مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

ادعای دانشجوی «دانشگاه صنعتی شریف» در خصوص دوچرخه و موتورسیکلت‌ برقی

روزنامه فرهیختگان در گزارشی آورد: مدیران دولتی و خصوصی می‌توانند با توانایی‌های دانش‌بنیانی و فناورانه موجود در دانشگاه‌ها که به‌نوعی مورد غفلت قرار گرفته ‌بودند، آشنا شده و درنهایت از این توانمندی‌ها در بهبود معضلات و چالش‌های کشور بهره‌مند شوند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از فرهیختگان، توجه به امر فناوری و تولید دانش فناورانه و نوآورانه در دانشگاه‌ها، مدتی است موردتوجه بسیاری قرار گرفته‌ است تا از این حیث، راه تولید محصولات نوآورانه دانشگاه‌ها در صنعت و دسترسی آزادانه دانشجویان به منابع اطلاعاتی و تسهیلات موردنیاز به‌همراه دریافت حمایت‌های لازم از سوی ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی ممکن شود. از سوی دیگر، مدیران دولتی و خصوصی می‌توانند با توانایی‌های دانش‌بنیانی و فناورانه موجود در دانشگاه‌ها که به‌نوعی مورد غفلت قرار گرفته ‌بودند، آشنا شده و درنهایت از این توانمندی‌ها در بهبود معضلات و چالش‌های کشور بهره‌مند شوند. در این راستا، درخصوص فرآیند طراحی این محصولات نوآورانه دانشجویی، چالش‌های فعالیت‌های طراحی و توسعه فناورانه، حمایت دانشگاه صنعتی‌شریف از روند فعالیتی تولیدات این محصولات و… با چند تن از دانشجویان دانشگاه شریف که مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه خود شده‌اند، گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

آزمون‌وخطا؛ راهی برای توسعه فضای علم و فناوری در دانشگاه‌ها

چشم‌اندازی که در چهار سال آینده برای خودمان در نظر گرفته‌ایم این است که بتوانیم به مهم‌ترین بازیگر در زمینه دوچرخه و موتورسیکلت برقی در سطح کشور تبدیل شویم و به‌عنوان برندی فعال و شناخته‌شده‌ در زمینه دوچرخه و موتورهای برقی بتوانیم اعتماد و اطمینان مردم را به خود جذب کنیم.

منصور بهرامی، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی برق دانشگاه شریف و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کهربا ماشین پارسیان با برند ایویتک (تولیدکننده دوچرخه‌برقی) با اشاره به آغاز فعالیت‌ این شرکت و ارتباط با صنعت بیان کرد: «سال ۱۳۹۴ در مسابقه کشوری طراحی و ساخت موتورسیکلت‌های برقی به‌عنوان تیم ۲۰نفره دانشجویی دانشگاه صنعتی‌شریف شرکت کرده و به‌دلیل طراحی موتوربرقی به‌عنوان نفر اول انتخاب شدیم و این مسابقه، آغاز فعالیت ما در زمینه حمل‌ونقل برقی بود. پس از آن تصمیم گرفتیم به‌دلیل محدودیت‌ها و مشکلات سرمایه‌گذاری و هم به دلیل چالش‌های قانونی در حوزه موتورسیکلت‌های برقی، در زمینه دوچرخه‌های برقی ورود کنیم که هم کاربردی‌تر بوده و هم به‌لحاظ سرمایه‌گذاری برای جامعه به‌صرفه‌ بود.» 

وی افزود: «از سال ۱۳۹۵ شروع به‌کار کرده و یک بازه ۶‌ تا ۹ ‌ماهه را در بحث آر-اند-دی و تحقیق و توسعه فعالیت کردیم و پس از آن وارد بحث فروش این دوچرخه‌های برقی شدیم. از سال ۱۳۹۷ تاکنون نیز وارد بحث فروش این محصولات شدیم و در این زمینه هم موفق عمل کردیم. به‌لحاظ سرمایه‌گذاری و با توجه به جذابیت این طرح، توانستیم سرمایه‌گذاران بسیاری را بر بحث ای‌وی (حمل‌ونقل برقی) جذب کنیم و حال میان سرمایه‌گذاران درحال انتخاب هستیم تا بتوانیم این کسب‌وکار را رونق بیشتری ببخشیم.»  به‌گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، تیم شرکت کهربا ماشین پارسیان، یک تیم ۳۰نفره است. آمار فروش ما در سال گذشته و با توجه به ظرفیتی که داشتیم، هزار مورد بوده ‌است که امسال به‌دنبال دوبرابرکردن آن هستیم و عددی هم که برای سرمایه‌گذاری بر جریان ایویتک در نظر داریم، حدود ۵۰‌میلیارد تومان است. 

بهرامی با اشاره به حمایت دانشگاه صنعتی شریف از روند فعالیت دانش‌بنیان این تیم دانشجویی عنوان کرد: «در برهه سه‌ساله از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ در مرحله‌ای بودیم که بحث جریان تحقیق و توسعه‌ای، بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر بود و خودمان بر هسته اصلی مجموعه هزینه کرده و سرمایه‌ اولیه را جذب کردیم؛ اما دانشگاه صنعتی‌شریف نیز به‌لحاظ امکانات فضایی، جریان فعالیتی شرکت را همراهی کرد و همچنین توانستیم در پارک علم و فناوری شریف ورود کنیم و ورود به این پارک توانست ارتباطات شرکت ما را با مجموعه‌های فعال در این زمینه تقویت کند.» 

وی با بیان اینکه درحال حاضر تمام خودروسازان بزرگ دنیا بر بحث حمل‌ونقل برقی ورود پیدا کرده‌اند و باارزش‌ترین خودروساز دنیا، شرکت تسلا شده‌ است، گفت: «توجه به امر حمل‌ونقل برقی در جهان در اولویت قرار دارد. همچنین شرکت تویوتا ۷۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد که تا سال ۲۰۳۰، ۳۰‌درصد ظرفیت تولیدی خود را برقی کند؛ پس آینده درحال حرکت به‌سمت حمل‌ونقل برقی است. اینکه ما از دوچرخه‌برقی فعالیت خود را آغاز کردیم، حرکت به سمت این جریان جهانی است.» 

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کهربا ماشین پارسیان در ادامه توضیح داد: «دوچرخه‌برقی، وسیله‌ای کاربردی است که هم می‌تواند مشکل ترافیک، آلودگی و ورزش کردن را برای مردم حل کند و بسیاری از مخاطبان این طرح در شهرهای بزرگ به این دلیل از دوچرخه‌های برقی استفاده می‌کنند که به این سه خواسته برسند. دوچرخه‌برقی هم یکی از مقوله‌های جریان ای‌وی است و هرسال هم روبه‌رشد است. دوچرخه ایویتک به‌لحاظ اقتصادی به‌صرفه است؛ به این معنا که با یک‌بار هزینه‌کردن برای این دوچرخه، در درازمدت دیگر هزینه‌ها همچون سوخت کاهش پیدا می‌کند. با خرید دوچرخه‌برقی، دو اقدام کاربردی ورزش‌کردن و داشتن وسیله نقلیه به ‌راحتی در دسترس مردم خواهد بود.» 

بهرامی با اشاره به پیشنهاد خود برای پررنگ‌تر شدن فضای علم و فناوری در دانشگاه‌ها گفت: «توصیه من برای افزایش فعالیت‌های دانشجویان در حوزه علم و فناوری و تولید محصولات نوآورانه این است که باید در بحث تولید از جنس سخت‌افزار حوصله بیشتری به‌ خرج دهیم، منطقی فکر کنیم و زمان بسیاری را برای آزمون و خطا داشته ‌باشیم. پس از این اقدامات، به‌جایی خواهیم رسید که نه‌تنها پروژه در دست به‌زودی شکست نمی‌خورد، بلکه تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود و نهال فناورانه دانشجویی پس از چندین سال زحمت و تجربه به درختی تنومند تبدیل می‌شود.» 

وی در پایان با اشاره به چشم‌انداز این شرکت برای ادامه فعالیت‌هایش در حوزه حمل‌ونقل برقی بیان کرد: «چشم‌اندازی که در چهار سال آینده برای خودمان در نظر گرفته‌ایم این است که بتوانیم به مهم‌ترین بازیگر در زمینه دوچرخه و موتورسیکلت برقی در سطح کشور تبدیل شویم و به‌عنوان برندی فعال و شناخته‌شده‌ در زمینه دوچرخه و موتورهای برقی بتوانیم اعتماد و اطمینان مردم را به خود جذب کنیم.»

تلاش داریم از ظرفیت‌ها و نیروی انسانی دانشگاه استفاده کنیم

شرکت نورآفرین یک شرکت دانش‌بنیان است که از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه اصلی فعالیت‌هایمان سامانه‌های هوشمند مبتنی‌بر سنسورهای فیبر نوری است که برای حوزه صنعت نفت، حوزه راه‌آهن و صنایع دفاعی، محصولاتی را تولید می‌کند.

 بهروز خیراندیش، فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد فیزیک دانشگاه شریف و مدیرعامل شرکت نورآفرین ایده درخصوص فعالیت این شرکت توضیح داد: «شرکت نورآفرین یک شرکت دانش‌بنیان است که از سال ۸۵ فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه اصلی فعالیت‌هایمان سامانه‌های هوشمند مبتنی‌بر سنسورهای فیبر نوری است که برای حوزه صنعت نفت، حوزه راه‌آهن و صنایع دفاعی، محصولاتی را تولید می‌کند.»  او اضافه کرد: «این شرکت یکی از شرکت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه شریف است که بیشتر با نهادهای دولتی در ارتباط است. در حوزه سنسورهایی که کار می‌کنیم اصولا سنسورهای گرانقیمتی محسوب می‌شوند و گاهی تا ۷۰۰هزار تا یک‌میلیون دلار ارزش پروژه است. درنتیجه تعداد پروژه‌هایی که طی ۱۵ سال گذشته انجام دادیم درمجموع حدود ۱۰ پروژه بوده است ولی به دلیل آنکه فعالیت‌مان پروژه‌محور بود تصمیم گرفتیم فضای خود را از فضای پروژه‌ها دور کنیم.» 

خیراندیش با بیان اینکه از دو سال پیش تصمیم گرفتیم سه محصول جدید را وارد بازار کنیم، عنوان کرد: «یکی از این محصولات لیزرهای پزشکی پوست و مو است که درحال حاضر تولید شده و استاندارد آن نیز اخذ شده و تلاش می‌کنیم پروانه بهره‌برداری وزارت بهداشت را نیز برای این محصول اخذ کنیم. محصول دوم از دستاوردهای بخش مکانیک و مربوط به کنترل انرژی و سیال است که دستگاهی را در صنعت غذا تولید کردیم.»  او خاطرنشان کرد: «این دستگاه خشک‌کن‌های میوه و سبزیجات است که با استفاده از بازیافت انرژی شبکه‌های پردازشگرهای الکترونیک کار می‌کند. محصول سوم تولیدشده پردازش اطلاعات در بازارهای مالی است. درحقیقت تلاش کردیم فناوری‌هایی که در بخش سیستم‌ها و سامانه‌های خود داشتیم را به سمت تولید محصول جدید حرکت دهیم.» 

فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد فیزیک دانشگاه شریف گفت: «نمی‌توان از دانشگاه انتظار داشت در یک محیط صنعتی از شرکت‌ها حمایت کند؛ البته ما تلاش داریم از ظرفیت‌های داخل دانشگاه شریف و نیروی انسانی ازجمله دانشجویان و اساتید این دانشگاه استفاده کنیم. تا زمانی که این سه محصول مجوز لازم را نگیرند عملا نمی‌توانند وارد چرخه اقتصاد شوند اما به محض آنکه این محصولات وارد چرخه اقتصاد شوند می‌توانند درآمدزایی خوبی را ایجاد کنند. فرآیند تولید با فرآیند اخذ استاندارد تفاوت‌هایی دارد که باید تلاش کنیم این فرآیند را مطابق استانداردهای وزارت بهداشت به ثمر برسانیم.»  خیراندیش با بیان اینکه ۴۰ نفر در این شرکت مشغول فعالیت هستند، اظهار کرد: «بنابراین برای بسیاری از افراد اشتغالزایی کردیم. اگر ظرفیت تولیدمان به‌طور مثال از سه سال یک دستگاه به سالی یک دستگاه برسد می‌تواند اشتغالزایی زیادی برای فارغ‌التحصیلان ایجاد کند.»

‌معیار سنجش دانشجویان در دانشگاه‌ها، باید میزان ارتباط‌شان با صنعت باشد

شرکت شریف اگروبات با هدف هوشمندسازی صنعت کشاورزی تاسیس شده و ربات‌های هوشمند را برای بهینه‌کردن و افزایش بهره‌وری صنعت کشاورزی طراحی کرده و می‌سازد. یکی از محصولات‌مان پهپادهای محلول‌پاش است که این پهپادها می‌توانند بار سنگینی را از دوش کشاورزان در فصل محلول‌پاشی بردارند.

امین طلایی‌زاده با اشاره به تولید محصول فناورانه خود در این دانشگاه بیان کرد: «شرکت شریف اگروبات با هدف هوشمندسازی صنعت کشاورزی تاسیس شده و ربات‌های هوشمند را برای بهینه‌کردن و افزایش بهره‌وری صنعت کشاورزی طراحی کرده و می‌سازد. یکی از محصولات‌مان پهپادهای محلول‌پاش است که این پهپادها می‌توانند بار سنگینی را از دوش کشاورزان در فصل محلول‌پاشی بردارند.» وی افزود: «با استفاده از تکنولوژی این پهپادها، کشاورزان می‌توانند با سرعت بسیار بالا نسبت‌به روش سنتی محلول‌پاشی را انجام دهند. در روش سنتی تقریبا هر روز می‌توان ۵ یا ۶ هکتار را محلول‌پاشی کرد، اما با این روش امکان محلول‌پاشی بین ۳۰ تا ۵۰ هکتار برای زمین‌های کشاورزی وجود دارد و این یعنی سرعت محلول‌پاشی ۱۰‌برابر می‌شود. همچنین مصرف آب ۹۸ درصد کاهش پیدا می‌کند، به این‌ معنا که در روش سنتی برای هر هکتار، ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شد، اما در این روش تنها ۱۰لیتر برای هر هکتار مصرف می‌شود.»

دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی‌شریف در ادامه عنوان کرد: «در این روش سم حدود ۳۰‌درصد کاهش پیدا کرده و سلامت کشاورز حفظ می‌شود، زیرا در تماس مستقیم با سم نیست. کوبیدگی خاک و لهیدگی زیر چرخ تراکتور نیز اتفاق نمی‌افتد که این جریان ۱۵درصد محصول را خراب می‌کند. زمانی که زمین گل بوده و نیاز به محلول‌پاشی زمین است و تراکتور هم نمی‌تواند به زمین وارد شود، این محصول می‌تواند این کار را به‌راحتی و اتوماتیک‌وار انجام بدهد.» به‌گفته او محلول‌پاشی این محصول خودکار بوده و تمام زمین را با دانش موجود به‌صورت یکنواخت محلول‌پاشی می‌کند و از آنجاکه با GPS این کار را انجام می‌دهد، نقطه خالی از محلول‌پاشی باقی نمی‌گذارد. مدیرعامل شرکت فناورانه «شریف اگروبات» درخصوص کاربردهای مهم و جای خالی  این محصول در صنعت کشور گفت: «قبل از اینکه این محصول را به کشاورزان معرفی کنیم، احساس‌مان این بود که کشاورزان با جریان تکنولوژی همراه نشده و با آن کنار نمی‌آیند، اما زمانی‌که این محصول را به تعدادی از کشاورزان نشان دادیم، استقبال زیادی از آن به‌عمل آورده و حتی از ما می‌خواهند که این جریان را برایشان اجرایی کرده و آنها را با روند فعالیتی این محصول آشنا کنیم.»

وی اشاره کرد: «اتفاقی که در این راستا افتاد نیز این بود که تیم‌هایی را در استان‌هایی مثل خوزستان، فارس، قزوین و… مستقر کرده‌ایم که آن‌قدر به‌وسیله آن جریان سرشان شلوغ است که  در زمان کشت و… حتی جواب تماس ما را نمی‌دهند.»

او با بیان اینکه استقبال کشاورزان از تولید این محصول بسیار خوب بوده ‌است، توضیح داد: «درحال‌حاضر به حمایت دولت نیاز داریم که بتواند ما را در این مسیر همراهی کرده و بتوانیم قیمت تمام‌شده این دستگاه را کاهش داده و این محصول را به‌صورت لیزینگی به کشاورزان بفروشیم؛ چراکه کشاورزان نمی‌توانند به‌صورت یکجا هزینه دستگاه را پرداخت کنند. با مزایایی که این محصول فناورانه برای کشاورزان دارد، سود آنها تقریبا ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.» طلایی‌زاده با اشاره به حمایت دانشگاه صنعتی‌شریف از روند تولید این دستگاه فناورانه عنوان کرد: «شرکت ما در کل از دانشگاه نشات گرفت؛ یعنی یک آزمایشگاه رباتیک کشاورزی در دانشکده مهندسی مکانیک بودیم. تیمی که روی این موضوع کار می‌کرد، محصول را به‌صورت تجاری در یک شرکتی که تاسیس شد، قرار داد و تحت نظر آن شرکت تولید کرد.»

وی اضافه کرد: «پس از اینکه به یک شخصیت تجاری رسیدیم، مرکز رشد و پارک علم‌وفناوری دانشگاه صنعتی‌شریف از ما حمایت کرد و درحال حاضر در این پارک فعالیت کرده و راهنمایی‌های بسیاری را در زمینه فعالیتی‌مان به‌وسیله منتورها انجام می‌دهند.»

دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی فناورانه و نوآورانه موجب آشنایی مسئولان و مدیران دولتی و خصوصی با روند فعالیت‌های نوآورانه در دانشگاه‌ها می‌شود، گفت: «البته اگر نمایشگاه‌های عرضه محصولات فناورانه دانشجویی در جایی برگزار شود که صنایع نیز با ما ارتباط بگیرند، به بهبود فعالیتی هر دوطرف کمک می‌کند و در این تعامل و ارتباط دوسویه به چالش‌ها و نیازهای یکدیگر کمک می‌کنیم.»

وی عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین جریاناتی که رخ ‌داده، ارتباط دانشجویان با صنعت است و هر دانشجویی که پروژه‌ فناورانه‌ای انجام می‌دهد، دردی از صنعت دوا می‌کند و این درد، تکنولوژیکی است و انرژی خوبی برای کار و فعالیت‌های بیشتر و بهتر فناورانه به دانشجویان تزریق می‌کند.»

مدیرعامل شرکت فناورانه «شریف اگروبات» با اشاره به چالش‌های پیش‌روی این شرکت در فرآیند کاری خود توضیح داد: «اصلی‌ترین چالش‌، اخذ مجوزها است؛ چراکه همچنان مسیر مشخص و متولی مناسبی برای ارائه مجوز فعالیتی ما وجود ندارد. اگر مسئولان چالش‌های اینچنینی را برای ما برطرف کرده و این سنگ‌ها را از سر راه بردارند، قطعا چالش‌های تکنولوژیکی و فناورانه را خودمان برطرف خواهیم کرد. یکی از مزایای این تکنولوژی مهاجرت معکوس است، یعنی از شهر به روستا بازمی‌گردند.»

وی همچنین درخصوص درآمدزایی از این محصول بیان کرد: «یک شرکت درحال رشد هستیم و این شرکت‌ها هرچه درآمدزایی دارند را دوباره به خود تزریق می‌کنند تا توسعه پیدا کنند.»

طلایی‌زاده در پایان با اشاره به پیشنهاد خود برای افزایش فضای فناورانه و نوآورانه در دانشگاه‌ها بیان کرد: «اگر معیار سنجش برای یک دانشجوی خوب، مقاله نباشد و معیار سنجش، میزان ارتباط دانشجو با صنعت قرار بگیرد، می‌تواند تاثیر بیشتری در افزایش میل و رغبت دانشجویان به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه داشته‌باشد؛ چراکه اگر دانشجویان و استادان ترغیب شوند که با صنعت ارتباط برقرار کنند، ازطرف دیگر صنایع هم تشویق می‌شوند که با دانشگاه ارتباط برقرار کنند و این تعامل امتیازات بسیاری برای هر دوطرف این تعامل دارد.»  

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا