مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محمدعلی نژادیان: در شرایط فعلی اجرای استاندارد یورو 5 برای موتورسیکلت‌ها متضاد با هدف اصلی قانون هوای پاک است

نژادیان: سازمان‌های مرتبط با حوزه موتورسیکلت اگر با تفکر سیستمی مسائل را نبینند فقط مشکلات را به جای دیگر جا‌به‌جا کرده‌اند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز محمدعلی نژادیان در سرمقاله شماره جدید (آبان) ماهنامه صنعت موتورسیکلت نوشت: در ابتدای سال 1400 بحث اجرای استاندارد یورو 5 به تاخیر افتاد و مجدد اعلام کرده‌اند که شش ماه دیگر نیز تمدید شده است. اما، مشکلی که وجود دارد این است که بیشتر موتورسیکلت‌های موجود در ایران از چین تامین می‌شود و این کشور هنوز به‌طور انبوه به‌سمت یورو 5 نرفته است و همین موضوع باعث خواهد شد که احتمالا تا پایان شش ماهه اول سال آینده نیز نتوانند عمده محصولات زیر 249 سی‌سی خود را به یورو 5 مجهز نمایند و عملا مجدد نیاز است که تا پایان 1401 به مونتاژکنندگان فرصت داده شود.

البته چنین تجربه‌ای در سال 1395 رقم خورد و شرکت‌های ایرانی قبل از ممنوعیت موتورسیکلت‌های کاربراتوری تعداد زیادی از این محصولات را سفارش داده بودند تا زمان برای ساخت و وارد کردن محصولات انژکتوری زیر 249 سی‌سی داشته باشند.

اما، نکته‌ای که درباره موتورسیکلت‌های موجود در سراسر ایران وجود دارد این است که طبق آمار اعلام شده توسط مسئولان از تعداد حدود 12 میلیون دستگاه موتورسیکلت موجود در سطح کشور حدود 90 درصد آن فرسوده است و از طرفی با توجه به گران شدن موتورسیکلت‌ها و شیوع کرونا مالکان موتورسیکلت‌های فرسوده به تعمیر و استفاده مجدد از دوچرخ‌های خود روی آورده‌اند. حال با توجه به عدم سازوکار مناسب برای اسقاط و معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، مسئولان باید توجه داشته باشند که جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌های نوشماره یورو 4 به‌دلیل بحث یورو 5، می‌تواند چرخه جایگزینی این حجم از موتورسیکلت‌های فرسوده را مختل کند و در نتیجه به هدف اصلی قانون هوای پاک و کنترل و کاهش آلودگی هوا در عمل نخواهند رسید.

نکته دیگری که باید توجه داشت این است که سال گذشته تعداد 211 هزار و 466 دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری شد که اگر به‌طور فرض ظرفیت مونتاژ موتورسیکلت‌ها را بخواهیم سالی یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم، حدود 11 سال طول می‌کشد تا موتورسیکلت‌های فرسوده که امروز در کشور وجود دارد را جایگزین کنیم.

همچنین از بحث آلودگی هوا که بگذریم موضوع مهم دیگر این است که با توجه به مسائل کلان اقتصادی و یارانه‌ای بودن و ارزان بنزین (نسبت به متوسط قیمت جهانی) هرچقدر چرخه ورود موتورسیکلت‌های نوشماره به کشور سریع‌تر شود، در نتیجه مردم از اتومبیل (تک یا دو سرنشین) کمتر استفاده می‌کنند و این اتفاق باعث صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش ترافیک خواهد شد.

دلایلی که پیش‌بینی می‌شود مردم از موتورسیکلت در آینده بیشتر استفاده کنند عبارت است از:

  1. طبق آمارهای اعلامی یکسری از هموطنان به دلیل تامین مبلغ رهن خانه مجبور به فروش پس‌اندازها و حتی خودروهای خود شده‌اند که با وضعیت فعلی اقتصادی احتمالا این روند ادامه خواهد داشت
  2. شیوع ویروس کرونا و نگرانی استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی و مترو
  3. فرسودگی وسایل‌نقلیه عمومی
  4. افزایش ترافیک و کمبود جای پارک
  5. افزایش قیمت خودرو
  6. اگر بنزین گران شود استقبال مردم از موتورسیکلت بیشتر خواهد شد
  7. ورود نسل جدیدی از موتورسیکلت‌ها به کشور و استقبال افرادی که تا به حال سوار موتورسیکلت نمی‌شدند
  8. اگر گواهینامه موتورسیکلت بانوان صادر شود پیش‌بینی می‌شود حدود 30 تا 50 درصد به خریداران موتورسیکلت اضافه شود

در نهایت مناسب است با تجزیه و تحلیل (سوات)[1] به بررسی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها پرداخته شود تا با اصرار بر انجام یک قانون، مشکلات دیگری به مردم و کشور تحمیل نشود.

برای مشاهده شماره جدید ماهنامه صنعت موتورسیکلت اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران از نبود «تفکر سیستمی» رنج می‌برد


[1] SWOT

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ماهنامه صنعت موتورسیکلت
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا