همکاری با بازاریاب به‌صورت غیرحضوری

اعلام جزئیات ورود موتورهای عراقی به ایران

مدیر صدور اسناد و مدارک بین‌المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جزئیات تردد وسایل نقلیه موتوری بین ایران و عراق را شرح داد و گفت: طرف عراقی هنوز کارنه دوپاساژ را صادر نکرده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از مهر، «حوریوش عسگری» مدیر صدور اسناد و مدارک بین المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران در مورد تفاهم نامه‌ای که در چند روز اخیر بین کانون ایران و عراق امضا شد وی افزود: این تفاهم‌نامه شامل تسهیل در ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری می‌شود. تمام وسایل نقلیه موتوری با توجه به داشتن کارنه دو پاساژ می‌تواند از طریق زمینی و دریایی بین دو کشور تردد کند، فقط یک مورد استثنا درباره موتورهای سنگین ایرانی وجود دارد. در ایران این موتورها پلاک ندارند و نمی‌توانند در جاده‌ها تردد داشته باشند، بنابراین از آنجا که ما نیز بر اساس مدارکی که در ایران می‌گیرند به آنها مجوز بین‌المللی می‌دهیم، دارندگان آنها نمی‌توانند موتورهای خود را از کشور خارج کنند و یا پلاک بین‌المللی داشته باشند. اما اتباع عراقی می‌توانند با موتورهای سنگین خود به ایران بیایند.

وی گفت: همچنین خودروهای تجاری یا سنگین مانند کامیون‌ها و تریلرها می‌توانند با مدارک بین‌المللی که از کلوپ اتومبیلرانی عراق دریافت می‌کنند وارد خاک ایران شوند. در هر دو صورت باید مالکان این خودروها مجوزهای بین‌المللی مانند پلاک ترانزیت، گواهی بین‌المللی و کارنه دو پاساژ را داشته باشند.

عسگری درباره کارنه دو پاساژ گفت: این کارنه دفترچه‌ای است که تضمین می‌کند خودرو به کشور مبدا بر می‌گردد. با این کارنه مالکان می‌توانند بدون معطلی در مرز تردد داشته باشند. در ایران گواهی بین‌المللی ۲۴۰ هزار تومان، پلاک ترانزیت ۷۲۶ هزار تومان و کارنه دو پاساژ ده برگی ۶۴۲ هزار تومان هزینه دارد، این کارنه ۱۰ برگی شامل بیمه هم می‌شود که باید برای آن ۸۶۳ هزار تومان دیگر بپردازند. با کارنه ۱۰ برگی ۱۰ بار می‌توانند در مرز تردد داشته باشند. البته ما کارنه ۵ برگی، ۱۰ برگی، ۱۵ برگی و ۲۵ برگی نیز داریم اما برای تردد در عراق ۱۰ برگی توصیه می‌شود.

عسکری همچنین ادامه داد: کسانی که کارنه دو پاساژ نداشته باشند در مرز معطل می‌شوند چرا که باید ارزش گذاری خودرو انجام شود ولی الان با دریافت کارنه دو پاساژ وارد مرز شده و به سرعت اجازه خروج داده می‌شود. این تفاهم نامه بین ایران و عراق بسته شده و ما آمادگی این را داریم که آن را اجرایی کنیم اما هنوز طرف عراقی کارنه دو پاساژ ندارد و هنوز نمی‌دانند برای این موضوع چه تدبیری باید بیاندیشند. قرار است هفته آینده تعدادی از مسئولان آن به ایران بیایند و در این زمینه آموزش ببینند. اکنون از ایران مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد، ما این تفاهم نامه را با عراق بسته ایم اما برای افغانستان نیز در حاشیه آن مذاکرات اولیه انجام شده است. امیدواریم در روزهای آینده این تفاهم نامه با افغانستان هم بسته شود.

وی درباره تفاهم با مناطق آزاد برای تردد خودروهای عراقی نیز گفت: ما با مناطق آزاد تفاهم نامه مجزا از قبل داشته ایم. هر وسیله نقلیه ای که از عراق می‌آید می‌تواند وارد سرزمین اصلی شود اما هنوز برای تردد در مناطق آزاد به این تفاهم نرسیده ایم. در این باره باید مذاکرات با عراق و مناطق آزاد انجام شود.

عسگری گفت: از آنجا که هر وسیله نقلیه ای که از کشور خارج می‌شود در واقع خروج موقت کرده است و از آن طرف وسیله‌ای که به ایران می‌آید ورود موقت دارد این تسهیلات مقطعی است. خروج دائم به این معنی است که یک خودرو کاملاً از ایران خارج شود و البته ربطی به مدارکی که ما می‌دهیم ندارد. در واقع این تفاهم‌نامه تنها تردد بین خودروها را تسهیل و تسریع می‌کند.

پایان پیام/

منبع
مهر

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا