مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفى نسخه‌ تولید محدود یاماها YZF-R1

به گزارش موتورسيكلت نيوز، سال ۲۰۱۹ برای یاماها معنی خاصی دارد چون بیست سال از تولید YZF-R1، پرطرفدارترین سوپربایک این شرکت می‌گذرد. به همین مناسبت یاماها نسخه‌ای مخصوص بیستمین سالگرد را از YZF-R1 معرفی کرده است که علاوه بر بدنه‌ی فیبر کربنی سایر بخش‌های آن نیز ارتقاء پیدا کرده‌اند. این مدل مخصوص توسط اعضای تیم مسابقه‌ای یاماها به تولید خواهد رسید و تنها ۲۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد.

باور این مساله که ۲۰ سال از معرفی اولین نسل R1 می‌گذرد کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. در این سال‌ها R1 تبدیل به یک نماد برای سوپربایک‌ها شده است و حتی کسانی که خیلی اهل موتورسیکلت نیستن نیز نام این موتورسیکلت را شنیده‌اند؛ از این رو یاماها تصمیم گرفته برای بزرگداشت این نام مدلی تولید محدود و ویژه را در اختیار تعداد کمی از هواداران خوش شانس خود قرار دهد.

مدل بیستمین سالگرد YZF-R1 مشخصاتی نزدیک به مدل مسابقه‌ای یاماها دارد و و بدنه‌ی آن شامل باک بنزین، گلگیرها و ورودی‌های هوا نیز از فیبر کربن ساخته شده‌اند. از دیگر مشخصات این مدل باید به درب باک بنزین بدون کلید و صندلی مشابه با مدل‌های مسابقه‌ای اشاره کرد. جالب است که مجموعه‌ی نشان دهنده‌های این مدل دقیقا مشابه با مدلی هستند که یاماها در مسابقات استقامتی از آن استفاده می‌کند.

بخش‌های دیگری نظیر رادیاتور، فرمان و پدال تعویض دنده نیز همگی مانند موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای مخصوص پیست هستند. حتی زنجیر و چرخ‌دنده‌های موتورسیکلت بیستمین سالگرد YZF-R1 نیز ویژه است و وزن کمی دارند.

در بخش سیستم تعلیق YZF-R1 از کمک فنرهای مسابقه‌ای ساخت Ohlins، ضربه‌گیر فرمان TTX36 و دوشاخه‌های FGRT219 مسابقه‌ای استفاده شده است. همچنین بخش «Yamaha Racing Experience» شرکت تنظیمات مخصوص مشتری را روی این موتورسیکلت پیاده می‌کند.

سیستم اگزوز نسخه‌‌ی بیستمین سالگرد YZF-R1 ساخت شرکت صاحب‌نام Akrapovic و به‌طور کامل از تیتانیوم ساخته شده است. برای متوقف کردن این نسخه‌ی ویژه‌ی R1 هم از سیستم ترمز ساخت برمبو با کالیپرهای مسابقه‌ای GP-4-RX، لنت‌های Z04، دیسک‌های ترمز ۳۲۰ میلیمتری T-Drive و سیلندر ترمزهای کورسا کورتا 19RCS استفاده می‌شود. سیستم ترمز و کلاچ این موتورسیکلت همگی قابلیت شخصی‌سازی و تنظیم دارند.

تایرهای مورد استفاده در نسخه‌ی ویژه‌ی YZF-R1 ساخت بریجستون و از مدل بدون آج V02 هستند. در بخش فنی این موتورسیکلت متاسفانه یاماها به چیزی اشاره نکرده است؛ اما گفته شده که شمع‌ها، واحد کنترل الکترونیکی موتور (ECU) و (CCU) و کابل‌های این مدل همگی از نوع مسابقه‌ای هستند، ضمن اینکه یاماها در صورت تمایل مشتریان این مدل، برایشان تست داینو را نیز انجام می‌دهد. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم از این مدل تنها به تعداد ۲۰ دستگاه به تولید خواهد رسید و هر یک از آن‌ها با قیمت ۴۴ هزار و ۹۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

نويسنده: على محمدى

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا