مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی صنعت موتورسیکلت تایلند در سال 2021/ افزایش قدرت خرید، مردم را به سمت چهارچرخ سوق داد

بازار موتورسیکلت تایلند با رکوردی که بیش از یک دهه پیش به ثبت رسیده فاصله دارد. در سال 2021، بازار موتورسیکلت به آرامی با فروش دو و سه چرخ با فروش 1 میلیون و 580 هزار دستگاه، فقط 4.2 درصد بهبود یافت. بخش برقی نیز 142 درصد رشد کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بازار داخلی موتورسیکلت در تایلند با بالاترین سطحی که در یک دهه گذشته به دست آمده فاصله زیادی دارد و شاهد کاهش این بخش هستیم که به شدت با رشد بخش خودرو مرتب است. افزایش قدرت خرید به مردم اجازه داد از دو چرخ به چهار چرخ تغییر جهت دهند.

با این حال، الزامات زیست محیطی جدید تقاضای فعلی را تغییر می‌دهد. پیکاپ دوست داشتنی که تایلند قطب جهانی آن است، رکورد انتشار CO2 دارد و تبدیل آن‌ها به برقی به زمان نیاز دارد. در حالی که موتورسیکلت‌های برقی در مقایسه با نسخه‌های مشابه ICE هزینه قابل توجهی بالاتری نخواهند داشت.

با این حال، بازار هنوز بیش از 25 درصد کمتر از 2 میلیون 100 هزار دستگاه گزارش شده در سال 2012 است.

در عرصه رقابتی، رهبر بازار دوباره هوندا با فروش 1 میلیون و 200 هزار دستگاه بود که نسبت به 1.5 میلیون فروش بیش از یک دهه قبل فاصله داشت. در جایگاه دوم، یاماها با فروش 265 هزار 814 دستگاه (+11%) بالاتر از پیاجیو ایتالیایی با 32 هزار 891 دستگاه (+17.3%) قرار گرفت. در جایگاه چهارم، تولیدکننده داخلی GPX با رشد مثبت 104.3 درصدی بود، در حالی که ژاپنی‌های دیگر، سوزوکی و کاوازاکی دو رقمی شکست خورده‌اند و چندین تولیدکننده دیگر از جمله بی‌ام‌و  (-14.7%)، هارلی دیویدسون (-12.9%)، دوکاتی (-60.4%) با مشکل مواجه هستند.

بخش الکتریکی هنوز در حال ظهور است و تنها 4هزار دستگاه  فروخته شده است، اگرچه رشد قابل توجه (+142.4٪) بود که نشان‌دهنده پایه توسعه مورد انتظار است. در این بخش رهبر هوندا نیست، بلکه شرکت محلی Deco است.

تاریخچه صنعت موتورسیکلت تایلند

تایلند از نظر ظرفیت تولید (2 میلیون)، پس از چین (23 میلیون)، هند (20 میلیون)، اندونزی (8 میلیون) و ویتنام (3 میلیون) در رتبه پنجم تولید موتورسیکلت قرار دارد.

تایلند اولین تولید موتورسیکلت را در سال 1967 تحت سیستم CKD آغاز کرد. در دهه آغازین سال 1990، تایلند سرمایه گذاری موتورسیکلت چهار زمانه را به‌جای موتور دو زمانه برای کاهش مشکل آلایندگی ترویج داد و تولید به ظرفیت 1 میلیون و 750 هزار دستگاه در سال افزایش یافت. فروش موتورسیکلت به‌دنبال توسعه کشور به‌عنوان اولین وسیله حرکت شخصی بود.

در سال‌های بعد، همزمان با ارائه موافقتنامه‌های تجارت آزاد (FTA) که باعث لغو اقدامات حمایتی صنعتی شد، صنعت شروع به صادرات کرد و مطابق با تقاضای جهانی، یادگیری فن‌آوری‌های جدید، اتخاذ قوانین جدید ایمنی و انتشار پیشرفت را آغاز کرد.

امروزه 7 تولیدکننده موتورسیکلت در تایلند با ظرفیت کل تولید 3 میلیون دستگاه در سال وجود دارد. آن‌ها هوندا، یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، بی‌ام‌و، تریومف و دوکاتی هستند. اکثر آن‌ها در مناطق مرکزی و شرقی واقع شده‌اند.


بیشتر بخوانید:

بررسی صنعت موتورسیکلت چین در سال 2021/ دگرگونی بازار توسط برقی‌ها

وضعیت صنعت موتورسیکلت اندونزی در سال 2021/ اعمال معافیت‌های مالیاتی برای حمایت از تولیدکنندگان

وضعیت صنعت موتورسیکلت مالزی در سال 2021/ سیل ویران‌گر تولیدکنندگان را با مشکل مواجه ساخت

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا