مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تشریح وضعیت موتورسواری و آمار حوادث رانندگی در کشور

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور با بیان اینکه ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی معابر شهری کشور از فروردین تا پایان آذر سال جاری مربوط به موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است، گفت: گروه سنی جانباختگان بین ۱۴ تا ۴۴ سال است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، از پلیس راهور، سرهنگ محمدباقر سلیمی افزود: برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه گذشته سال جاری، ۳۶ درصد آن مربوط به موتورسیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابران پیاده تعلق دارد.  

وی ادامه داد: کمترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جان باختگان‌ موتورسیکلت سوار مربوط به پنج استان شامل تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور پیرامون علل جان باختن موتورسواران در تصادفات اظهار داشت: برابر تحلیل‌های سازمان پزشکی قانونی، ۷۵ درصد موتورسیکلت سواران بر اثر ضربات به قسمت سر و جمجمه و خونریزی های شدید مغزی جان خود را از دست داده اند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر نقش مستقیم دارد.

وی با تاکید بر اینکه نقش کلاه ایمنی به عنوان یک ابزار ساده ولی محافظت کننده، بسیار تعیین کننده است، تصریح کرد: از هموطنان، خانواده ها و افرادی که از موتورسیکلت استفاده می کنند تقاضا می کنیم از کلاه ایمنی استفاده مستمر داشته باشند.

سرهنگ سلیمی دومین عامل جان باختگان موتورسواران در تصادفات را ناشی از تردد در معابر بزرگراهی، تونل های شهری و تردد در زمان هایی که سطح معابر ناشی از بارندگی لرزنده هستند، برشمرد و گفت: توصیه پلیس این است که با توجه به افزایش احتمال بروز تصادفات شدید، بین موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه موضوع عدم تردد در معابر بزرگراهی و تونل های شهری و عدم تردد در شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن معابر مد نظر این کاربران قرار گیرد.

 رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ادامه داد: ۸۵ درصد جان باختگان موتورسیکلت افراد مذکور هستند و ۱۵ درصد باقیمانده شامل ترک نشین است. همچنین گروه سنی جانباختگان را بین ۱۴ تا ۴۴ سال تشکیل می دهد.

سرهنگ سلیمی یکی دیگر از عللی که باعث جان باختن موتورسیکلت سواران است را استفاده جمعی از آن دانست و افزود: موتورسیکلت برابر طراحی استاندارد و مقررات که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده، ظرفیت آن یک نفر است. اما در پاره‌ای اوقات این وسیله مورد استفاده جمعی خانوادگی حتی تا ۵ تا ۷ نفر هم قرار می‌گیرد که متاسفانه در همین سال جاری دو تصادف جمعی موتورسیکلت هر کدام با پنج نفر سرنشین بودیم، که در حادثه اول هر پنج نفره که اعضای یک خانواده بودند جان خود را از دست دادند، و در حادثه دوم نیز سه نفر فوت و دو نفر به شدت مجروح شدند.

وی به رانندگان توصیه کرد تا در مناطق مسکونی برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی با سرعت مطمئنه حرکت کرده و توجه کافی و لازم به جلو داشته باشند و از صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی خودداری کنند.

همچنین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت: پیک موتوری ها کمترین توجه را به قوانین راهنمایی و رانندگی دارند و بیشترین تخلف حادثه‌ساز را انجام می‌دهند.

سرهنگ «فرخ جمالی» افزود: حرکت خلاف جهت خودروها، لایی کشیدن و تردد با سرعت غیرمجاز عمده تخلف پیک موتوری ها بوده که منجر به بروز سه سانحه جرحی و خسارتی تنها در یک هفته گذشته شده است.

وی اضافه کرد: با وجود کاهش استفاده از موتورسیکلت در فصل سرد سال به ویژه سه ماهه پایانی سال و کاهش آمار سوانح این قبیل وسائط نقلیه در زمستان اما همچنان آمار تصادف پیک موتوری ها بالا است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان اظهار داشت: شمار زیادی از پیک موتوری ها بدون گواهینامه بوده و از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و به منظور جلب نظر مشتری و رساندن سریع محموله به مقصد با سرعت بالا و اغلب مواقع بدون رعایت حق تقدم و از مکان های ممنوعه خلاف جهت وسائل نقلیه تردد می کنند.

سرهنگ جمالی اضافه کرد: وسیله نقلیه بیشتر پیک موتوری ها، دارای نقص فنی به ویژه در سیستم روشنایی بوده بنابراین به علت تردد بدون چراغ در شب هنگام می توانند زمینه ساز بروز سوانح شوند.

وی با بیان اینکه احتمال اجرای طرح هایی برای برخورد با پیک موتوری های متخلف زیاد است گفت: واحدهایی که اقدام به استخدام افرادی برای پیک موتوری می کنند باید آنها را به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تشویق کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان گفت: ۹ ماهه سالجاری ۶ راکب و موتورسوار در سوانح درون شهری همدان جان باختند که در ۵۰ درصد آنها به علت واژگونی موتورسوار جان خود را از دست داد موتورسوار مقصر بوده است.

سرهنگ جمالی عمده تخلف موتورسواران را استفاده نکردن از کلاه ایمنی دانست و گفت: تنها ۲۰ درصد موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده می کنند و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها دارای گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت هستند.

وی از خانواده ها خواست تا از خرید وسلیه نقلیه و در اختیار قرار دادن آن برای فرزندان بدون گواهینامه پرهیز کنند و گفت: استفاده از موتورهای برقی نیز نیازمند دریافت گواهینامه است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرناایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا