بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت تایلند تا جولای ۲۰۲۰/ هفت برند مشهور در تایلند تولید می کنند
بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت تایلند تا جولای ۲۰۲۰/ هفت برند مشهور در تایلند تولید می کنند
فروش موتورسیکلت تایلند در سال 2020 تا جولای 869.184 دستگاه بوده است که 14.3 درصد افت را نسبت به مدت مشابه در سال قبل نشان می دهد. با این حال، کارشناسان پیش بینی می کنند که در کل سال 2020 تعداد 1.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت فروخته شود. یعنی تقریبا 9.3 درصد کاهش فروش نسبت به سال قبل خواهد داشت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تایلند با توجه به ظرفیت تولید (۲ میلیون دستگاه)، پس از چین (۲۳ میلیون)، هند (۲۰ میلیون)، اندونزی (۸ میلیون) و ویتنام (۳ میلیون) در رده های ۵ کشور دارای رتبه اصلی است.

تایلند اولین ساخت موتورسیکلت را در سال ۱۹۶۷ تحت سیستم CKD آغاز کرد و در ابتدای دهه ۱۹۹۰، تایلند سرمایه گذاری موتورسیکلت چهار زمانه را به جای موتور دو زمانه برای کاهش مشکل انتشار افزایش داد و تولید را با افزایش ظرفیت به ۱٫۷۵ میلیون دستگاه در سال رساند.

در سال های بعد، ضمن معرفی موافقت نامه های تجارت آزاد (FTA) که موجب لغو معیار حمایت از صنایع شد، صنعت شروع به صادرات و تکامل مطابق با تقاضای جهانی، یادگیری فن آوری های جدید و تصویب قوانین پیشرفته برای ایمنی، امنیت و تولید گازهای گلخانه ای کرد.

امروزه، ۷ تولیدکننده موتورسیکلت در تایلند با ظرفیت تولید کل ۳ میلیون دستگاه در سال وجود دارد. آنها هوندا، یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، بی ام و، تریومف و دوکاتی هستند. بیشتر آنها در مناطق مرکزی و شرقی واقع شده اند. زیرا، انجا محل تمرکز خوشه های سازنده (قطعه‌سازان) و همچنین نزدیک بندر برای صادرات است.

با توجه به فضای رقابتی در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۰، هوندا با ۶۷۹٫۳۴۹ دستگاه فروش (-۱۳٫۵٪) پیشتاز است و پس از آن یاماها با ۱۳۱٫۴۷۱ دستگاه (-۱۹٫۵٪) و پیاجیو با ۱۵٫۹۱۳ دستگاه هستند. در جایگاه چهارم، کاوازاکی با ۸٫۰۹۴ دستگاه (-۱۲،۷ درصد)، GPX با ۷٫۴۸۲ دستگاه (-۴۱،۹ درصد) و سوزوکی نیز با ۷٫۲۴۵ (-۴۴،۹ درصد) فروش در رتبه آخر قرار گرفت.

روند و چشم انداز بازار موتورسیکلت تایلند در سال ۲۰۲۰

به دنبال کاهش متوسط ​​گزارش شده در دو سال گذشته، صنعت موتورسیکلت تایلند با لحنی آهسته سال ۲۰۲۰ را شروع کرد و در فوریه با ۲۸۴٫۱۴۸ دستگاه (-۳٪) پایان یافت.

در حالی که بازار در مسیر درستی قرار داشت، پاسخ شهروندان به ویروس کرونا (Covid-19) تقریباً موفقیت آمیز بود. زیرا، آلودگی مهار شد و تقاضای داخلی برای موتورسیکلت در حد قابل قبولی کاهش یافت و فروش موتورسیکلت در مارس ۱۲٫۵ درصد کاهش یافت و در پایان سه ماهه اول با تعداد ۴۳۱٫۰۰۴ دستگاه، (-۶٫۸٪) پایان یافت.

در ماه آوریل تقاضای مصرف کنندگان سرد بود. زیرا، محدودیت هایی برای کاهش رفت و آمدها وجود داشت و فروش ۳۴٫۵٪ کاهش یافته است. به طوری که فروش در ماه آوریل در ۵۰۸٫۲۰۹ دستگاه (-۱۲٫۸٪) پایان بافت. در ماه می میزان فروش ۹۷٫۴۳۹ دستگاه (-۳۹/۵%) و اثرات آن کاملا بر اقتصاد مربوط به کوئید ۱۹ مشخص است.

تایلند با میلیون ها ماشین و موتورسیکلت سالانه قطب صنعت خودرو محسوب می شود. بنابراین، تقاضای جهانی مشکلاتی را برای اقتصاد ایجاد می کند که در میزان پایین تر از میزان مصرف نیز منعکس می شود. علاوه بر این، کمبود قطعات و اجزا، ظرفیت تولید را کاهش داده است. در حالی که بخش گردشگری، دومین قطب اقتصادی این کشور، با ممنوعیت سفرهای بین المللی دچار خسارت شده است.

در ماه ژوئن فروش ۱۲۵٫۴۲۵ دستگاه موتورسیکلت، (-۱۴٪) پایان یافت و در نهایت در نیمه اول سال ۲۰۲۰ با تعداد فروش ۷۳۲،۰۰۰ دستگاه (-۱۵،۸٪) بسته شد.

قابل ذکر است که میزان فروش موتورسیکلت تایلند در جولای امسال تعداد ۱۳۷٫۱۸۴ دستگاه (-۵٫۱%) بوده است.

امسال فروش وسایل نقلیه الکتریکی، تحت تأثیر اقدامات دولت تایلند در جهت توسعه یک مرکز منطقه ای برای این نوع وسایل نقلیه، رشد گسترده ای را تجربه کرد (۹۳٫۲٪ +).

بیشتر بخوانید:

بررسى وضعیت صنعت موتورسیکلت تایلند در سال ٢٠٢٠

  • نویسنده : محمدعلی نژادیان
  • منبع خبر : Motorcycledata