مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی گزارشی با عنوان «مروری بر تصادفات موتورسواران و نحوه رانندگی ایمن» که در 87 صفحه توسط پژوهشکده بیمه منتشر شد

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از پژوهشکده بیمه، آمار بالای تصادفات موتورسواران و کم بودن ضریب نفوذ بیمه بین آن‌ها لزوم انجام تحقیقی در خصوص تحلیل تصادفات موتورسواران را مشخص نموده است. در این گزارش، آمار مربوط به خصوصیات موتور سیکلت‌ها و موتورسواران از سامانه‌­های آماری مربوط به اعطای گواهینامه موتورسیکلت و سامانه‌های مربوط به شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها برداشت شده است. آمار مربوط به تصادفات موتورسواران نیز با مراجعه به آمار موجود در سامانه­ ثبت تصادفات رانندگی برداشت گردیده است. این آمار شامل کلیه اطلاعاتی است که در فرم کام تصادفات ذکر می­‌شود.

 اطلاعاتی از قبیل علت تامه تصادف، وسایل‌نقلیه درگیر در تصادف، محل برخورد، وضعیت جوی، وضعیت روسازی و بسیاری موارد دیگر که در فرم کام ذکر شده است. با بررسی آمار مربوط به خصوصیات موتورسواران و آمار مربوط به تصادفات آن‌ها تحلیل‌های لازم در مورد تاثیرات خصوصیات موتورسواران بر تصادفات آن‌ها و تاثیرات خصوصیات موتور بر تصادفات آن‌ها ارائه گردیده است. 

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که:
– اکثر تصادفات در استان‌های پرجمعیت به ترتیب تهران، اصفهان و خراسان رخ داده است.
– استان قم با اختلاف نسبت به دیگر استان‌ها خطرناک‌ترین وضعیت را از لحاظ موتور سواران دارد.
– هر چند اکثر تصادفات ناشی از بی‌احتیاطی موتورسواران است، ولی درصد قابل توجهی از آن‌ها نیز ناشی از نقض عمدی قوانین است.
– پیشنهاد می‌گردد حق بیمه با توجه به سن موتورسواران تعیین گردد و موتورسوارانی که در سن 23 تا 28 سال قرار دارند، حق بیمه بیشتری بپردازند.
– موتورسوارانی که به تازگی گواهینامه گرفته‌اند بیشتر دچار تصادف می‌شوند بنابراین می‌توان حق بیمه بیشتری برای آن‌ها تعیین نمود.
– در مواردی که موتورسوار مقصر بوده است، موتورسوار مرتکب تخلفی شده که آن تخلف منجر به تصادف شده است. اکثر این تخلفات مربوط به عدم رعایت حق تقدم و سرعت غیر مجاز می‌باشد. با فرهنگ‌سازی برای تشویق موتورسواران به رعایت این دو مورد می‌توان از اکثر تصادفات جلوگیری کرد.
– موانع دید تاثیر اندکی بر تصادفات موتورسواران دارند. ولی در مواردی به‌دلیل انتخاب نادرست درختان و بوته‌ها در معابر شهری، این بوته‌ها باعث ایجاد مانع دید می­‌شوند که می­‌توان با هماهنگی شهرداری نسبت به رفع این موانع دید اقدام کرد.
– اکثر تصادفات در راه‌های درون شهری رخ داده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که با هماهنگی پلیس و شهرداری‌ها اقدامات ایمنی در راه‌های شهری توسعه یابد.
– اکثر تصادفات در راه‌های اصلی رخ داده است. پیشنهاد می‌شود با هماهنگی پلیس و شهرداری‌ها، اقدامات ایمنی در این راه‌ها افزایش یابد.
– هر چند نقص راه در درصد اندکی از تصادفات موتورسواران مؤثر بوده است، ولی نقص علائم افقی و عمودی و کم عرض بودن معبر از مواردی است که شهرداری‌ها در آن مسؤل هستند و می‌­توان پرداخت خسارت را از آن‌ها پیگیری نمود.

برای دریافت فایل PDF اینجا را کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

چرا موتورسیکلت‌ها بدون بیمه‌نامه شخص ثالث شماره‌گذاری می‌شوند؟

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا