مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

راه‌اندازی سامانه جدید اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ضمن اشاره به طرح‌هایی که به رونق صنعت اسقاط خودرو در سال جاری و آتی می‌انجامد، از راه‌اندازی سامانه جدید اسقاط موتورسیکلت از ابتدای هفته جاری خبر داد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبر خودرو، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ضمن اشاره به طرح‌هایی که به رونق صنعت اسقاط خودرو در سال جاری و آتی می‌انجامد، از راه‌اندازی سامانه جدید اسقاط موتورسیکلت از ابتدای هفته جاری خبر داد.

محمود مشهدی شریف ضمن اشاره به سه راهکار جدی برای رونق صنعت اسقاط خودرو اظهار داشت: واردات خودرو با ارز صادراتی و همچنین با ارز بدون منشاء داخلی که تحت عنوان طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسیده، یکی از راهکارهایی است که به دلیل نیازمندی آن به صدور گواهی اسقاط به رونق مراکز اسقاط می‌انجامد.

وی افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون صنایع، خودروسازان به منظور شماره‌گذاری خودروهای داخلی، به استفاده 20 تا 25 درصدی از گواهی‌های اسقاط ملزم خواهند شد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده همچنین از اعلام موافقت بورس انرژی نسبت به عرضه و خرید و فروش گواهی اسقاط به عنوان اوراق بهادار در بورس انرژی خبر داد و گفت: طی جلسه‌ای با اعضای کمیسیون صنایع، کارشناس بورس و آقای نبویان ریاست بورس انرژی، گواهی اسقاط به عنوان اوراق بهادار پذیرفته شد و از آنجایی که اسقاط هر خودروی فرسوده، به طور تقریبی موجب کاهش مصرف سوخت به میزان نصف خواهد بود، بر همین اساس ورود گواهی اسقاط به بورس انرژی با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت مقرر گردید. بدین ترتیب این طرح‌ها موجب رونق بورس انرژی همچنین رونق خودروسازی داخلی و واردات خودروهای خارجی خواهد شد.

مشهدی شریف همچنین از تولیدکنندگان موتورسیکلت‌ به عنوان محل جدی مصرف گواهی اسقاط در 18 ماه گذشته یاد کرد و افزود: واردات کامیون‌های سه سال کارکرده نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که بر اساس آن، به ازای هر کامیون وارداتی، یک کامیون فرسوده از رده خارج می‌شود که توناژ آن می‌تواند تا سه تن کمتر باشد، بدین معنا که در صورت ورود کشنده‌ای معادل 44 تن، امکان اسقاط کشنده‌ای با 41 تن وجود دارد.

وی ادامه داد: کامیون‌های اسقاطی که امکان ورود به این طرح را دارند، کامیون‌های سبک، سنگین و کشنده از 10 تا 199 تن را شامل می‌شوند تا مجوزی برای واردات کامیون‌های سه سال کارکرد محسوب شوند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده بیان کرد: بر اساس این طرح‌، 10 هزار کامیون سه سال کارکرد وارد کشور خواهد شد و از سوی دیگر امیدواریم شاهد رونق تولید کامیون‌های ساخت داخل باشیم که در صورت وقوع، محل مصرف جدیدی برای گواهی ایجاد خواهد شد.

مشهدی شریف افزود: بنابراین در سه تا چهار ماه پایانی سال جاری، شاهد رونق اسقاط خودروهای فرسوده خواهیم بود، ضمن اینکه واردات خودرو در سال 1401 بر اساس طرح ساماندهی، از مهم‌ترین طرح‌های موثر بر رونق صنعت اسقاط است.

وی همچنین یادآور شد: علی‌رغم اینکه بیش از 4 تا 5 هزار دستگاه موتورسیکلت‌های فرسوده تا یک ماه گذشته از رده خارج شدند اما حتی یک گواهی اسقاط صادر نشده بود که خوشبختانه با ورود ریاست جدید ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور این مهم نیز انجام شد و در حال حاضر گواهی اسقاط موتورسیکلت به صورت محدود وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در پایان از رونمایی سامانه جدید اسقاط موتورسیکلت خبر داد و خاطرنشان کرد: آغاز به کار این سامانه به صورت آزمایشی از روز شنبه 20 شهریور ماه سال جاری خواهد بود تا ضمن رفع مشکلات احتمالی، اجرای آن به شکل سراسری آغاز شود.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبر خودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا