على عرب: اکنون صرفا قطعات سودآور توسط قطعهسازان داخلی به تولید میرسد

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: ساخت انجین، موتورسیکلت 125 سیسی نامی و باستا نمونهای از بومیسازی در صنعت موتورسیکلت است و اکنون صرفا قطعات سودآور توسط قطعهسازان داخلی به تولید میرسد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: ساخت انجین، موتورسیکلت 125 سیسی نامی و باستا نمونهای از بومیسازی در صنعت موتورسیکلت است و اکنون صرفا قطعات سودآور توسط قطعهسازان داخلی به تولید میرسد.
علی عرب اظهار داشت: این موضوع که موتورسیکلت در داخل کشور بومیسازی نشده، غیرقابل قبول است. شرکت نیرومحرکه بر مبنای ساخت انجین کار خود را آغاز کرد و پس از طی مراحلی، نسبت به ساخت سایر قطعات اقدام شد و بدین ترتیب نخستین موتورسیکلت 125 سی سی تحت عنوان نامی روانه بازار گردید.
وی افزود: در مرحله دیگر، موتورسیکلت باستا از نوع موتورسیکلتهای اسکوتر به بازار عرضه شد تا اینکه در سالهای آینده به دلیل دامپینگی که در بازار چین در مقابل مشتریان ایرانی اتفاق افتاد و موتورسیکلت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، تولید متوقف شد.
عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: این تصور که موتورسیکلت در ایران بومی سازی نشده، تصوری اشتباه است و دلیل آن نیازمند بررسی است. به نظر میرسد با توجه به تیراژ میلیونی موتورسیکلت در کشور چین و تیراژ چند صد هزار دستگاهی در داخل ایران، در صنعت موتورسیکلت داخلی، واردات به عنوان مبنا قرار گرفته و صرفا قطعاتی که تولید داخلی آنها سودآور است، توسط قطعهسازان داخلی به تولید میرسد.
عرب در خصوص ظرفیت تولید موتورسیکلت در داخل کشور تصریح کرد: ظریت تولید موتورسیکلت در داخل تا قبل از سال 96، حدود 600 هزار دستگاه در سال بوده که از سال 96 تاکنون، تولیدی بالغ بر 150 هزار تا 220 هزار دستگاه داشتهایم.
وی با توجه به کاهش میزان تولید در سه سال گذشته و در مقابل افزایش شمارهگذاری موتورسیکلت در سال 99 و دلایل این امر بیان کرد: در سال 98 تعدادی بالغ بر 110 هزار دستگاه موتورسیکلت به تولید رسید و این آمار در سال 99 به 220 هزار دستگاه افزایش یافت. افزایش تولید حکایت از جا افتادن قیمتها دارد و اینکه افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت موتورسیکلت گردید.
عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: از سوی دیگر موتورسیکلتهای ورودی به بازار به دلیل اینکه از سیستم سوخترسانی انژکتوری بهره میبردند و در واقع تعمیرکاران موتورسیکلت با این بخش از سیستم آشنایی نداشتند، مشتریان را نسبت به خرید موتورهای دست دوم ترغیب میکردند. اما پس از آشنایی تعمیرکاران با سیستم انژکتوری و ارتقای توانایی تعمیر این نوع موتورسیکلتها، روند تبلیغات برگشت.
عرب در پایان خاطرنشان کرد: اکنون توصیه تعمیرکاران موتورسیکلت به مشتریان، خرید موتورسیکلتهای انژکتوری به دلیل جدید بودن نسل این نوع موتورسیکلتها، آلایندگی کمتر و بهینه بودن مصرف سوخت آنها است. بنابراین افزایش تیراژ در سال 99 ناشی از حسن نظر تعمیرکاران و آشنایی خریداران با سیستم انژکتوری با موتور آلایندگی یورو 4 است.
پایان پیام/