دکتر محمدرضا دنیازاد: کارایی و عمر مفید فعالیت موتورسوار بعد از تصادف کاهش پیدا میکند/ فرزانه مهدیزاده: ۶۰ درصد از آمار فوتیهای موتورسیکلت در سنین ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند

پزشک ارتوپد گفت: در تصادفات مربوط به موتورسیکلت در کم خسارتترین حالت، با کاهش کارایی و عمر مفید فعالیت موتورسوار مواجه هستیم.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمدرضا دنیازاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره خطر استفاده نکردن از کلاه ایمنی در موتورسواری افزود: متاسفانه موتورسواران سهم عمدهای در تصادفات دارند و اگر کلاه ایمنی به سر داشته باشند؛ وقتی تصادف رخ میدهد در بدترین حالت آسیب اندامها از جمله اندام فوقانی؛ تحتانی و لگن را به دنبال دارد.
وی گفت: اما اگر کلاه کاسکت نداشته باشند فاجعه رخ میدهد و موتورسوار از ناحیه گردن و نخاع آسیب میبیند و خونریزیهای مغزی و شکستگیهای مختلف رخ میدهد.
دکتر دنیازاد افزود: بجز استفاده از کلاه ایمنی؛ بحث سرعت مجاز هم در موتورسواران اهمیت بسزایی دارد و اگر سرعت غیر مجاز باشد میتواند در تصادفات موتورسواران را دچار آسیبهای بسیار جدی کند.
وی گفت: در همه این اتفاقات انواع شکستگیها به ویژه در ناحیه لگن رخ میدهد که میتواند در مواردی حتی کشنده هم باشد و اگر شکستگی ران در دو سمت باشد متاسفانه باعث مرگ خواهد شد.

دکتر دنیازاد افزود: متاسفانه در تصادفات مربوط به موتورسیکلت در کم خسارتترین حالت هم با کاهش کارایی فرد مواجه هستیم و به طور کلی مدت عمر مفیدی که یک موتور سوار میتواند برای جامعه داشته باشد بعد از تصادف از بین میرود.
وی گفت: توصیه میکنیم که موتورسواران حتما از کلاه ایمنی استفاده و با سرعت مناسب حرکت و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا آسیب کمتری ببینند.
دکتر دنیازاد افزود: وقتی یک موتور سوار تصادف میکند در کوتاه مدت از ناحیه سر آسیب میبیند؛ انواع خونریزیها و شکستگیهای جمجمه؛ فک و صورت رخ میدهد. این افراد خیلی کوتاه مدت بستری میشوند، اما کل داستان همان ۵ یا ۱۰ روز مدت بستری نیست.
وی گفت: پیامدهای این تصادفات حداقل برای چندین سال با این افراد همراه است، خونریزیها در هر نقطهای از مغز باعث کاهش کارایی حسی و حرکتی و شناختی در فرد آسیب دیده میشود.
دکتر دنیازاد افزود: انواع شکستگی در فک و صورت به جز بحث زیبایی میتواند تاثیر منفی به دنبال داشته باشد و در تصادف موتورسیکلت آسیب گردنی در تصادفات خیلی شایع است. چون کلاه ایمنی فقط سر را پوشش میدهد و گردن و ستون فقرات را حفظ نمیکند.
وی گفت: آسیب فقرات گردنی اگر از حدی بیشتر باشد، باعث فلج چهار اندام میشود و اگر از حدی کمتر باشد فلج حداقل ۲ اندام تحتانی را به دنبال دارد و داستان فلج شدن بسیار طولانی است و بازتوانیهای پرهزینه دارد.
دکتر دنیازاد افزود: از موتورسواران درخواست میکنم برای حفظ ایمنی حتما از کلاه استفاده کنند و با سرعت مطمئن حرکت کند و به رعایت قوانین توجه داشته باشند.

خانم فرزانه مهدی زاده مدیر کل امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی نیز گفت: ۵۰ درصد از این افراد به علت ضربه به سر فوت کرده اند که نشان دهنده رعایت نکردن قوانین و استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.
مهدی زاده افزود: ۶۰ درصد از این آمار افرادی هستند که در سنین ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند و این نشان میدهد که جوانان و نوجوانان آمار بیشتری در این تصادفات دارند. حدود ۵۰ درصد تلفات هم مربوط به جادههای بین شهری است که امیدواریم با رعایت قوانین از این آمارها کاسته شود.
مهدی زاده افزود: آمار تلفات تصادفات مربوط به موتورسیکلت و ضربه به سر موتورسوار رقم بسیار بالایی است و از هر دو نفر موتورسوار که به علت رعایت نکردن قوانین فوت میکنند یک نفر به علت ضربه به سر جان میدهد.
وی گفت: دیدن اجسادی که به خاطر رعایت نکردن ایمنی در رانندگی موتورسیکلت به سازمان ارجاع میشوند، بسیار ناراحت کننده است به ویژه درباره کسانی که در سنین پایینتر قرار دارند.
مدیرکل امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی افزود: مادامی که استفاده معقولی از این وسیله نقلیه شود و قوانین به صورت همه جانبه رعایت شوند چه برای حمل بار و چه برای نوع رانندگی؛ آمار تلفات هم کاهش خواهد یافت.
وی گفت: در کوتاه مدت قوانین میتواند کمک کننده باشد، اما فرهنگ سازی کار بسیار درستی است، ولی نتیجه آن در دراز مدت مشخص خواهد شد و همه بدانند که اتفاق همیشه برای همسایه نیست، به سلامت خود فکر کنیم.
پایان پیام/