همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

تقدیر از پدر و رهبر صنعت موتورسیکلت ایران

نژادیان: معمولا نام یک شرکت و یا شعار آن بیان‌گر ذهنیت، اهداف و چشم‌انداز موسس آن مجموعه است. ازاین‌رو، شاید کسی تا به حال به‌نام شرکت «جهانرو» دقت نکرده باشد که از ابتدا با پیشوند «تولیدی و صنعتی» ثبت شده است و اگر همه فعالان صنعت موتورسیکلت چنین دیدگاهی داشتند، حال این صنعت امروز بسیار بهتر از چیزی بود که می‌بینیم.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدرس دانشگاه و مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت به مناسبت تقدیر از پیشگام و پدر صنعت موتورسیکلت ایران که به تازگی مورد توجه یونسکو نیز قرار گرفت در یادداشتی نوشت: شاید اگر در جامعه از مردم سوال کنید کمتر کسی را مشاهده کنید که اسم جهانرو بیاید و آن‌را نشناسد. زیرا، در دوره‌های مختلف برای جوانان نسل‌های مختلف خاطره‌سازی کرده است و زمانی که مردم نام جهانرو را بشنوند ناخودآگاه (کیفیت، سرعت و زیبایی) برای آن‌ها تداعی می‌شود.

امروز بعد از حدود 25 سال آشنایی با حسن رجبعلی‌بنا، همچنان او را فردی ریسک‌پذیر، با اراده و نوآور می‌بینم، فردی که با پشتکار معنی «توانستن» را بارها برای همه بازتعریف کرد و با تمام سختی‌های روزگار که شاید بعضی از دقایق آن برای از پا درآمدن یک انسان کافی بود، بارها شروع مجدد را به همگان نشان داد و در برابر امواج متلاطم زندگی و روزگار ایستادگی کرد.

حسن رجبعلی بنا

اگر زندگینامه او را بخوانید، خواهید دید که او از كودكى آموخت كه دستش بايد بر روى زانوى خودش باشد. در اوج دوران سخت کودکی و همه دلشکستگی‌‌هایی که داشت، امید خود را از دست نداد و با بلندپروازی و توکل به خدا به هر آن چه که می‌خواست رسید و آن کودک دلشکسته امروز خود پدر بیش از ۲۵۰ دختر معلول ذهنی و جسمی بالای ۱۴ سال است و نصف هفته را در کنار آن‌ها کار و زندگی می‌کند.

وی از دوران کودکی در صنف دوچرخه و موتورسیکلت بود و به‌عبارتی از بچگی خاك اين صنعت را خورده است و ذره‌ذره رشد كرد تا به‌جايى رسيد كه براى همه الگو شد و دیگران در مسیری پا گذاشتند که قبلا او این مسیر را هموار کرده بود.

در واقع، اکثر شرکت‌ها و فعالان این صنعت بر بنیان‌هایی که آقای بناء در این صنعت بنا کرد راه می‌روند. اکثرا او را دیدند و اعتماد به نفس شروع کردن را به‌دست آوردند و اکثرا بر بستری در حال حرکت هستند که او مبتکر و آغازکننده آن بوده است. زیرا، تا سال 1368 و قبل از شروع پر قدرت او کار موتورسیکلت رونقی نداشت و فقط چند شرکت دولتی مشغول به تولید بودند ولی او چراغ رونق را در بازار موتورسیکلت روشن کرد که همچنان تاثیر بلندمت مسیری که وی آغاز کرد را می‌بینیم. البته اثرگذاری او فقط در این خصوص نبوده است، بلکه از ظرفیت نیروهای جوان و اعتماد به آن‌ها در دوره‌های مختلف استفاده کرد و آموزش و پرورش افرادی که امروز نیروهای متخصص جامعه هستند، از جمله کارهای مثبت اوست. البته تاثیرات اجتماعی و اقتصادی وی نیز از جمله شاخص‌های مهم وی به شمار می‌رود.  

او قبل از جهانرو، قطعه تولید می‌کرد و فرهنگ کار تولید را از ابتدا با خود به همراه داشت. به‌عبارتی همیشه تفکرش ساختن بود و نه این که فقط به مونتاژ فکر کند. زيرا، از ویژگی‌های اساسی او روحیه پرهیجان، خلاقيت و نوآورى است و هميشه بايد به‌دنبال كارهاى جديد و متفاوت باشد و اگر ملاک‌هاى يك كارآفرين را با ايشان مطابقت دهيم مى‌بينيم كه يك كارآفرين به معناى واقعى است. به همين دليل از طرف دانشگاه تهران نيز «تنديس رهبران كارآفرين» را دريافت كرد.

آقای بناء كلا از ساختن و نوآورى بيشتر لذت مى‌برد تا این‌که صرفا فعالیتی را برای کسب پول و سود مادی انجام دهد. البته نه این‌که به‌دنبال پول و سود نباشد ولى اولويت برای او نوآورى است. ايشان سقف كار موتورسيكلت را در يك دوره‌اى زد و در جامعه لقب سلطان موتورسيكلت را هم به‌دست آورد.

يك كارآفرين هميشه كارش را با ريسک شروع مى‌كند و بيشتر به‌دنبال بهره‌برداری از فرصت‌ها، ايجاد تغييرات جدید، نوآورى و خلاقيت است و زیاد به منابع مادی موجود خود فکر نمی‌کند، زیرا این اعتبار و توانایی را دارد که منابع را جذب کند ولى كسى كه صرفا به‌دنبال راه‌اندازى یک كسب‌و‌كار است، همان اول سود آن را دو دوتا چهارتا مى‌كند و اگر سود نداشته باشد ورود پيدا نمى‌كند و اين دقيقا نقطه مقابل يك كارآفرين است.

اگر امروز گروه صنعتی بنا را که در صنایع مختلف فعالیت پررنگی دارد، بررسی ‌کنیم و تاریخچه آن را بخوانیم به اثرگذاری و ارزش‌آفرینی حسن رجبعلی بنا بیشتر پی می‌بریم. در واقع، نخبه کسی است که در جامعه اطراف خود “اثرگذار” باشد و یک چیزی را تغییر دهد (این استدلال ریشه در آیین‌نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب پانصد و هشتاد و نهمین جلسه مورخ ۱۳۸۵/۰۶/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد)

با توجه به ورود نسل جدید به بازار نیاز دیدم یک مرور به ریشه‌های صنعت موتورسیکلت ایران داشته باشم تا بدانند اصالت این صنعت فقط آن زرق و برق‌های امروزی نیست، بلکه پشت همه اتفاقات امروزی تاریخی است که ذره ذره ساخته شده است و باید آن را بخوانند و از آن درس بگیرند تا بتوانند چراغ راهی پر نور را برای خود و نسل‌های بعدی که در این صنعت فعال خواهند شد بسازند.

  • شرکت جهانرو
  • توسعه معادن كروميت كاوندگان بنا
  • بنا پلیمر پارس
  • صنعت غذایی بنا
  • بنیاد خیریه نیکوکرداران بنا
  • بنا شریف
  • و…
تالیف زندگینامه حسن رجبعلی بنا توسط دانشگاه صنعتی شریف

انتهای پیام/

خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا