مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

۱۰ خط معاینه فنی موتورسیکلت در تهران

به گزارش موتورسیکلت نیوز، همزمان با شروع فصل سرد و افزایش آلودگی هوا، صحبت درباره منشاهای آلودگی هوا هم رونق می‌گیرد. و یکی از این موارد که طی روزهای اخیر خبرساز هم شد، تعداد محدود مراجعه موتورسیکلت‌ها برای دریافت معاینه فنی و ارتباط آن با آلودگی هوا بود.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از مراجعه ۳۳ دستگاه موتورسیکلت در کل تهران برای دریافت برگه معاینه فنی سخن گفته و خواستار عزمی جدی برای حل معضل آلایندگی موتورسیکلت‌ها شده است. چراکه موتورسیکلت‌ها سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند. در این باره با حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به گفت‌وگو پرداختیم.

قانونی که ۴ دهه فراموش شده است
وی گفت: بیش از چهار دهه از تصویب قانون اخذ معاینه فنی برای کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از موتورسیکلت، ماشین سواری و کامیون می‌گذرد و براساس این قانون این وسایل باید جهت تردد گواهینامه معاینه آلایندگی و ایمنی دریافت کنند، اما هنوز این مسئله برای همه وسایل نقلیه موتوری اتفاق نیفتاده است.

کاهش چند هزار رقمی، مراجعه دارندگان موتورسیکلت برای اخذ گواهی معاینه فنی به ۳۴ عدد

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل تا چند هزار مراجعه به مراکز معاینه فنی از سوی دارندگان موتورسیکلت‌ها وجود داشت، ابراز داشت: اما رفته رفته از تعداد موتورسیکلت‌هایی که معاینه فنی دریافت می‌کردند کاسته شد تا اینکه این تعداد امسال به عدد ۳۴ دستگاه موتورسیکلت رسیده است.

مقدم حرکت موازی وزارت کشور به عنوان دستگاه اجرایی عالی، با همراهی برخی دستگاه‌های دیگر را برای ساماندهی به وضعیت موتورسیکلت‌ها حائز اهمیت دانست و گفت: باید بخش موتورسیکلت‌ها در سامانه یکپارچه ملی سیمفا افزوده شود.

برای اجرای صحیح قانون، نیازمند حرکت یکپارچه در سراسر کشور هستیم

وی یادآور شد: در حال حاضر رصد موتورسیکلت‌ها به صورت محدود در تهران از طریق نرم افزاری دیگری انجام می‌شود اما اگر یک سامانه یکپارچه ملی و کشوری در این زمینه وجود داشته باشد دیگر با دستور وزارت کشور می‌توان به صورت سراسری در کل کشور اجرای جدی معاینات فنی اجرایی شود و با راکبینی که گواهی ندارند، برخورد قانونی صورت گیرد.

مقدم با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن این قانون به صورت جدی باید تمامی دستگاه‌های مرتبط (وزارت کشور، پلیس راهور، محیط زیست و شهرداری‌ها) دست به دست هم بدهند و با سیاست‌گذاری، تصمیماتی اخذ کنند که موتورسیکلت سواران را به سمت قانون‌مداری پیش ببرند، گفت: البته اجرای قوانین باید به صورت پلکانی و طبقه بندی شده و بر اساس میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها اجرا شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به اینکه سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری در موتورسیکلت‌ها آلایندگی کمتری نسبت به مدل‌های کاربراتوری دارند و حساسیت درباره آنها کمتر است، اظهار داشت: برای اجرای قوانین بر روی موتورسیکلت‌ها باید براساس مدل و سال تولید عمل کرد.

۱۰ خط مکانیزه معاینه فنی ویژه موتورسیکلت در تهران بلااستفاده مانده است

وی در خصوص ظرفیت مراکز معاینه فنی به منظور اجرای جدی این قانون برای موتورسیکلت‌ها نیز گفت: در تهران ۱۰ خط مکانیزه ویژه موتوری وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد. اما تقریباً طی سال‌های اخیر بلااستفاده مانده‌است.

وی ادامه داد: اگر عزم برخورد جدی و اجرای قانون معاینه فنی موتورسیکلت‌ها وجود داشته باشد، بسیاری از شهرهایی که دست به گریبان آلودگی هوا هستند، پای کار خواهند آمد تا مشکلی برای انجام آزمون‌های آلایندگی و فنی به وجود نیاید.

مقدم با اشاره به تعداد چند میلیونی موتورسیکلت فعال در کشور، گفت: میزان مراجعات به مراکز از سوی موتورسیکلت سواران کمتر از ده درصد است.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل ضعف‌های اجرایی هیچگاه موتورسیکلت‌ها در رعایت قانون ملزم نبوده‌اند اظهار داشت: زمانی هم که مراجعات چند هزارتایی برای دریافت معاینه فنی وجود داشت به دلیل الزامی بودن دریافت برگه معاینه فنی از سوی مدیران شرکت‌های خدمات پیک موتوری بود، و راکبین موتورسیکلت‌ها که عمدتاً به فعالیت‌های خدماتی مشغول‌اند، ملزم به ارائه گواهی معاینه فنی برای تردد بودند.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران ارائه پیشنهاداتی همچون شناسایی موتورسیکلت‌ها از روی پلاک را از لحاظ فنی و اجرایی دشوار ندانست و گفت: سطح تکنولوژی و سیستم‌ها به‌گونه‌ای است که بتوان این شناسایی را انجام داد اما تخلف در این زمینه بسیار است.

وی افزود: مخدوش کردن و پوشاندن پلاک و توسط موتورسیکلت سواران بسیار رایج است و عزم جدی می‌خواهد که با متخلفین در این حوزه برخورد شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا