مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

حبیب‌الله محمودان: صنعت موتورسیکلت کنونی کشور صنعتی بزک کرده است

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور خودکفایی در صنعت موتورسیکلت کشور را منوط به بومی سازی انجین و قوای محرکه در این صنعت دانست.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل خبر خودرو، نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور خودکفایی در صنعت موتورسیکلت کشور را منوط به بومی سازی انجین و قوای محرکه در این صنعت دانست.

حبیب الله محمودان در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو ضمن تاکید بر بومی سازی انجین در صنعت موتورسیکلت کشور بیان کرد: واردات انجین یا قوای محرکه فرصت خودکفایی را از صنعت موتورسیکلت کشور گرفته و تا زمانی که اقدام به واردات انجین از چین می کنیم داخلی سازی موتورسیکلت های به روز و لاکچری در کشور امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تولید انجین فرآیند پیچیده ای نیست و امکان بومی سازی آن در کشور وجود دارد، افزود: علیرغم اینکه دو شرکت در شهرهای قم و مشهد مجوز تولید انجین در کشور را گرفتند اما ساخت آن را مشروط بر ممنوعیت واردات انجین و افزایش حقوق گمرکی می دانند و متاسفانه وزارت صمت دولت قبل نیز نتوانست در این زمینه سیاست گذاری و این شرکت ها را مکلف به تولید انجین در بازه زمانی خاص کند. البته وزارت صمت هم باید با افزایش حقوق گمرکی و گذاشتن شروطی مانند رعایت استانداردها در چهارچوب قانون از این شرکت ها حمایت کند تا تولید انجین در کشور صرفه اقتصادی داشته باشد.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور اذعان داشت: کشورهایی که به خودکفایی در صنعت موتورسیکلت رسیدند در گام اول اقدام به داخلی سازی انجین در کشور خود کردند و صنعت موتورسیکلت کشور ما نیز اگر موفق به تولید انجین نشود محکوم به شکست است و تا ابد تحت سلطه چینی ها خواهد بود.

محمودان با اشاره به اینکه موتورسیکلت هایی مانند هوندا کلیک در میان کشورهای منطقه و همسایه تنها در ایران متقاضی و فروش دارد، ادامه داد: در حال حاضر موتورسیکلت های لاکچری در کشور ما طراحی چین است در حالی که شرکت های دانش بنیان و بخش های فنی و مهندسی در کشور ما به راحتی قادر به طراحی موتورسیکلت هستند همان طور که در طراحی موتورسیکلت های برقی به خوبی پیش رفتند با این تفاوت که چون موتورسیکلت های برقی قوای محرکه ندارند طراحی آنها امکان پذیر بوده اما در مورد موتورسیکلت های بنزینی تا زمانی که در تولید انجین خودکفا نشویم امکان طراحی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه توان تولید در صنعت موتورسیکلت ایران منحصر به ساخت بدنه و قطعات ظاهری موتورسیکلت شده است، گفت: متاسفانه این صنعت به واردات قوای محرکه عادت کرده در حالی که با بومی سازی آن می توانیم حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم و به جهشی بزرگ در این صنعت دست پیدا کنیم. حتی می توانیم مدل موتورسیکلت های چینی را فیس لیفت کرده و با بازاریابی و بازار سازی آنها را به فروش برسانیم.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور اظهار داشت: شرکت هایی که 5 سال پیش مجوز ساخت انجین در کشور را گرفتند اما تا کنون تولید نکردند باید مورد بازخواست وزارت صمت قرار بگیرند و از طرف دیگر وزارت صمت نیز باید در جهت حفظ منافع کشور با این شرکت ها همسو شود تا از فرصت سوزی در صنعت موتورسیکلت کشور جلوگیری کند. همچنین می توان به شرکت هایی که در راستای منافع ملی قدم بر می دارند این امتیاز را داد که از بازار موتورسیکلت های لاکچری سود ببرند

محمودان توجه به جغرافیای مصرف را از دیگر موضوعات مهم در تولید موتورسیکلت برشمرد و بیان کرد: موتورسیکلت هایی مانند کلیک که مدل اسکوتری هستند در مناطق کوهستانی قابلیت استفاده ندارند. در حال حاضر علاوه بر پلاک گذاری 100 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور ،یک میلیون دستگاه موتورسیکلت دست دوم در شهرهای درجه سه خرید و فروش شده است که نشان می دهد هر مدل موتورسیکلتی بسته به نوع جغرافیایی شهری قابلیت استفاده دارد.

نایب رییس هیأت مدیره سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت کشور در پایان خاطرنشان کرد: صنعت موتورسیکلت کنونی کشور صنعتی بزک کرده است که ریشه و اساس ندارد لذا از وزیر صمت جدید و معاونین ایشان انتظار داریم با عارضه یابی در این صنعت تولید کنندگان را تشویق به ساخت انجین و قوای محرکه در کشور کنند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا