مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

افزایش 7 درصدی تصادفات فوتی موتورسیکلت در پایتخت

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تصویری که تقریبا هر روز در خیابان های شهر با آن مواجه می شویم، تصادف موتورسیکلت هایی است که بدون هیچ گونه محافظی جان خود را در مسیر به خطر می اندازند و بعضا نیز از دست می دهند. وسیله نقلیه ای که نیاز به یک سامان دهی اساسی دارد تا کم تر شاهد رویدادهای تلخ در سطح شهر باشیم.

سرهنگ احسان مومنی، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص گفت: یکی از وسایلی که در این سال ها با استقبال خوبی برای استفاده از سوی شهروندان مواجه شده است، موتورسیکلت ها هستند. این وسیله نقلیه معمولا قیمت مناسب تری نسبت به سایر وسایل نقلیه داشته، قدرت مانور بیشتر و قابلیت پارک کردن راحت تری دارد و به همین علت مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

او افزود: طرح ترافیک و محدودیت هایی کرونایی از جمله سایر دلایلی هستند که شهروندان را در این روزها بیشتر به سمت موتورسیکلت سوق داده است. در گذشته موتورسیکلت بیشتر جنبه تفریحی داشت اما امروز غالب استفاده از آن در راستای شغل و کسب درآمد است.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: با وجود این مزایا اما موتورسیکلت بر روی دو چرخ حرکت می کند و از ایمنی پایینی برخوردار است و با کوچک ترین ضربه منجر به واژگونی می شود به گونه ای که 44 درصد متوفیان تصادفات در تهران مربوط به موتورسیکلت هاست.

سرهنگ مومنی ادامه داد: همچنین در سال 99 در حدود 63 درصد مجروحین سوانح رانندگی یا راکبین موتورسیکلت و یا سرنشینان آن بوده اند که بیشتر به علت تخلفاتی است که این ترددکنندگان انجام می دهند و در صدر این تخلفات نیز عدم استفاده از کلاه ایمنی است.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: برخی تصور می کنند عدم استفاده از کلاه ایمنی تخلف نیست در صورتی که قانون گذار آن را برای راننده و سرنشین موتورسوار اجباری کرده است و پلیس می تواند با آن برخورد کند. پس از این مورد عبور از محل های ممنوع، عبور از خط ویژه اتوبوس، عبور از پیاده رو و عبور از چراغ قرمز در رده های بعدی قرار دارد.

او افزود: حمل بارهای حجیم و سنگین نیز از جمله تخلفات رایج دیگر است که پلیس می تواند به واسطه آن ها، موتورسیکلت را جریمه و یا حتی توقیف کند. 

این مقام انتظامی در حوزه پیشگیری از سوانح رانندگی مربوط به موتورسیکلت اظهار کرد: در راستای پیشگیری از تصادفات اصل خوب دیدن و خوب دیده شدن از اهمیت بسزایی برخوردار است به این معنا که موتورسیکلت سوار در حین رانندگی باید به گونه ای باشد که به اطراف خود مسلط بوده و دید کافی داشته باشد و از سوی دیگر از تجهیزاتی استفاده کند، که به خوبی توسط سایرین دیده شود.

سرهنگ مومنی با اشاره به جدیدترین طرح پلیس راهور پایتخت در خصوص ساماندهی به موتورسیکلت سواران گفت: اعمال قانون و جریمه به تنهایی نمی تواند منجر به کاهش تخلفات و سوانح شود. در همین راستا باید فرهنگ سازی صورت گیرد و به همین علت در کنار این اقدامات، کلاس های آموزشی نیز برای موتورسواران برگزار کرده است که در جدیدترین آن طرح موتوریار را به مرحله اجرا درآورده است.

او افزود: در این طرح موتورسواران متخلف در مسیر تردد متوقف شده و مورد آموزش قرار می گیرند و از آن ها خواسته می شود تا در کنار مامورین انتظامی به تسهیل ترددها کمک کنند تا به صورت تجربی نیز این شرایط را درک کنند. هدف از اجرای این طرح کاهش تخلفات و کاهش تصادفات است که مطمئنا در صورت تداوم این طرح نتایج خوب آن را مشاهده خواهیم کرد.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در هشداری به موتورسواران تاکید کرد: حتما موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده کنند به این علت که غالب موارد فوتی از این مسئله غافل شده و بر اثر برخورد سر به زمین و یا موانع جان خود را از دست داده اند. موتورسواران از تغییر مسیر ناگهانی، انجام حرکات مارپیچ و حمل بارهای حجیم خودداری کنند و حتی المقدور در ساعات روز نیز چراغ جلوی موتورسیکلت خود را روشن نگه داشته تا بیشتر توسط رانندگان دیده شوند.

این مقام انتظامی در پایان افزود: عدم عبور از چراغ قرمز و پرهیز از مکالمه تلفنی از جمله موارد دیگری است که می تواند در تصادفات نقش آفرینی کند. امید است با رعایت قوانین و توجه به توصیه های پلیس راهور شاهد کاهش تصادفات رانندگی باشیم. متاسفانه حدود 7 درصد تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت سواران نسبت به سال 98 افزایش یافته است و این اتفاق به ما یادآوری می کند که باید توجه بیشتری به این عرصه داشت.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا