مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رشد صنعت موتورسیکلت ترکیه در شش ماه اول سال 2021

بازار موتورسیکلت‌های ترکیه سرعت فوق‌العاده خود را در سال 2021 حفظ کرده است. در شش ماه اول این سال، مجموع فروش دوچرخ‌ها 110.499 دستگاه بوده است که این مقدار در مقایسه با سال 2020 به میزان مثبت 27.4 درصد و در مقایسه با سال 2019 به میزان  39.3 درصد رشد داشته است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، بدون شک سال 2021 با دومین رکورد تاریخ بسته می‌شود. هوندا با فروش سرسام آوری (+112%) پیشتاز بازار است، پس از آن کوبا با رشد (+13%) درصدی، موندیال (-10.1%) و RKS با رشد (+63.1%) و سپس آرورا (+52.8%) قرار دارند.

صنعت موتورسیکلت ترکیه در سال 2020

در سال2020، بازار دوچرخ‌ها 32 درصد رشد کرد و برای دومین بار به بالاترین جایگاه در تاریخ رسید. پس از دو سال کاهش متوسط، می‌توان گفت که بازار داخلی دوچرخ‌ها در سال 2020 در برابر کووید 19، بیش از حد مقاوم بود و بهترین سطح فروش را در این دهه به دست آورد و دوباره به بالاترین جایگاه در تاریخ صنعت جهان رسید.

رشد تولید ناخالص داخلی باعث افزایش تولید وسایل‌نقلیه سبک در ترکیه شده است و شیوع کووید 19 شرایطی را برای تقاضای شدید مصرف‌کنندگان متمرکز بر صنعت دوچرخ‌ها ایجاد کرده است. این موضوع به‌واسطه دولت و با حضور قوی تولیدکنندگان داخلی ارتقاء یافت. بنابراین، در طول سال میزان درخواست‎‌ها افزایش یافته و بیش از 200 هزار دستگاه موتورسیکلت جدید فروخته شد و بدین ترتیب برای دومین بار در تاریخ، با 204.859 فروش، این صنعت با افزایش 32.5 درصدی نسبت به سال قبل (2019)، به یکی از بالاترین جایگاه ها در سطح جهانی رسید.

البته گزارش‌های منتشر‌شده گویای اخبار مثبت تولید‎کنندگان است. گزارش‌ها ناشی از آن است که شرکت‌های برتر ترکیه علی‌الخصوص شرکت(Mondial)  با 31.570 دستگاه فروش یعنی (+56.9%) جلوتر از دیگر شرکت‌های محلی در صدر بازار قرار داشت. کوبا (KUBA) با رکورد 26.995 فروش یعنی (+33.8%) در جایگاه دوم بود و هر دو شرکت موندیال و کوبا توانستند از هوندا که با 26.470 دستگاه فروش یعنی (+9.3%) در سومین جایگاه قرار داشت پیشی بگیرند. با این حال، سریع‌ترین برند در حال رشد (RSK) بود که با 20.208 دستگاه فروش یعنی (+144%) در چهارمین جایگاه قرار داشت.

 موندیال که در مساحت 43.700 متر مربع درشهر نازیلی استان آیدین ترکیه تأسیس شده است، فعالیت‌های تجاری خود را در صنعت موتورسیکلت در سال 2004 تحت عنوان Uğur Motorlu Araçlar با ظرفیت تولید سالانه موتورسیکلت 192 هزار دستگاه آغاز کرد. دیگر تولیدکنندگان در بین سال‌های 2005 تا 2015 و بعد از آن هوندا بین سال‌های 2015 تا 2019 پیشرو در فروش این صنعت در کشور بوده‌اند.

کوبا موتور در سال 2004 تأسیس شد و با مساحت 35 هزار متر مربع با ظرفیت تولید سالانه 120 هزار دستگاه در غازیان تپه در جنوب شرقی ترکیه مستقر است.

نگاهی به تاریخچه صنعت موتورسیکلت ترکیه

میزان عرضه موتورسیکلت در این قرن با 53 هزار دستگاه فروش در سال 2000 آغاز شد و این میزان بسیار پایین‌تر از سطح رکورد 94 هزار دستگاهی که در سال 1997 بود قرار داشت و در سال‌های بعد با بحرانی شدیدی همراه بود و فروش آن در کمترین رکورد تنها 16 هزار دستگاه در سال 2002 بود.

سپس بحران به پایان رسید و بازار مسیر پرشتابی را طی کرد و با فروش نزدیک به 92 هزار دستگاه در سال 2004 و پس از آن، با 174 هزار دستگاه در سال 2005 و با 390 هزار دستگاه در سال 2006 به رکورد خوبی دست یافت و در سال‌های 2007 و 2008 فروش 192 هزار دستگاه رسید.

پس از آن با سقوطی شدیدی به 134 هزار دستگاه در 2010 رسید و با فروش 199 هزار دستگاه بهبود سریع در سال 2011 رخ داد. از آن زمان به بعد روند کاهشی تدریجی را دنبال کرد و در سال 2016 با فروش 143.677 دستگاه در سطح پایین‌تری قرار گرفت. به‌دنبال کاهش تعرفه اجباری بیمه ترافیک و کاهش مالیات میزان فروش در سال 2017 بهبود یافت و سال را با فروش 157.755 دستگاه به پایان رساند. همچنین بین سال‌های 2018 و 2019 بازار ثابت بود.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
سمیه آموت‌سر
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا