرد. همانطورکه مشاهده می‌کنید، در حال حاضر هم خطوط مترو و خطوط BRT به آن ظرفیت پیشبینی شده به واسطه استفاده مردم نرسیده است و این نشان می‌دهد که هنوز نتوانستیم این امکانات را با آن کارآمدی لازم پیاده‌سازی کنیم.

میرزایی در ادامه تصریح کرد: مثالی که در این جلسه در مورد بحث موتورسیکلت‌ها زده شد این بود که در حال حاضر اینطور نیست که موتورسیکلت‌ها براساس قانون بدون ارائه گواهی اسقاط پلاک‌گذاری شوند لیکن با گواهی معادل پلاک می‌شوند. بحثمان این است که اگر موتورسیکلتی جدید می‌خواهد شماره شده و وارد چرخه بشود مابه‌ازای آن باید موتور سیکلت فرسوده از چرخه خارج شود. دلیل این امر آن است که نوع آلودگی که موتورسیکلت و خودرو سواری تولید می‌کنند با هم متفاوت است. در ۶ ماهه دوم سال آلاینده معیار، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون هستند که منبع اصلی تولیدشان در منابع متحرک، وسایل حمل و نقلیه دیزل و موتورسیکلت‌ها هستند. بنابراین باید موتورسیکلت‌های قدیمی از چرخه خارج شود. مسأله این است که آن کاری که باید، انجام می‌شود لیکن به درستی باید انجام شود و پروسه آن به درستی صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال محدودیت‌هایی به علت شرایط حاکم بر جامعه همچون تحریم و مشکلات اقتصادی ایجاد شده است. در مورد این حقیقت که پلیس راهور از تردد ناوگان فرسوده جلوگیری کند، باید پرسید که این ناوگان فرسوده برای کیست؟ ناوگان فرسوده برای قشر کم‌برخوردار جامعه است. این ناوگان وسیله امرار معاش یک عده است که از طریق آن کسب روزی برای خود و خانواده‌شان می‌کنند. اگر بخواهید این وسیله را از او بگیرید، باید چه کار کند. باید از دیوار مردم بالا رود؟ بنابراین بابت معیشت این عده مجبورند با دیده اغماض نگاه کنند. متأسفانه به علت شرایط خاصی که بر جامعه حاکم شده شاید برخی از طرح‌ها را به صورت کامل نتوان پیاده‌سازی کرد و تمام این مسائل به صورت زنجیره‌وار به هم متصل است. بنابراین بحث آلودگی هوا یک موضوع چندوجهی است که تمام مسائل آن به صورت حلقه‌های زنجیر به هم متصل‌اند و با جدا کردن یک حلقه بقیه حلقه‌ها از هم گسسته می‌شود.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
آنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا