مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی شخصیت کسانی که تک چرخ می‌زنند

یک روان‌شناس بالینی در بین طرحواره افرادی که در خیابان‌ها تک چرخ می زنند، تصریح کرد: اغلب این افراد دارای طرحواره نقص و شرم هستند که متاسفانه نتوانسته اند از خانواده خود تاییدیه شخصیتی دریافت کنند و ترجیح می دهند برای اثبات ویژگی‌های خود، رفتار های عصیانگر در جامعه انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، همه ما در خیابان‌ها حتی برای یک بار هم که شده شاهد تک چرخ زدن یا سایر حرکات نمایشی فردی با موتور سیکلت بوده ایم و اضطراب موقت ناشی از تماشای این صحنه را متحمل شده ایم.

این در حالی است که بر اساس گزارش پزشکی قانونی، در سال گذشته ۳ هزار و ۳۰۴ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

بررسی های روان‌شناسی روی کیس هایی که از موتور به عنوان یک وسیله ابزاری خطرناک استفاده می کرده اند، نشان داده است که این افراد فقط برای جلب توجه دیگران و از روی غرور و برای نشان دادن مهارت رانندگی خود اقدام به چنین کاری می کنند، برای این افراد اصلا مهم نیست که جریمه تک چرخ موتور برای آنها منظور شود صرفا مهم این است که دیده شوند و به اصطلاح مهارت رانندگی خود را به رخ دیگران بکشند؛ در حالی که نمی دانند یا حداقل به خوبی توجیه نشده اند که اگر چنین مهارتی هم داشته باشند، نباید از آن در خیابان ها و مسیرهای عمومی استفاده کنند. بلکه می توانند به پیست های موتورسواری مراجعه کنند و بدون اینکه جریمه تک چرخ موتور برای آنها منظور شود، هر چه قدر که می خواهند، تک چرخ بزنند و مهارت خود را پرورده تر کنند.

مهران 20 ساله که به شدت عاشق موتور سیکلت خود است، تک چرخ زدن را یک تجربه ای از پرواز می داند و می گوید: این کار صرفا تجربه ی یک هیجان است مانند استفاده از وسایل شهربازی که بسیار هیجان انگیز است.

جالب اینجاست که مهران کاملا به عواقب و خطرات کار خود آگاه است و با این حال حتی از کلاه ایمنی هم استفاده نمی کند و در جواب می گوید: ما فقط یکبار زندگی می کنیم و من ترجیح میدهم با هیجان و حال خوب زندگی کنم، موتور سواری و تک چرخ زدن برای من بزرگ ترین تفریح در زندگیست.

اما این ماجرا زمانی بوی مرگ می دهد که بدانیم درصد بالایی از این دسته از افراد عاشق موتور سیکلت حتی گواهینامه هم ندارند و از سن کودکی موتور سواری می کنند.

در محله هایی از این شهر هستند نوجوانانی که موتور داشتن را یک آرزو و تک چرخ زدن را یک ارزش می دانند.

وقتی به یکی از این محلات که بیشترین آمار استفاده از موتورسیکلت را داشت، مراجعه کردیم، از اینکه پسر بچه های این محله ها به جای استفاده از دوچرخه با موتور بازی می کنند، حیرت زده شدیم.

سمانه افسری، راننده ای که در این محله زندگی می کند، می گوید: هر روز که سوار ماشین می شوم از ترس تصادف با این کودکان موتور سوار اضطراب تمام وجودم را پر می کند.

وی با اشاره به تاثیر روانی حرکات نمایشی تک چرخ زنان بر سایر رانندگان خودرو، تصریح کرد: هر وقت حین رانندگی، فرد موتور سواری تک چرخ می زند واقعا سبب استرس سایر راننده ها می شود و من از ترس برخورد با آنان به سرعت از آنها فاصله می گیرم.

در همین راستا مرجان انصاری در گفت و گو با ایسنا به ابعاد اختلال شخصیت نمایشی اشاره کرد و گفت: افرادی که دارای اختلال شخصیت نمایشی هستند، افرادی با ظاهر پر رنگ هستند که ظاهر آنها مشخصا حاکی از حالات درونی آنها است.

این روان‌شناس بالینی افزود: در اختلال شخصیت ضد اجتماع، انتظار می رود که فرد نابهنجار احساس گناه ناشی از ارتکاب عمل نداشته باشد و این افراد اساسا احساس شرم و مسئولیتی در قبال رفتار خود ندارند.

وی گفت: اغلب نوجوانانی که تک چرخ می زنند، دارای یکی از اختلالات مذکور هستند که ممکن است در بستر محدودی از امکانات قرار داشته باشند که در نتیجه انرژی بدنی خود را این گونه رها کنند.

انصاری ریشه ی این رفتار های نابهنجار نوجوانان و جوانان در سطح شهر را در خلاء های دوران کودکی دانست و خاطر نشان کرد: در برخی از اوقات افراد با تک چرخ زدن و سایر حرکات نمایشی در واقع قصد در تخلیه ی خشم درونی خود و ارضا کردن احساس اقتدار در وجود شان دارند.

این روان‌شناس خانواده نیاز نوجوانان و جوانان به دیده شدن را مورد توجه قرار داد و متذکر شد: افرادی که طرحواره ی نقص و شرم دارند و ارزش درونی خود را پایین می دانند، طبیعی است که با چنین حرکات عجیبی سعی در به نمایش گذاشتن خود داشته باشد.

وی در بیان طرحواره افرادی که در خیابان ها تک چرخ می زنند، تصریح کرد: اغلب این افراد دارای طرحواره نقص و شرم هستند که متاسفانه نتوانسته اند از خانواده خود تاییدیه ی شخصیتی دریافت کنند و ترجیح می دهند برای اثبات ویژگی های خود، رفتار های عصیانگر در جامعه انجام دهند.

انصاری با بیان اینکه خیلی از اوقات تک چرخ زدن افراد در واقع یک واکنش و مکانیزم دفاعی است، اظهار کرد: افراد با انجام چنین حرکات خطرناکی در جامعه، مورد سرزنش واقع می شوند و برای مقابله با این تحقیر ها سعی در انجام مجدد این رفتارها دارند.

این روان شناس بالینی در بیان راهکار مقابله با این رفتارهای نابهنجار اجتماعی، بیان کرد: برای درمان این افراد باید خانواده آنها را نیز درگیر این فرآیند کرد چراکه باید در واقع فرهنگ یک خانواده را سالم سازی کرد.

وی بر لزوم الگوی نظارت سلامت روان توسط سیستم آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: نظام یک پارچه و امید در جامعه نهایتا منجر به تشکیل شخصیت افراد می شود که تعدیل این دسته از افراد نیازمند یک اقدام چند منظوره است.

انصاری در انتها به کشف استعداد درونی نوجوانان و جوانان تاکید کرد و خاطر نشان کرد: افرادی که دارای اختلال های شخصیتی هستند اگر در یک سیستم سلامت قرار بگیرند و ویژگی های شخصیتی شان کارآمد واقع شود، به افرادی موثر در جامعه تبدیل خواهند شد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا