مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بلند شدن صدای ناقوس مرگ بین موتور‌سواران همزمان با کرونا

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: عامل اصلی فوت حدود ۶۰ درصد موتورسیکلت سواران به دلایلی از جمله نداشتن کلاه ایمنی است که با وجود کرونا می‌توان گفت ناقوس مرگ همزمان با کرونا بین موتور‌سواران نیز به صدا در آمده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، سید محسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه آلودگی هوا معضل تمام فصول سال شده  و در کلانشهرها هزینه‌های سنگین و حتی جبران‌ناپذیری به همراه دارد، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، منابع تولیدکننده آلودگی در شهرها عموما بخش حمل‌ونقل شهری، صنایع شهری و بخش‌های خانگی و تجاری هستند و در حال حاضر حدود 75 تا 80 درصد از تولید آلاینده‌های هوا در شهرها به‌ ویژه کلان‌شهرها چه در ایران و چه در جهان، مربوط به بخش حمل‌ و‌ نقل شهری است.

وی ادامه داد: در واقع تراکم خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها که بسیار زیاد و در عین حال ناکارآ هستند، منابع اصلی تولید آلودگی در کلانشهرها به حساب می‌آیند با توجه به اپیدمی موجود در دنیا و در ایران، شهروندان ناگزیرند برای کارهای ضروری از وسایط نقلیه شخصی برای تردد در شهر استفاده کنند و انباشتگی و تردد بیش از حد خودروهای شخصی آلودگی هوای کلانشهرها را تشدید می‌کند البته نباید از نقش بخش صنایع در تشدید این آلایندگی‌ها نیز غافل شد؛ صنایعی که به شکل متراکم و عموماً در اطراف شهرهای بزرگ، مستقر هستند.  

طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه در مورد حمل و نقل شهری به سه عامل مهم در آلایندگی این بخش می‌توان اشاره کرد، گفت:  تراکم وسایل نقلیه، مصرف ناکارآی سوخت وسایل نقلیه و نیز کیفیت سوخت مصرفی؛ سه عامل مهم در تشدید آلودگی است؛ چنانچه آمار درصد سفرهای درون‌شهری با مترو، اتوبوس، تاکسی، دوچرخه و خودروی شخصی را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که افزایش مصرف سوخت در خودروها، تردد خودروها و تحرک آلاینده با وسایط آلاینده‌ساز میزان آلایندگی کلانشهرها به ویژه تهران را افزایش داده است. 

این مدرس دانشگاه تهران افزود: علاوه‌ بر آلایندگی خودروها، مسائل محیطی (شامل کاهش نزولات جوی و نوزیدن باد موافق) یکی دیگر از عوامل مهم در تغییر اقلیم و انباشت آلودگی در تهران است؛ براساس گزارش‌های موجود حدود 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و بیش از 90 درصد موتورسیکلت‌های پایتخت از نوع کاربراتوری است، بنابراین می‌توان گفت که مهمترین عامل آلایندگی شهر تهران به ویژه در منطقه 12 تردد موتورسیکلت‌هایی است که قریب به 80 درصد از آنها فاقد معاینه فنی بوده و آلایندگی بالایی دارند.  

وی خاطرنشان کرد: قابل توجه است که یک خودروی معمولی با رانندگی استاندارد، طبق استاندارد یورو 2 حداکثر مجاز به تولید 2.7 گرم آلایندگی CO،  HC  و  NOx  در هر کیلومتر و طبق استاندارد یورو 4 حداکثر مجاز به تولید 18. 1 گرم آلایندگی  CO ،THC و NOx  در هر کیلومتر است؛ درحالی‌که خودروهای کنونی در کشور به‌دلیل فرسودگی یا عدم تنظیم موتور و سوخت ناکامل، به‌طور متوسط بین‏ 50 تا 100 گرم در هر کیلومتر آلودگی منتشر می‏‌کنند یعنی چیزی در حدود 25 تا 50 برابر حد استاندارد.  

طباطبایی مزدآبادی با تاکید بر اینکه در مورد کیفیت سوخت مصرفی وسایل نقلیه باید گفت که یکی از عوامل مهم و موثر در کاهش انتشار آلاینده‌های خروجی از خودروها، کیفیت سوخت مورد استفاده در آنهاست، تصریح کرد: سوخت باکیفیت، گوگرد و بنزن کمتری دارد و از عدد اکتان بالاتری(درجه بهسوزی یا آرام‌سوزی) برخوردار است و آلایندگی کمتری در نتیجه احتراق ایجاد می‌کند و این در حالیست که هنوز به‌طور کامل دغدغه فروش سوخت بی‌کیفیت در جایگاه‌های سوخت، و همچنین در بخش سیاست‌گذاری سوخت و انرژی کشور رفع نشده است.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران یادآور شد: در کلان‌شهرها بسیاری از افراد برای گریز از ترافیک و اتلاف وقت به ویژه پس از اپیدمی کرونا به استفاده از موتورسیکلت شخصی یا مسافربری متوسل شده‌اند همچنین مشاغل بسیاری برای حمل بار یا به عنوان پیک، از موتور سیکلت استفاده می‌کنند؛ بنا بر اطلاعات بدست آمده، در سال گذشته موتورسیکلت‌سوارها با افزایش 8 درصدی، متاسفانه 44 درصد سهم تصادفات را به خود اختصاص دادند.

طباطبایی مزدآبادی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های پلیس راهور در سال 99 نسبت به سال 85 تعداد موتورسیکلت‌ها، 260 درصد افزایش داشته است و بر همین اساس 23.5 درصد تعداد فوت‌شدگان بر اثر تصادف نیز مربوط به موتورسیکلت‌سواران بوده است؛ متاسفانه با وجود آموزش‌ و تبلیغات متعدد رسانه‌ای هنوز هم، عامل اصلی فوت حدود 60 درصد موتورسیکلت سواران به دلایلی از جمله نداشتن کلاه ایمنی است که با وجود کرونا می‌توان گفت ناقوس مرگ همزمان با کرونا بین موتور‌سواران نیز به صدا در آمده است. 

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
تسنیم
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا