مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

فهرست عوامل آلودگی هوا به روایت عيسى كلانترى

به گزارش موتورسيكلت نيوز، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا میانگین شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت منتهی به روز گذشته در تهران 167 بود و در ساعت 21 میانگین شاخص بر روی عدد 178 بود و در منطقه سوهانک شاخص بنفش شد و به عدد 230 رسید که بسیار برای مردم خطرناک شده بود. به همین دلیل دیروز هوای پایتخت برای بیش از 10 میلیون نفر شهروند تهرانی آلوده بود. روز گذشته در واکنش به آلودگی هوا رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: 2 ساعت خاموشی بهتر از آلودگی هواست. باید در نظر داشت که بهتر است این خاموشی در شب انجام شود نه در روز. زیرا دستگاه گرمایشی بسیاری از خانه‌ها با برق‌کار می‌کند و خاموشی روزانه بسیاری از کسب‌وکارها را تعطیل می‌کند. همچنین خاموشی دستگاه آموزش مجازی را با اختلال روبه‌رو می‌کند. پرسش این است که چرا دستگاه حمل‌ونقل عمومی فیلترگذاری، ترمیم و نوسازی نمی‌شود؟ از سوی دیگر تا امروز 11 روز است که تهران و برخی شهرها در هوای آلوده برای همه افراد به سر می برند، اما اقدامی از اتخاذ تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا نیست. این در حالی است که مسابقه شهر آورد پرسپولیس و استقلال نیز در شرایط قرمز برای آلودگی هوا برگزار شد که ممکن است جان بازیکنان فوتبال را به خطر بیاندازد. 

خاموشی بهتر از آلودگی 

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در برنامه‌ی تلویزیونی با اشاره به آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور افزود: اکنون علت اصلی آلودگی هوا، افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که عامل اصلی آن استفاده از سوخت‌های فسیلی به ‌ویژه گازوییل در خودروهای دیزلی و مازوت در صنایع سنگین و نیروگاه‌ها است. وی بابیان اینکه اکنون محدودیت‌هایی درزمینه عرضه گاز در کشور داریم، اظهار داشت: امسال مصرف گاز در بخش خانگی ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته، علت این موضوع می‌تواند شیوع ویروس کرونا باشد زیرا بر اساس توصیه‌های بهداشتی در ادارات، مراکز تجاری و منازل در و پنجره‌ها برای تهویه هوا تا حدودی باز است و این سبب می‌شود گرمای هوا با سرمای بیرون تبادل شود. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با افزایش مصرف گاز در کشور، نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی مانند سیمان با کمبود انرژی روبرو شده‌اند ازاین‌رو ناچار هستند که مازوت و یا گازوییل مصرف کنند. کلانتری بابیان اینکه قرار شده نیروگاه‌هایی که در حاشیه کلان‌شهرهای کشور هستند تا حد امکان از سوخت مازوت استفاده نکنند، گفت: اکنون نیروگاه‌های حاشیه تهران نباید از سوخت مازوت استفاده کنند و استفاده هم نمی‌کنند اما منابع آلاینده دیگری ازجمله کامیون‌های فرسوده و قدیمی وجود دارند که به‌ دلایل مختلفی نتوانستیم آنها را نوسازی کنیم. معاون رئیس‌جمهوری ضمن بیان اینکه کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده یکی از عوامل آلودگی هوا هستند که پلیس باید از تردد آنها جلوگیری کند، اظهار داشت: همه ضوابط هوای پاک را به دستگاه‌های مختلف کشور اعلام کرده‌ایم، اکنون بیش از ۵۰ درصد اتوبوس‌های درون‌شهری تهران مستهلک و به‌شدت آلاینده هستند، نتیجه همه این‌ها آلودگی هوا در زمان پایداری جو است. وی ادامه داد: از سویی وزیر نفت اعلام کرده که با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور مجبور است برای تولید ۵۰۰۰ مگاوات برق در کشور از مازوت استفاده کند، این مقدار ۹ درصد برق مصرفی کشور است، از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم، ما در زمان جنگ هم روزی ۷ تا ۸ ساعت با خاموشی مواجه بودیم. کلانتری ضمن اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر ویروس کرونا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هر یک واحد افزایش ذرات معلق، ۱.۵ درصد تلفات بیماران کرونایی را افزایش می‌دهد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع مالچ‌پاشی در مناطقی از کشور گفت: متأسفانه در کشور توانمندی تولید مالچ جایگزین مالچ نفتی وجود ندارد و تولید مالچ جایگزین بسیار گران تمام می‌شود. سازمان جنگل‌ها در مواردی استثنایی ناچار است که از مالچ نفتی استفاده کند. کلانتری افزود: برخی مناطق مسکونی و روستاهای کشور با شن‌های روان تهدید می‌شوند ازاین‌رو مانند مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها ناچار هستیم که در برخی موارد از مالچ‌پاشی استفاده کنیم.
هوای تهران برای همه آلوده است
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا میانگین شاخص کیفیت هوا در روز گذشته بر روی عدد 170 قرار گرفت و هوای تهران برای همه افراد جامعه آلوده است. به گزارش فارس، تهران از ابتدای سال هم‌زمان با شیوع کرونا ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۲ روز هوای قابل‌قبول، ۹۰‌ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۱۰ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت ۲۵ روز هوای پاک، ۲۰۴ روز هوای قابل‌قبول، ‌۶۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت در سال گذشته روزانه 11 نفر در اثر آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند. در این ارتباط روز گذشته معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از سوخت مازوت استفاده نکنیم چون موجب آلودگی هوا می‌شود.

برگزاری دربی در هوای آلوده 

دربی تهران در حالی با سوت رضا کرمانشاهی آغاز شد که کارشناسان پزشکی و محیط‌زیست اعتقاد داشتند این دیدار، به دلیل آلودگی هوا باید لغو می‌شد.  دکتر عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درباره لغو دربی تهران، به دلیل آلودگی هوا گفت: «با توجه به اینکه شاخص کیفیت هوا در شهر تهران در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها است، برگزاری بازی فوتبال پرسپولیس و استقلال در این شرایط هرچند بدون تماشاگر است، اما با توجه به اینکه شرایط کیفیت هوا برای سلامت بازیکنان بسیار خطرناک است، به راین اساس توصیه می‌شود این بازی در وضعیت آب و هوایی بهتری برگزار شود.» بهزاد اشجعی کارشناس سازمان محیط‌زیست، یکی دیگر از مخالفان برگزاری دربی در چنین شرایطی بود و با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی از ابتدای هفته گذشته نسبت به ادامه روند پایداری‌های جوی طی هفته جاری وارونگی هوا هشدار داده بود. گفت: «در این شرایط با توجه به اختیارات کمیته اضطرار آلودگی هوا و دستورالعمل‌های موجود باید این بازی لغو می‌شد.»شاخص آلودگی هوا برای لغو یک مسابقه فوتبال، از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ۲۰۰ و از سوی استانداری ۱۸۰ واحد در نظر گرفته‌شده است و در این راستا سازمان لیگ برتر فوتبال برای لغو یک دیدار، نیازمند ابلاغیه رسمی استانداری و شورای تأمین است. طبق اعلام استاندارهای سازمان پایش کیفی هوای کشور، میزان آلودگی هوای تهران بین ۱۵۰ تا ۲۰۰، گزارش‌شده است.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا