مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آیا با جریمه موتورسواران می‌شود فرهنگ‌سازی کرد؟/ دستگاه‌های فرهنگی کشور برای فرهنگ موتورسواری اقدام کنند

روزنامه همشهری: بازدارنده نبودن قوانین مربوط به موتورسواران هم همواره مورد بحث بوده و عده‌ای باور دارند که به‌جای فرهنگسازی باید قوانین سختگیرانه‌تری لحاظ شود که در تمام دنیا تجربه شده و ما هم می‌توانیم به آن متوسل شویم اما با توجه ‌به اینکه اکثر موتورسواران به‌ناچار از این وسیله برای کسب‌وکار استفاده می‌کنند و قشر ضعیفی هستند، نیروهای تصمیم‌گیرنده سعی می‌کنند با رأفت به این مسئله بنگرند و ازاین‌رو مدل سختگیرانه را در دستور کار ندارند. حال در شرایطی اگر خسارت و زیان این تصمیم بیش از نفع آن باشد حتما باید در آن تجدیدنظر شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز همشهری نوشت: عدم‌رعایت قانون توسط موتورسواران سبب ایجاد مخاطراتی برای عابران پیاده و حتی خودروسواران شده است و از این‌ رو معضل شهر محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد قبل از اینکه دستگاه‌های حاکمیتی مانند مدیریت شهری، پلیس راهور و نیروی انتظامی و… برای حل این مشکل به وظایف خود عمل کنند، ضروری است روی مقوله فرهنگ متمرکز شویم؛ چراکه شاید بتوان بخشی از تخلفات مانند نادیده‌گرفتن چراغ‌راهنمایی، تردد در پیاده‌روها و عبور و مرور از خطوط ویژه و… را با گماردن و استقرار نیروهای راهور در تقاطع‌ها، چهارراه‌ها و مکان‌های پرتردد کنترل کرد اما بخش زیادی از این موضوع توسط خود موتورسواران قابل‌حل است؛ بنابراین از تمام کسانی که بنا به هر دلیلی از موتور برای کار یا تردد استفاده می‌کنند تقاضا می‌کنیم در این مسیر با نهادهای حاکمیتی همراهی کنند و با رعایت فرهنگ موتورسواری باعث امنیت و آرامش خود و سایرین شوند.

به‌طورکلی در جمع‌بندی مقوله ساماندهی موتورسواران باید ذکر کنم که این امر یک وظیفه دوگانه است که هم دستگاه‌های مدیریت شهری و هم راکبان موتورسیکلت‌ در آن نقش دارند و البته از طریق فرهنگسازی و با همکاری و همراهی موتورسواران می‌توان به نتایج بهتری دست‌ یافت. همان‌طور که ۲۰سال پیش فرهنگ بستن‌کمربند ایمنی در خودروها مطرح شد و پلیس هم با جدیت ورود کرد و یک‌سال بعد این فرهنگ نهادینه شد، بار دیگر هم می‌توان از این الگوی موفق برای نهادینه کردن فرهنگ موتورسواری بهره گرفت. درست مانند کاری که پلیس راهور در قالب طرح و کمپین آغاز کرده و امیدواریم با چنین شیوه‌هایی بتوانیم برای همیشه معضلات مربوط به موتورسواران را در کلانشهرها ازجمله پایتخت حل کنیم.

مسئله موتورسیکلت‌ها و خودروهای شهر یکی از موضوعات مهم در کمیسیون حمل‌ونقل است چرا که در فصل زمستان هم شاهد وارونگی دما و آلودگی هوا هستیم. اگر بتوانیم حجم تردد موتورهای بنزینی را در شهر کاهش دهیم، قدم‌های مؤثری در زمینه بهبود وضعیت هوا برداشته‌ایم. این موضوع علاوه بر اینکه نیازمند عزم جدی مدیران شهری و اعضای شورای شهر است، همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط را هم می‌طلبد. البته اگر از شرکت‌های استارت‌آپی که در زمینه تولید خودرو و موتورسیکلت‌های برقی فعالیت می‌کنند، حمایت شود، می‌توان امیدوار بود که علاوه بر تولید موتورهای برقی با قیمت مناسب‌، در کاهش آلودگی‌های هوا اقدامات ماندگاری صورت گیرد. اگر قرار باشد َموتورسیکلت برقی ۶۰کیلومتر در روز مسافت طی کند و باتری‌اش خالی بشود و بعد برای هر بار شارژ باتری ۸ساعت زمان صرف شود، استفاده از چنین وسیله نقلیه‌ای بیهوده خواهد بود.

اگر ما به‌دنبال استفاده انبوه از موتورسیکلت‌های برقی هم باشیم و بخواهیم استفاده از این نوع وسیله نقلیه را در سطح جامعه به‌صورت فراگیر در بیاوریم و مردم را برای به‌کارگیری این نوع وسیله نقلیه‌ که از سوخت‌های پاک استفاده می‌کند تشویق کنیم، باید به ۲نکته استانداردهای فنی و انحصاری نشدن بازار تولیدات توجه کنیم. قطعا استفاده از تجربه دیگر نقاط دنیا می‌تواند به ما کمک کند، اما عمده‌ترین مسائل هر شهری تا حدود زیادی به ویژگی‌های بومی همان شهر مربوط خواهد بود. موتورسیکلت‌های قدیمی که در سطح شهر تردد می‌کنند، چندبرابر یک خودرو آلایندگی تولید می‌کنند و باید با جایگزین کردن موتورسیکلت‌های برقی بخش عمده‌ای از آلایندگی را کاهش دهیم.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرناروزنامه همشهری
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا