مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

میکرو موبیلیتی‌ها در یک چارچوب نظارتی دقیق‌تر طراحی و استفاده شوند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM) در راستای وظایف و اخلاق حرفه‌ای خود پیشنهادهایی را به شرح زير بیان کرد:

میکرو موبيلیتی یا به عبارتی «وسیله‌نقلیه الکتریکی سبک شخصی» به‌عنوان گزینه حمل‌و‌نقل شخصی برای شهروندان اروپایی به سرعت در حال رشد است.

از آنجا که امروزه اکثر سفرهای انجام شده در مراکز شهری مسافتی کمتر از 8 کیلومتر را شامل می‌شود، به نظر می‌رسد که محصولات “Micromobility” نیز می‌توانند به‌طور موثر به تلاش برای کاهش ازدحام کمک کنند.

همان‌طور که کمیسیون اروپا طی کنفرانسی با موضوع میکرو موبیلیتی در لیوبلیانا در 14 اکتبر 2019 اظهار داشت، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا معتقد است که وسایل‌نقلیه میکرو موبیلیتی و همچنین سایر وسایل‌نقلیه باید در یک چارچوب نظارتی فعالیت کنند که مشخص کند کجا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، با چه سرعتی، بعد از چه آموزشی و از چه سنی استفاده شود و مطابق با کدام قوانین ایمنی باید طراحی گردد.

انجمن از زمان تأسیس خود در تعیین سیاست ایمنی راه، نقش داشته است. زیرا، اعضای آن دائماً در جهت افزایش ایمنی وسایل‌نقلیه و استفاده از آن‌ها تلاش می‌کنند.

در حالی که تولیدکنندگان میکرو موبیلیتی، ارائه‌دهندگان خدمات یا کاربران را نمایندگی نمی‌کند، انجمن می‌خواهد بدین‌وسیله موقعیت خود را در این مورد برای کمک به ایجاد یک محیط امن برای همه در جاده‌های اروپا ارائه دهد.

تعریف واژگان

همانند هر گرایش و محصول جدید، طبیعی است که اصطلاحات جدید بسیاری شکوفا ‌شوند که این موضوع ممکن است منجر به سردرگمی شود. ازاین‌رو، برای جلوگیری از سوءتفاهم، موارد زیر قصد دارد مفاهیم و اصطلاحات اصلی را روشن کند:

محصولات میکرو موبیلیتی: اصطلاح عمومی شامل هر محصولی است که برای حمل‌ونقل افراد یا کالاهای شخصی یا غیرخودکار در نظر گرفته می‌شود و در حال حاضر تحت مقررات تصویب نوع (EU) 168/2013 نیست یا نه دوچرخه است و نه EPAC.

PLEV (وسیله‌نقلیه الکتریکی سبک شخصی): وسایل‌نقلیه الکتریکی سبک، تحت پوشش استاندارد جدید CEN EN 17128، مشمول مقررات تصویب نوع (EU) 168/2013 نمی‌شوند و نه دوچرخه هستند و نه EPAC.

PMD (اسباب تحرک شخصی): گسترده‌ترین طیف محصولات را شامل می شود. از جمله EPACها و چرخ‌های تأیید شده و طبقه بندی شده به عنوان L1eA. این اصطلاح در متن فرآیند تعریف سیاست که توسط کمیسیون اروپا در سال 2019 آغاز شده است، استفاده می شود.

ACEM بر لزوم بررسی چارچوب‌های نظارتی قابل استفاده در PLEV تأکید می‌کند تا بهترین راه‌حل ممکن برای تنظیم، به‌عنوان اولین قدم طراحی و استفاده از PLEV دقیق یافت شود.

موضوعات مربوط به طبقه‌بندی L1e، اصطلاحاً «EPACها» و «موپدهای سنتی» باید تحت بحث جداگانه در سطح DG GROW باقی بمانند.

در زیر طیف گسترده ای از وسایل نقلیه‌ای که به‌عنوان وسیله تحرک شخصی توسط شهروندان اروپایی استفاده می‌شود را می‌بینید. این وسایل‌نقلیه سودمند طراحی شده برای حمل‌ونقل کالا نیست.

برای درک بهتر به این عکس توجه کنید

اول ایمنی: الزامات طراحی

امروزه طیف گسترده‌ای از محصولات میکرو موبیلیتی در بازار وجود دارد:

mono-wheels
kick scooters
e-kick scooters
hover boards

این وسایل‌نقلیه فقط اسباب‌بازی نیستند بلکه وسیله حمل‌ونقل واقعی هستند که در جاده‌های اروپا، خطوط دوچرخه و حتی در پیاده‌روها استفاده می‌شوند. بیشتر و بیشتر اینها به موتور الکتریکی مجهز می‌شوند.

انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا معتقد است كه حداقل مجموعه‌ای از الزامات طراحی باید برای تولیدكنندگان PLEV كه مایلند محصولات خود را برای استفاده در اتحادیه اروپا به بازار عرضه كنند، اعمال شود.

چنین قوانینی باید به‌ویژه شامل الزامات قانونی معقول (که قبلاً برای انواع دیگر محصولات تحرک وجود داشته است) در مورد موضوعات خاص، از جمله موارد زیر باشد:

• ایمنی ساخت‌وساز (یکپارچگی ساختاری و الزامات عمومی برای استفاده ایمن)
• ایمنی برق (به‌ویژه مربوط به باتری)
• حداکثر سرعت (حالت پیاده، حداکثر سرعت)
• حداکثر توان
• نسبت قدرت به جرم
• حداکثر گشتاور (اندازه‌گیری)
• روشنایی
• ترمز
• ضد دستکاری

همچنین مناسب به‌نظر می‌رسد که همه سیستم‌های جداگانه وسیله نقلیه (ترمز، چراغ، باتری و غیره) باید از همان الزامات نظارتی که برای کل خودروها تنظیم شده است، پیروی کنند.

CEN TC 354 اکنون کار خود را در مورد اولین استاندارد (شماره EN 17128: 2020) برای رسیدگی به الزامات ایمنی و روش‌های آزمایش برای وسایل نقلیه موتوری سبک غیرمجاز برای حمل‌ونقل افراد و کالاها و امکانات مربوطه – وسایل‌نقلیه الکتریکی سبک شخصی (PLEV) نهایی کرده است.

این استاندارد که در ژوئیه سال 2020 به تصویب رسید، شرایط ایمنی و سازگاری الکترومغناطیسی و روش‌های آزمایش وسایل‌نقلیه الکتریکی سبک شخصی زیر را مشخص می‌کند:

بدون موقعیت نشستن و/یا وسایل‌نقلیه با کمک نیروی الکتریکی و/یا وسایل‌نقلیه خود متعادل با یا بدون موقعیت نشستن؛ که برای استفاده در فضاهای عمومی و/یا خصوصی در نظر گرفته شده‌اند و در درجه اول برای حمل‌ونقل یک نفر در یک محیط شهری در نظر گرفته شده‌اند.

این استاندارد اروپایی در نظر گرفته شده است تا تمام خطرات قابل توجه متداول و حوادث PLEV را پوشش دهد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، علاوه‌براین، انجمن معتقد است که قوانین تهیه شده، پاسخ اولیه به بسیاری از موارد ایمنی مربوط به طراحی این محصولات است. به‌طور خاص، حداکثر سرعت تعریف شده است. در حالت استاندارد (حداکثر 6 کیلومتر در ساعت روی سنگفرش/ حداکثر 25 کیلومتر در ساعت) مناسب به‌نظر می‌رسد.

در آینده نزدیک، EN 17128 باید بیشتر تجدید نظر شود. به‌عنوان مثال تقسیم استاندارد به دو قسمت، یکی برای محصولات خود متعادل و دیگری برای محصولات غیر متعادل و الزامات ایمنی باید بیشتر بهینه شود.

انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا از کمیسیون اروپا می‌خواهد که PLEVها را در بخشنامه ماشین آلات 2006/42 گنجانده و دستورالعمل را اصلاح کند تا الزامات تعیین شده در استاندارد را به‌عنوان اجباری برای قرار دادن در بازار اتحادیه اروپا درج کند.

علاوه‌براین، با توجه به فعالیت‌های محدود نظارت بر بازار در سطح ملی، صدور گواهینامه برای قرار دادن در بازار باید سختگیرانه‌تر شود. به‌طور خاص، موضوع «تأیید صلاحیت شخصی» که در حال حاضر استفاده می‌شود، باید توسط سیاست‌گذاران اروپایی ارزیابی، رسیدگی و اصلاح شود.

وسایل‌نقلیه با حداکثر سرعت بیش از 25 کیلومتر در ساعت، بنابراین نمی‌توانند مطابق با استاندارد CEN EN 17128 باشند.

خروجی برق بیش از 250 وات (همان EPAC)، باید توسط آیین‌نامه تصویب نوع اتحادیه اروپا 168/2013 کنترل شود.

به‌منظور تسهیل دسته‌بندی وسایل‌نقلیه، می‌توان از ویژگی‌های زیر برای جداسازی دستگاه‌های میکرو موبیلیتی از انواع دیگر وسایل استفاده کرد:

• حداکثر سرعت خودرو
• حداکثر قدرت
• پیشرانه کمکی/ خودران
• متعادل‌سازی خود/ عدم تعادل خود
• صندلی/ بدون صندلی (یا زین)

اول ایمنی: استفاده مناسب

الزامات طراحی برای اطمینان از ایمنی محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا معتقد است که نحوه استفاده از محصول نیز باید تنظیم شود تا ایمنی جاده تضمین گردد.

در چند سال گذشته محصولات میکرو موبیلیتی در فضاهای عمومی رایج شده است. به‌ویژه از طریق استقرارهای نامنظم توسط اپراتورها. برخی از این وسایل‌نقلیه نیز متعلق به شرکت‌های خصوصی است. روندهای اصلی نشان می‌دهد که از این وسایل‌نقلیه در مسیرهای زیر استفاده می شود:

• در پیاده‌روها
• در مسیرهای دوچرخه‌سواری
• به‌طور کلی ترافیک

انجمن از سیاستگذاران محلی می‌خواهد تا برای تنظیم جریان این وسایل‌نقلیه که با سایر کاربران آسیب‌پذیر (عابران پیاده، دوچرخه‌سواران) در پیاده‌روها و خطوط دوچرخه سواری یا با کاربران جاده در ترافیک (اتوبوس، اتومبیل، وانت، موتورسیکلت و موپد) درگیر می شوند، اقدامی فوری انجام دهند.

با این حال، انجمن در مورد اینکه مقامات محلی باید استفاده از این وسایل‌نقلیه را در پیاده روها، خطوط دوچرخه‌سواری یا در ترافیک منع کنند، موضعی اتخاذ نمی‌کند.

با این وجود و صرف‌نظر از انتخاب مقامات محلی، انجمن معتقد است که محصولات میکرو موبیلیتی هنگام استفاده در جاده‌ها باید تحت قوانین راهنمایی و رانندگی قرار بگیرند و نیازهای استفاده، بدون تمایز بین محصولات اعمال شود. این باید شامل قوانینی در مورد بیمه و سایر موارد موجود در سطح ملی یا محلی باشد. محدودیت سرعت نیز باید دقیقاً بر این اساس اجرا شود.محدودیت‌های سرعت نیز باید بر اساس استاندارد EN 17128: 2020 (حداکثر 6 کیلومتر در ساعت روی سنگفرش/ حداکثر 25 کیلومتر در ساعت) کاملاً اجرا شود.

اول ایمنی: تجهیزات کاربر

کاربران دوچرخدار دارای قدرت، نیاز به محافظت را درک می‌کنند، زیرا آن‌ها واقعاً کاربران آسیب‌پذیر جاده هستند. درک مشابهی باید در مورد کاربران میکرو موبیلیتی ایجاد شود.

انجمن از سیاستگذاران می‌خواهد تا هنگام استفاده از این وسایل‌نقلیه، عموم مردم را به نکات ایمنی متمرکز کنند.

انجمن استفاده داوطلبانه از کلاه ایمنی و دستکش، پوشاک بازتابنده نور، وسایل روشنایی و… را پیشنهاد می‌کند.

فراتر از استفاده داوطلبانه، انجمن بیشتر توصیه می‌کند که استفاده از چنین تجهیزاتی همان سیستم نظارتی ملی را در صورت وجود، به روش زیر دنبال کند:

>25 کیلومتر در ساعت: همان‌طور که برای بخش موپد است
≤ 25 کیلومتر در ساعت: همان‌طور که برای بخش دوچرخه است

اول ایمنی: نظارت و اجرای بازار

اگر یک قانون به درستی اجرا نشود، می‌تواند بی‌معنی شود. بنابراین، انجمن از سیاستگذاران و مقامات ملی/ محلی می‌خواهد اجرای قوانین و الزامات فوق را در اولویت قرار دهند. این امر نه تنها برای اطمینان از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است بلکه برای اطمینان از اینکه محصولات وارد شده به بازار اروپا برای توزیع مطابق با استانداردهای کیفیت و ایمنی اتحادیه اروپا هستند.

انجمن از این فرصت استفاده می‌کند تا بر سطح بالای حوادثی که باعث فراخوانی در طرح RAPEX1 شده‌اند، تأکید کند.

اول ایمنی: دقت داده‌ها برای درک بیشتر

با تکامل محصولات میکرو موبیلیتی، ادارات پلیس محلی و دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که داده‌های حادثه یا تصادف به درستی گزارش شده است و این از طبقه‌بندی نادرست وسایل‌نقلیه میکرو موبیلیتی جلوگیری می‌کنند.

داده‌های دقیق برای مطالعه بیشتر در مورد این اشکال در حمل‌ونقل مهم خواهد بود.

انجمن نیز از این مطالعه پشتیبانی می‌کند و بررسی تأثیر آن‌ها بر الگوهای سفر و سایر کاربران جاده و معیارهای توسعه بیشتر را تشویق می‌کند.

بیشتر بخوانید:

انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا آمار تفصیلی سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
ACEM
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا