مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس پلیس راهور تهران: یک موتورسیکلت به اندازه 3 خودرو آلاینده تولید می‌کند

سردار حمیدی با اشاره به دلایل ترافیک عصرگاهی پایتخت به بحث و بررسی در خصوص لزوم انسان محوری در تهران، تاکید بر انضباط شهری، اصلاح نقاط حادثه خیز و وضعیت تردد خودروها و موتورسیکلت های پایتخت پرداخت. او همچنین ضمن اشاره به آلودگی هوا طرح ترافیک را برای اصلاح امور کافی ندانست.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از برنا، سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به برنامه ها و چالش های پلیس راهور پایتخت گفت: یکی از مشکلات همه شهر های کشور این است که در حوزه انسان محوری هیچ اقدامی صورت نگرفته و اگر بوده بسیار کمرنگ بوده است.

عدم توجه به انسان محوری طی سالیان گذشته در شهر

او افزود: طی سالیان گذشته عمدتا به شبکه معابر برای عبور خودرو ها توجه شده است لذا  وقتی دقت می کنیم خیابان ها یا پیاده رو ندارد، یا پیاده رو خوبی ندارد، یاعرض پیاده رو کم است و یا روشنایی معابر کم است.

سردار حمیدی ادامه داد: خطوط عابر هم به پیاده رو ختم نمی شود و به جوی آب تغییر مسیر می دهد.

حمیدی  با اشاره به شبکه معابر بیان کرد: هیچ جایی را در شبکه معابر نمی بینیم که مردم بتوانند گپی با خانواده داشته باشند. اگر دقت کنید بافت فرهنگی شهر تقریبا برهم خورده است و محلات تنها با تابلو مشخص می‌شوند و هیچ علامت مشخصی از محله ها وجود ندارد.

رئیس پلیس راهور تهران ادامه داد: علت اینکه چرا اسم محله ای بریانک، دروازه دولت، دروازه غار یا پیچ شمیران اینگونه است معلوم نیست. حتی اهالی آن محل نیز علت این اسم ها را نمی دانند. 

رئیس پلیس راهور پایتخت افزود: بین شمال و‌جنوب تهران تنها نوع سازه ها متفاوت است. یعنی به لحاظ فرهنگی تفاوتی نمی بینید. علت این امر این است که تمام فضا ها را بنا ساختیم یا در اختیار خودرو ها گذاشتیم و مرکز فرهنگی انسان محوری متناسب با آن محله را نساخته ایم و اگر هم باشد بسیار محدود است.

انتقاد از وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت/ هر موتورسیکلت به اندازه ۳ خودرو محیط زیست را آلوده می کند

او با بیان اینکه متاسفانه حمل و نقل انبوه ما بر با سوخت فسیلی کار می‌کند عنوان کرد: نتیجه سوخت فسیلی هم مشخص است گرچه انسان بیشتری را حمل می‌کنند اما ریه بیشتر افراد را بیمار می‌کند. زمانیکه تکنولوژی و امکانات این امر موجود است می‌شود از آن پیشگیری کرد.

حمیدی با اشاره به مصرف سوخت موتور سیکلت بیان کرد: یک موتور سیکلت اندازه ۳ ماشین سواری شخصی آلاینده تولید کرده و محیط زیست را آلوده می‌کند. آیا قانون تاکسی های اینترنتی را موظف کرده تا از وسایل حمل و نقل برقی استفاده کنند؟ 

به گفته او در تهران 8 میلیون موتور سیکلت و خودرو وجود دارد.

رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به تعداد موتور سیکلت ها و خودرو ها در تهران گفت: در تهران ۳و نیم میلیون موتور سیکلت و ۴ و نیم میلیون خودرو وجود دارد که تعداد آن دو مجموعا به حدود ۸ میلیون می‌رسد. 

عدم توجه به وضعیت خودروهای دولتی

او با تاکید بر اینکه عمده وسایل حمل و نقل سازمان ها عامل تولید آلودگی هوا هستند، گفت: خودروهای دولتی عمدتا فرسوده اند و به بازسازی آن ها توجه نشده است علاوه بر این کامیون ها نیز آلودگی تولید می کنند بنابراین مجموعه این زیرساخت های شهری مارا به سمتی برده است که برای انسان ها جایی برای نفس کشیدن باقی نگذاشته ایم.

حمیدی ادامه داد: کشور های توسعه یافته سال‌هاست در حال تغییر این روند هستند. مود اصلی حمل و نقلی برخی از کشور دوچرخه است. آن‌ها هم در ابتدا با مخالفت های زیادی مواجه بوده اند اما به مرور به این نتیجه رسیده اند که با تامین زیر ساخت‌های متعدد از جمله فضا و زیرساخت‌های جا به جایی برای دوچرخه‌سواری آلودگی ندارد و ورزش و محیط زیست نیز کمتر آسیب می‌بینند.

تاکید بر ساخت پیاده راه در شهر

رئیس پلیس راهور تهران افزود: این در حالی است که ما با این امر خیلی فاصله داریم نه زیر ساخت‌هایمان فراهم است و نه در حوزه فرهنگی آمادگی داریم اما بالاخره باید از یک نقطه ای شروع کرد.

حمیدی تاکید کرد: در حوزه انسان محوری مشخصا باید به ساخت پیاده رو ها یعنی در اختیار قرار دادن فضای بیشتری به انسان اهمیت داد.

او به پیاده راه کردن بازار تهران اشاره کرد و گفت: در مقطعی تصمیم بر این بود که بازار تهران ها را پیاده راه کنند. این طرح با مخالفت همراه بود و رسانه ها فشار وارد کرده و از این طرح انتقاد می‌کردند. اما در حال حاضر مردم راضی هستند چراکه در گذشته از مردم سلب آسایش می‌شد.

بافت میدان تجریش نامناسب است

حمیدی با اشاره به بافت سنتی میدان تجریش اظهار کرد: این میدان، میدانی قدیمی‌ست که بافت ترافیک نامناسبی دارد و بافتی که برای تردد عابر گذاشته شده است فاقد هرگونه خدمات است. 

رئیس پلیس راهور پایتخت گفت: عابران با تراکم زیاد تردد می‌کنند و به علت اینکه جا ندارند وارد خیابان می‌شوند. حتما یکی از اقداماتی که می‌تواند آن جا را تغییر دهد عوض کردن نگاه است.

سردار حمیدی با اشاره به جا به جایی پایانه شرکت واحد در محله تجریش بیان کرد: ما با هماهنگی شهرداری این پایانه را جمع‌آوری کرده و آن را تبدیل به ایستگاه کردیم‌. این پایانه بزرگ در آنجا تبدیل به پیاده راه می‌شود هم آلودگی کمتری را به دنبال دارد و همچنین فضای مفرهی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

طراحی خیابان جدید به جای خیابان شهرداری

او با اشاره به خیابان شهرداری تصریح کرد: حد فاصل میدان تجریش تا تقاطع قدس باید فضای عابر پیاده گسترده تری پیدا کند و در حال تعریض است. ما دیگر نمی‌توانیم آن خیابان را به صورت دو طرفه مدیریت کنیم اما جریان خیابان را تغییر خواهیم داد شهرداری نیز در حال طراحی جدید برای خیابان جدید است تا با چرخش ترافیک در آن مکان تغییری ایجاد کند.

حمیدی با اشاره به جابه جایی ترمینال، تعریض پیاده رو و چرخش ترافیک در محله تجریش گفت: برآورد ما این‌است که با این اقدام‌ها جریان ترافیک تا ۴۵ درصد بهبود یابد اما به مراتب حوزه انسان‌محوری، پیاده رویی و پیاده راهی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد یعنی ممکن است تراکم‌خودرویی به مقدار کم کاهش یابد اما بحث انسانی و تردد انسان ها به شدت رشد می‌کند.

رئیس پلیس راهور پایتخت در خصوص توسعه نگاه انسان محوری گفت: اگر به مرور این نگاه در سطح شهر توسعه یابد دیگر نیازی نیست که مردم با خودرو شخصی تردد کنند همچنین دیگر به دنبال تامین جای پارک ماشین و .. نیستند و از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

او افزود: غیراینصورت باید بی نظمی و هرج و مرج را در هسته مرکزی شهر بپذیرید نمی‌توان یکی را پذیرفت و دیگری را نه.

سردار حمیدی گفت: ماحصل مدیریت ما طی ۵۰، ۶۰ سال گذشته و نگاه کارشناسان، آلودگی هوا و ترافیک فعلی تهران را به بار آورده است. اکنون اگر خواهان اتفاق مثبت هستیم باید ریل را تغییر دهیم. خیلی از مدیران مسئله انسان محوری را می‌گویند اما اراده ای برای اجرایی کردنش ندارند.

علل ترافیک عصرگاهی در تهران

رئیس پلیس راهور پایتخت به دلایل ترافیک عصرگاهی تهران اشاره کرد و گفت: ترافیک تهران به دوران قبل از کرونا بازگشته است. با برداشته شدن برخی از محدودیت ها و از سرگرفتن شغل کسبه ، برخی از مردم به مراکز خرید مراجعه می‌کنند. فقدان طرح ترافیک بعد از ساعت ۴ و وجود ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ شب به بعد سبب ترافیک عصرگاهی شدید می‌شود. این چند ساعت در بعد از ظهر، ترافیک پرس می‌شود لذا این دوره گذر است تا شرایط کرونایی بهبود یابد. 

او ادامه داد: برداشته شدن محدودیت تردد شبانه و بازگشت طرح ترافیک به دوران قبل از کرونا اثرات متفاوتی را بر ترافیک خواهد گذشت.

حمیدی درباره ترافیک صبحگاهی اظهار کرد: با توجه به عدم بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی هنوز فعالیت ندارند شرایط ترافیک صبحگاهی بهتر است و به دوران قبل از کرونا باز نگشته است. 

کاهش 40 درصدی تصادفات در ده سال اخیر

سردار حمیدی با اشاره به روند تصادف‌های تهران در ده سال اخیر گفت: در دوره ای که خودرو و جمعیت کمتر بوده است. تعداد تلفات بیشتری وجود داشته است‌. تا سال ۱۳۸۹ ….؟ ، تقریبا در شهر تهران تعداد تصادفات کشته بر جای می‌گذاشت این درحالی است که اکنون با توجه به افزایش جمعیت، خودرو و سفر‌ها تعداد تصادفات از حدود هزار تا به زیر ۶۰۰ تا رسیده است این امر به این معنی است که تعداد تصادفات ۴۰ درصد کاهش یافته اما این رقم هنوز هم زیاد است و باید اقداماتی انجام داد تا در سال های اینده کاهش تصادفات استمرار داشته باشد.

او ادامه داد: اگر اصلاح قانون، زیرساخت ها و توسعه دوربین‌ها اتفاق خاصی نیفتد ترافیک تهران بعد از مدتی باعث افزایش تصادفات و تلفات ناشی از آن می‌شود و نمودار که روند سرازیری دارد به مرور بازمی‌گردد.

سردار حمیدی با اشاره به مناطق حادثه خیز تهران بیان کرد: علت اینکه در سال جاری برای سومین سال متوالی روند تصادفات کاهشی بوده است، اصلاح مناطق حادثه خیز است اما این موضوع کافی نیست.

طرح انضباط ترافیکی یک هدف است

رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به اینکه طرح انضباط ترافیکی یک هدف است، گفت: سازمان های مختلف در این امر دخیل هستند و هرکسی بخشی دارد اگر این بخش های مختلف را انجام دهند انضباط ترافیکی حاصل می‌شود. مثلا مردم از برخی جرثقیل دار های فعال در سطح شهر ناراضی هستند از طرفی هم به خدمات این بخشی نیاز دارند. 

او ادامه داد: ماده ۳۱ قانون، شهرداری را مکلف کرده است که ساماندهی بار در حوزه شهری را انجام دهد به موازات این قانون ، قانون دیگری وجود دارد، نظام صنفی که صنف جرثقیل دار ها از آنجا تبعیت می‌کنند اصلا مسئولیتی در برابر ترافیک ندارند. این امر سبب بی نظمی واحد ها می‌شود و این مسائل در سایر ارگان ها نیز همین‌گونه است.

حدود ۳۳ سازمان متولی ترافیک پایتخت هستند 

حمیدی درباره مشکلات قطعی برق گفت: هنگام قطع شدن برق در شب باعث تصادفات در شب می‌شود، در روز سبب ترافیک می‌شود این در حالی‌ است که مردم می‌گویند وزارت نیرو چه ربطی به تصادفات دارد؟ 

رئیس پلیس راهور پایتخت به وظیفه ۳۳ سازمان در حوزه ترافیک شهری اشاره کرد و افزود: این سازمان ها برای ترافیک و تصادفات شرح وظیفه دارند و باید تکلیف خود را روشن کنند. اگر برای خودرو های عمومی نیز که آلاینده هستند محدودیت قائل شویم‌، به کاهش آلودگی کمک می کنیم.

طرح ترافیک لازم است اما کافی نیست

او به ضرورت طرح ترافیک و طرح آلودگی هوا گفت: ضرورت طرح ترافیک برای آلودگی هوا اجتناب ناپذیر است و برای انضباط ترافیکی شهر ضرورت دارد اما کامل و کافی نیست. ما باید بتوانیم علاوه بر خودرو های شخصی برای خودرو های عمومی نیز که آلاینده هستند محدودیت قائل شویم‌.  

حمیدی شرایط اقتصادی و محدودیت را از مشکلات عدم این رسیدگی ها برشمرد و عنوان کرد: حداقل می‌توان در بازه زمانی مشخصی این مشکلات را رفع کرد و به مردم پاسخ دهیم.

تهران ۵ هزار تقاطع دارد/ تنها در ۲۰۰ نقطه پایتخت پلیس حضور دارد 

او با اشاره به موضوع موتوریار گفت: در مقطعی که کرونا شیوع پیدا کرد هم بخاطر جان همکاران و هم به علت اینکه مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود، یک ماه طرح تعلیق کردیم اما در چند روز گذشته در حال انجام این طرح هستیم.

سردار حمیدی ادامه داد: در ۴۸۰۰ تقاطع پلیس حضور ندارد و تنها در برخی نقاط حاضر هستیم.

رئیس پلیس راهور پایتخت افزود: در ۲۰۰ نقطه از شهر تهران همکاران مستقر می‌شوند اما برای شهر تهران که ۵ هزار تقاطع دارد کافی نیست و در ۴۸۰۰ تقاطع پلیس حضور ندارد.

قانون بازدارنده نیست

حمیدی با اشاره به بازخورد مردم به  طرح موتوریار گفت: خروجی طرح های موتورگیری برای مردم نارضایتی آنان را در پی داشته است و جایگزین آن موتور یار شده است. 

او افزود: در تقاطع ها موتور ها قانون را رعایت می‌کنند همچنین برای حفاظت از جان خود آن را انجام می‌دهند. در این زمینه آسیبمان کم است اما تخلفاتمان زیاد است‌. مسئله این است که قانونمان بازدارنده نیست همچنین جامعه برای برخورد با موتور سیکلت آمادگی ندارد. 

کسی که قانون را رعایت نمی‌کند خودش بیشتر از همه آسیب می‌بیند

رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به بحث فرهنگسازی ترافیکی تصریح کرد:اکنون خانواده ها باید به فرزندان آموزش دهند نه اینکه منتظر آموزش و پرورش باشند. سیستم آموزشی ما به طور کلی نقص عمده دارد که آن نقص سبب اشکالات افراد می‌شود و در ترافیک خودش را نمایان می‌سازد. افراد با تجربه باید در این امر اظهار نظر کنند.

حمیدی در پایان تصریح کرد: کسی که قانون را رعایت نمی‌کند خودش بیشتر از همه آسیب می‌بیند و فکر نکنید اگر بی قانونی کردید زرنگی کردید لذا در ابتدا خودتان قانون را رعایت کنید سپس از دیگران توقع کنید.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
برنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا